RSS

När ens ex-pojkvän vill döda en…

03 Jun

… så kan det vara bra att träna upp sina demoniska krafter. 

Titel: Raising Demons (alt. Demon Glass)
Författare: Rachel Hawkins
Serie: Hex Hall #2
Sidantal: 359
Utgivningsår: 2011

(Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:

Sophie har bestämt sig för att genomgå den livsfarliga operationen som kommer att bort hennes demoniska krafter. Hennes pappa är emot men låter henne göra det om hon går med på att tillbringa sommarlovet i England med honom. Utan något val så åker Sophie, bästisen Jenna och tystlåtna men snälla Cal till den engelska landsbygden. Sophie trodde att det skulle bli en lugn sommar, hon förväntade sig verkligen inte demoner, förbjudna böcker, mordförsök och inte Archer Cross, killen som hon var/är kär i och som har som mål att döda henne.

Omdöme:
Både Hex Hall och Raising Demons (eller Demon Glass som den heter i USA) är böcker som många andra älskar men som jag ”bara” tycker är väldigt bra. Det känns som att något saknas för att jag ska älska dem. Det är lite för färgglatt och fluffigt för min smak. Missförstå mig inte, jag gillar färgglada och fluffiga böcker som gör mig glad, det gör jag verkligen, men nackdelen är att det blir svårt att ta sorgligare och djupare saker på allvar. Och det är väl i stort sett det enda som jag tycker är negativ med boken, allt annat är mycket bra.

Sophie berättarröst är helt underbar. Älskar hennes sarkasm och att hon alltid har ett vasst och ironiskt svar på tungan. Att hon har superkrafter gör henne bara ännu häftigare. Hon är inte heller trög så ja, jag gillar henne starkt. En annan växande favorit är Cal, åh, så gullig han är. Archer har jag personligen aldrig riktigt fastnat för, gillar till och med Elodin mer än vad jag gillar honom.

Handlingen är bra, även om jag inte tyckte att boken direkt var spännande så händer det tillräckligt med saker för att man ville läsa vidare hela tiden. Tyckte att vissa delar av ”mysteriet” eller vad man nu ska kalla det var lite uppenbart men det gjorde inte så mycket. Jag lyckades inte lista ut hur allt låg till i förväg i alla fall.

Och slutet, wow, vilken cliffhanger. Det är minsann tur att jag har den tredje och den avslutande boken hemma så jag kan läsa vidare. Dock så tror jag att jag ska vänta lite med det tills förväntningarna har lagt sig innan jag fortsätter.

Så kort sagt, en mycket bra bok med vitsiga dialoger. Sophie är en karaktär man inte kan låta bli att gilla och jag ser fram emot att läsa fortsättningen i Spell Bound.

Handling: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer: +1
Dialoger: +0,5

Mest intressanta karaktär: Sophie
Bästa scen eller del: Spoiler [När Cal kysste Sophie]
Minnesvärd citat: Okay, Sophie, I thought. Don’t panic.
Then I glanced over to my right, and through the murky water, made out a skull grinning back at me.
I panicked.

Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Hex Hall
2. Raising Demons (alt. Demon Glass)
3. Spellbound

Andra versioner av omslaget
 

 

Tags: , , , ,

3 responses to “När ens ex-pojkvän vill döda en…

  1. Naba

    June 3, 2012 at 17:37

    Älskar denomglass!! jag fick vänta flera månader för att få tag på spellbound…. men nu läser jag den. Den är sockersöt det håller jag med om men det är liksom det som är det charmiga med den:D

    Vad gäller Archer och Cal så tycker jag inte så mycket om att hon var tvungen att ha med Cal på detta sättet..*spoiler*….så triangeldramat gillar jag inte alls *slut på spoiler*

    Och jag älskar Archer 🙂

     
  2. Anna

    June 4, 2012 at 10:22

    Svar: Vad synd att du redan hade hunnit läsa Sagan om Ringen! Det hade varit roligt om du hade varit med:)

     
  3. Iktoro

    June 4, 2012 at 17:31

    Vad mysigt med ett ex som försöker mörda en. Varför förresten? Nu är jag nyfiken, den känslan förstärks dessutom av det fina omslaget. Måste läsa den serien någon gång.

     

Leave a Reply

 
