RSS

Staden där själarna går vilse

14 Jun

Manhattan verkar vara en ganska farlig plats…

Titel: City of Lost Souls
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #5
Sidantal: 553
Utgivningsår: 2012

(Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:

Jace är spårlöst försvunnen och The Clave har redan slutat att leta efter honom. Clary och gänget har dock inte förlorat hoppet om att hitta Jace utan gör allt för att lokalisera honom. Detta innebär att de tar till lite mer drastiska åtgärder som att söka hjälp hos älvdrottningen, stjäla från institutet och andra saker som inte direkt är helt lagliga. Men även om de hittar honom så Jace blivit förändrad, hur mycket är de beredda att offra för att få tillbaka en person som inte vill komma tillbaka?

Omdöme:
City of Lost Souls är en av de böcker jag har sett fram emot mest att läsa i år. De första sidorna i boken var helt underbara! Så härligt att träffa alla karaktärer igen och ge sig ut på ett nytt äventyr med dem. Även om det inte hände så mycket så var det skoj att bara vara med Clary, Simon, Isabelle, Alec och Magnus igen. Hundra sidor senare började jag dock att bli lite uttråkad, och ärligt talat så tycker jag att boken kunde ha varit kortare.

Nu var det ett tag sen jag läste de första böckerna i serien men jag mindes dem som väldigt spännande, och samma spänning fann jag inte riktigt den här gången. Clares språk har blivit avsevärt bättre men samtidigt så har hennes böcker blivit längre och takten i dem segare. City of Lost Souls har vissa spännande stunder men transportsträckorna mellan dem är en aning för långa för min smak.

Karaktärerna är fortfarande lika skojiga och sympatiska. Älskar alla stunder då shadow hunter-gänget är tillsammans och utbyter roliga repliker med varandra. Jag börjar dessutom också gilla Sebastian. Tycker att det är mycket bra av Clare att ge the bad guy en personlighet och att han inte är ondskan identifierad. Det finns ju alltid två sidor av samma mynt och ingenting är på svart och vitt. Måste dock säga att Clary sjönk lite i mina ögon den här gången. Hon kändes inte alls lika stark som i de andra böckerna. Hon gjorde flera misstag och blir typ förhäxad av hur het Jace är varje gång hon ser honom. Vi vet redan att Jace är Guds gåva till kvinnorna, vi (eller åtminstone jag) behöver inte hela tiden bli påmind om hur fint hans hår glimma, hur hans ögon lyser, hur musklerna spänns när han rör sig eller hur läckra hans läppar. Hur attraktiv en karaktär än är så börjar det kännas lite löjligt när man tvingas läsa om dennes tillgångar vart fjärde sida.

Något annat som jag tyckte mindre om är att kärleksrelationerna tog så mycket plats i boken. Alec och Magnus, fine. Clary och Jace, okej. Men resten av karaktärerna kan lika gärna vara utan kärlekshälft. Det blir liksom för mycket att alla ska ha kärleksbekymmer och att alla huvudroller samt viktigare biroller måste paras ihop med varandra. Jag tror att det här är en av orsakerna till varför boken kändes segt att läsa.

Berättarmässigt så får man i princip läsa från de flestas synvinklar. Kul att man lära känna karaktärerna bättre men jag önskar att Clare inte bytte PoV så ofta. Vissa PoV-stycken är riktigt kort, inte ens en sida och plötsligt är man i någon annans huvud. Mitt i en spännande händelse kunde författaren byta PoV och hoppa till något helt annat. Vissa delar är snyggt upplagt medan vissa är lite sämre.

Dialogerna är lika grymma som tidigare och jag kan nog säga att vad jag vet är så Clare bäst när det kommer till att skriva roliga och ironiska dialoger. Verkligen svårt att bara begränsa mig till ett citat för det finns många.

Slutet är bra uppbyggt och var utan tvekan en av de mest spännande delarna i boken. Vissa saker i epilogen gillar jag inte och jag hoppas verkligen att det kommer att redas ut i nästa bok, t.ex. (Spoiler) [Att Magnus gör slut med Alec, WTF?!]  Jag har dessutom en teori om att (Spoiler) [Broder Zacharias är Jem eller Will från The Infernal Devices. Han måste vara en av dem! Det hintades så mycket att han känner eller är Will. Eller så kan det vara Tessa också med tanke på att hon är en skepnadsskiftare.]

Nu är det nog risk att jag låter negativ i min recension men det är för att jag gillar den här serien så mycket! Man förväntar sig att allt ska vara perfekt så man tar bara upp de delar som inte är det. En dålig nyhet är att den sista delen i serien, City of Heavenly Fire inte kommer att släppas förrän i mars 2014! OMG, det är ju nästan 2 år jag måste vänta. I och för sig så kommer Clockwork Princess nästa år men det är ju inte riktigt samma sak. Nåja, det är väl bara att bita ihop och läsa andra böcker under tiden, har ju inte direkt någon brist på olästa böcker🙂

Handling: +0,5
Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +1
Dialoger: +0,5

Mest intressanta karaktär: Simon
Bästa scen eller del: När Simon och Clary testar ringarna
Minnesvärd citat: ”All right,” she said. ”Take of your shirt.”
Jace raised his eyebrows.
”I’m not going to attack you,” she said impatiently. “I can take the sight of your naked chest without swooning.”
“Are you sure?” he asked, obediently sliding the shirt off his shoulders. “Because viewing my naked chest has caused many women to seriously injure themselves stampeding to get to me.”

Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. City of Bones
2. City of Ashes
3. City of Glass
4. City of Fallen Angels
5. City of Lost Souls 
6. City of Heavenly Fire

Extraböcker:
Shadowhunters and Downworlders: A Mortal Instruments Reader
The Shadowhunter’s Codex

 

Tags: , , ,

4 responses to “Staden där själarna går vilse

  1. Freddy

    June 14, 2012 at 19:20

    Intressanta teorier, tänkte också lite i de banorna.🙂

     
  2. Hanna

    June 14, 2012 at 22:04

    Jag har ännu inte läst den här serien, men har första boken i bokhyllan. Kan knappt vänta på att börja läsa!

    Men angående boktrailers så håller jag med helt. Den om Rubinröd är helt okej, men jag har också svårt när det är riktiga människor. Det blir fel i huvudet. Kanske för att man vill bilda sig en egen uppfattning så som du säger. Tycker inte om om det är för mycket prat heller, det kan nästan förstöra berättarrösten. Dessutom känns det hela ganska töntigt.

     
  3. Klara (klaraasbooks)

    June 14, 2012 at 22:36

    Jag måste beställa hem den här boken snart… förstår inte att jag inte gjort det än!

     
  4. Petra

    June 15, 2012 at 14:10

    Jag tror samma sak och jag tror att det är den första personen du nämnde.🙂

     

Leave a Reply

 
