RSS

Den bästa paranormal romance jag har läst på länge

19 Jun

Är du sugen på att läsa om förälskade änglar så är den här serien som gjord för dig. 

Titel: Unearthly
Författare: Cynthia Hand
Serie: Unearthly #1
Sidantal: 433
Utgivningsår: 2011

Handling:

Fram till 14-års ålder så trodde Clara att hon var en normal tjej, nu 2 år senare vet hon med säkerhet att hon har ängelblod i sig. En kväll kom visionen om att hon räddar en okänd pojke från en skogsbrand. Medveten om att visionen är Claras uppdrag, själva anledningen till hennes existens, så flyttar hela familjen till vinterlandskapet Wyoming där visionen utspelar sig. Nästan direkt träffar Clara på Christian, pojken från hennes drömmar. Men är Christan verkligen hennes öde? Och vad händer om hon vill bestämma över sitt eget liv?

 

Omdöme:
Efter att ha läst Hush, hush, Fallen, Halo och A Need so Beautiful så var jag väl egentligen inte så sugen på fler kärleksböcker med änglar som tema. Men Unearthly har legat och samlat damm i bokhyllan i snart ett år nu så jag bestämde mig för att läsa den för cirka en vecka sen. Och wow, hade ingen aning om att den skulle vara så bra.

Claras berättarröst var riktigt, riktigt bra. Hon var oskuldsfull fast inte på ett svagt och barnsligt sätt, utan mer på ett drömmande och hoppfullt sätt. Jag tyckte att hennes berättarröst både var gulligt och starkt på samma gång. Jag tycker att författarinnan Hand gjorde ett bra val när hon bestämde sig för att låta Clara vara en sextonåring som har fått leva med information om att hon är en ängel i två år. Hon kan tillräckligt mycket om ängelvärlden för att framstå som intressant för läsaren, samtidigt som hon är tillräckligt ”normal” för att man ska kunna sympatisera med henne. Många gånger betedde hon sig som vilken ny tjej som börjar i en ny skola skulle ha gjort och det var så lätt att leva sig in i hennes situation och tankar. Som sagt, en mycket bra blandning mellan mystik och vardag (eller vad man nu ska kalla det).

Handlingen kanske inte var jättespännande men den var definitivt intressant, mest för att karaktärerna var så genomtänkta och sympatiska. Förutom Clara så gillar jag Christian och Tucker. Angela vet jag inte riktigt vad jag tycker om än men det fanns absolut ingen som jag störde mig på (vilket alltid brukar finnas i en bok!).

De sista sidorna var riktigt wow också. Kunde inte alls slita mig bort från boken och fick äta kvällsmat väldigt sent. Beställde hem den andra boken i serien så fort jag hade läst klart den här. Hade egentligen tänkt vänta med en bokbeställning men kände att jag verkligen ville ha fortsättningen så snabbt som möjligt.

Kort sagt så är Unearthly den bästa, mer renodlade, paranormal romance jag har läst på länge. Till alla er som tycker att marknaden svämmar alldeles av för många dåliga paranormal romance efter Twilight-hypen så kan jag säga att Unearthly är ett bevis på att det faktiskt finns riktiga guldkorn bland grusen.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Först störde jag mig på att hon inte berättade något om Black Wings för brorsan när hon hade chansen. Tänkte direkt att brorsan kommer att råka på en Black Wing och dör eller något och Clara kommer att skylla på sig själv att hon inte varnade honom i tid. Tur att det inte blev så🙂
  • Hade inte alls någon aning om att Christian också skulle vara en ängel. OMG, vilken tvist.
  • Är det bara jag som tycker att Tucker var mer intressant i början innan han blev tillsammans med Clara? Gillade den uppkäftiga kemin mellan dem.
  • Varför i hela världen berättade hon inte för mamman att brorsan hade svarta vingar i slutet? Även om morsan är svimfärdig efter striden så är det väl ändå viktigt att hon får veta att hennes son håller på att bli ond?
  • Tycker även att morsan verkade bry sig mer om Clara än vad hon brydde sig om Jeremy. Är det därför som Jeremy får svarta vingar tro?

Karaktärer: +1
Berättaröst: +1
Språk: +0,5
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Svårt val mellan Tucker och Christian men i slutändan så är tycker jag nog att Christian är mest intressant.
Bästa scen eller del: Spoiler [Träffen med Tucker innan de blev tillsammans. Aww, så söta.]

Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Unearthly
2. Hallowed
3. Boundless

Extraböcker:
2.5 Radiant

Andra versioner av omslaget

 

 

Tags: , ,

14 responses to “Den bästa paranormal romance jag har läst på länge

  1. Siis

    June 19, 2012 at 17:34

    Jag blev en aning besviken på fortsättningen men de frågorna du har markerat som spoiler kommer du få svar på i andra boken och massor med ny information.😀

     
    • Anna - Boktycke

      June 19, 2012 at 18:23

      Åh, låter bra med att man frågorna kommer att besvaras. Har Hallowed hemma och kommer att läsa den snart.

       
  2. Lisa

    June 19, 2012 at 18:12

    Roligt att du gillade den!! Håller med om tvisten du nämnde där bland funderingarna. Det är så man överraskar sina läsare! Jag kunde då inte se det komma🙂
    Personligen tyckte jag Hallowed var lite svagare än Unearthly, men ändå en riktigt bra bok!

     
    • Anna - Boktycke

      June 19, 2012 at 18:26

      Trodde verkligen inte att jag skulle gilla den så mycket. Och tvisten var riktigt riktigt bra. Blev glatt överraskad och är nu supernyfiken på historien kommer att utvecklas. Det är bra att du säger att Hallowed är lite svagare än Unearthly. Bättre att inte ha för höga förhoppningar🙂

       
  3. Zozzo

    June 19, 2012 at 20:35

    SV: ÅÅÅH NEJ. Var det sista boken i Succubus-serien? JAG TRODDE…. Okej, nu känner jag mig bara dum… Jag hittade bara den boken på Bokia, så jag trodde att den var fristående eller att det var den första boken i en serie xD Jag får väl leta upp de andra böckerna i serien snart x)

    Jag har bara hört bra saker om Wither, så jag ser fram emot att läsa den🙂 Jag har egentligen inte någon aning om vad Legend handlar om, men jag såg att du gav den ett högt betyg så jag passade på att beställa den också😉 Jag hoppas att Born Wicked och Catching Jordan är bra🙂

    Och förresten så glömde jag helt bort att tacka dig i inlägget för att du hjälpte till med beställningen. Jag hade aldrig fattat hur man skulle göra om inte du hade förklarat, så tack🙂

     
    • Anna - Boktycke

      June 19, 2012 at 21:17

      Ojdå, men du har du en superbra anledning att köpa resten av serien också🙂 Varsågod, var så lite så.

       
  4. Fia Filur

    June 19, 2012 at 21:26

    Men åh var den sååå bra, nu ångrar jag att jag inte har skaffat den och läst! Upptäckte den för jättelängesen i Richelle Meads blogg för att hon blurbat den. Borde ha litat på hennes omdöme, det var ju genom hennes blogg jag hittade Nightshade också.
    Känns det lite irriterande att du har haft en så bra bok i hyllan så länge utan att ha vetat om det?🙂

    Förresten, gillar spoilerrutan! Extra kul läsning om man har läst boken, annars lätt att undvika.

     
    • Anna - Boktycke

      June 19, 2012 at 21:33

      Jaaaa, Mead ska man lita på! Vet du om hon har blurbat någon mer bok? Det var ju tack vare dig jag hittade Nightshade och Unearthly haha. Ja, känns lite dumt att jag har haft den så länge och inte läst den. Nu känner jag mig sugen på mer paranormal romance faktiskt hihi.

      Åh vad bra att du gillar rutan! Ah, tänkt på att införa den ett tag men det har inte blivit av förrän nu🙂

       
      • Fia Filur

        June 20, 2012 at 11:03

        Ja, men visst är det så att man blir sugen på mer när man hittar nåt bra. Jag blev lite avskräckt från genren efter hush hush och Firelight…

        Vet att Richelle Mead gillar Rachel Caines vampyrer, men den serien läser du ju redan. Jag blev lite besviken på de två första, men såg att du tyckte trean var bättre. Sen är hon kompis med Jackie Kessler, du vet Hunger-boken. Hon skriver vuxenböcker också, om en succubus som är strippa eller nåt tror jag.
        Blev nyfiken på blurbandet och forskade i saken och hittade faktiskt en bok till som Mead blurbat http://www.goodreads.com/book/show/6376772-reign-or-shine

         
      • Anna - Boktycke

        June 20, 2012 at 14:44

        Åh, ska genast lägga till Reign or Shine boken till läslistan. Såg att det var Michelle Rowen som har skrivit den. Det är ju hon som står med som medförfattare på VA-guiden. Blev plötsligt nyfiken på hennes andra böcker också.

         
  5. Amelie

    June 19, 2012 at 23:43

    Är riktigt sugen på att läsa denna🙂

     
  6. Rebecca

    June 23, 2012 at 18:31

    Vad kul!🙂
    Har varit nyfiken på den väldigt länge, men nu efter att ha läst din recension åkte den direkt upp på måste-läsa listan🙂

     

Leave a Reply

 
