RSS

Kan en alkemist hantera ett gäng vampyrer?

24 Jun

Ibland vet man inte vilka som är mest blodtörstiga. Är det människor eller är det vampyrer?

Titel: The Golden Lily
Författare: Richelle Mead
Serie: Bloodlines #2
Sidantal: 418
Utgivningsår: 2012

(Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare böcker)

Handling:
Alkemister föraktar vampyrer och allt som har med det onaturliga att göra. Sydney är en alkemist men efter att ha tillbringat så mycket tid med de blodsugande varelserna och deras väktare så ser hon nu dem som sina vänner än som ett otrevligt uppdrag. När nya fiender avslöjar sig så måste Sydney välja var hennes lojalitet ligger. Ska hon fortsätta att blint lita på alkemisterna? Eller ska hon börja lyssna till sitt hjärta?

 

Omdöme:
Så fort jag tog upp boken från paketet så skuttade jag runt med den av lycka, så mycket hade jag längtat efter den. Jag pausade i de andra böckerna jag höll på att läsa för att kasta mig över The Golden Lily direkt. Men levde boken upp till mina förväntningar? Hm, inte till 100%.

Karaktärerna är superhärliga och jag lästa de första 100 sidorna med ett stort leende på läpparna. Alla skämt och dialogerna känns så naturliga och Sydney, Jill, Eddie och Adrian känns verkligen som vänner som jag inte har träffat på ett tag. Älskar delen då alla var så förvånade över att Sydney skulle på date och hittade på en massa ursäkter för att få se hur hennes date såg ut. Istället för en vampyrbok så kändes det mer som en härlig bok om vänskap och kärlek eller ett avsnitt ur en komediserie.

Ja, jag tyckte att början började superbra och även om det inte hände så mycket så gjorde det ingenting för jag var så uppslukad av att lära känna karaktärerna igen. Men när 100 sidor hade gått så började jag tröttna på ”vardagen” och ville ha mer spänning. Och tyvärr så kom inte spänningen förrän i slutet av boken, och inte ens då var det särskilt spännande.

Jag har läst många av Meads böcker och vet att hon brukar ha med en del tvister i sina böcker. Men i The Golden Lily var ledtrådarna så tydliga att man fattade vad som höll på att hända långt innan Sydney gjorde det, vilket är lite tråkigt tycker jag.

Det ska bli sex böcker i serien så det är väl inte så konstigt att Mead behöver dra ut på handlingen. Jag hoppas verkligen att tredje boken, The Indigo Spell, kommer att vara bättre.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • I slutet när Adrian kysste Sydney ville jag bara skrika nej. Jag vet att allt har pekat mot att de två ska paras ihop men nej, jag tycker inte om det. En av anledningarna till varför jag gillar Adrian så mycket är för att han är så tragisk, han är hopplöst förälskad i någon (läs Rose) som han aldrig kan få. Att han nu gillar Sydney förstör min bild av honom. Egentligen är jag hemskt elak som vill att han ska fortsätta plågas av sin kärlek till Rose 🙂 Någon annan än jag som känner så om Adrian?
  • Är Sydney speciell eller kan alla alkemister bruka magi? Misstänker att han Marcus som nämns i slutet också är som Sydney. Han är en alkemist som kunde använda magi så därför blev han sparkad från alkemisterna.


Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Språk: +1
Förutsägbara händelser: -0,5
Takt: -0,5

Mest intressanta karaktär: Adrian
Bästa scen eller del: När alla var så nyfikna på Sydneys date.
Minnesvärt citat: ”I hate poorly trained dogs,” I muttered to Adrian. “They need to behave and be kept in line.”
“Just like the people in your life, huh?” asked Adrian.

Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. Bloodlines
2. The Golden Lily

 

Tags: , , ,

10 responses to “Kan en alkemist hantera ett gäng vampyrer?

  1. Johanna

    June 24, 2012 at 15:39

    Åh, längtar sjukt mycket tills jag får läsa den nu! 😀

     
    • Anna - Boktycke

      June 24, 2012 at 16:47

      Kan förstå det! En av de böckerna jag har längtat mest efter att läsa i år som sagt 🙂 Nu längtar jag efter The Indigo Spell!

       
  2. Rebecca

    June 24, 2012 at 17:07

    Har den i händerna just nu, och ska precis börja läsa. Nu känner man bara det här: äntligen! 🙂

     
  3. Yrsha

    June 25, 2012 at 12:57

    Jag kan inte vänta tills jag får läsa den här! Har den reserverad på biblioteket, men är tyvärr en bit in i kön på att få läsa den. Tror att den får komma med på min nästa bokbeställning! 😀
    Bra recension! 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      June 25, 2012 at 16:15

      Åh, har ert bibliotek köpt in den?! Imponerande! Kul att du gillar recensionen, jag gör mitt bästa 🙂

       
      • Yrsha

        July 17, 2012 at 21:31

        Jag blev ganska förvånad över att biblioteket hade köpt in den, men inte mig emot 😀
        Har nu läst den och kan inte vänta tills näste del kommer! 🙂

        SPOILER!

        Jag har funderat lite på vad som kommer hända. Vad tror du om att hon kommer skickas till Re-education? För tillfället känns det som om det är mycket möjligt att hon blir ditskickad och sedan att de andra kommer “få ut” henne. Det känns som att det fokuserades en del i denna bok på att Keith skickas dit och att hon är en så bra alkemist. Eller är jag helt ute och cyklar?

         
      • Anna - Boktycke

        July 18, 2012 at 08:53

        Åh, älskar när biblioteken är så snabba med att köpa in nya böcker :p

        SPOILER!
        Har faktiskt inte tänkt på att hon kommer att skickas till re-education men nu när du säger det så är det ju inte helt omöjligt. Jag tror dock inte att det kommer att ske i nästa bok utan i kanske bok 4-6. Det blir ju som VA, då satt ju Rose i fängelse och Adrian och gänget befriade henne. Kan tänka mig att Mead gör något liknande om Sydney också.

         
  4. Rebecca

    June 28, 2012 at 13:49

    SPOILER!

    Har nu läst klart boken och tror du har rätt om teorin med att Marcus och Sydney är likadana. Men det är lite konstigt att Sydney inte också har blivit utkastade i sådana fall, eftersom att alkemisterna borde veta att hon är annorlunda med tanken på alla tester de förmodligen har gjort på henne. Fast å andra sidan så kanske de inte anser att det är farligt så länge hon själv inte vet att hon är speciell.
    Tror dessutom att han kommer att vara med mycket mer i The Indigo Spell och att vi kommer att få reda på mer detaljer då. Annars förmodligen i de andra uppföljarna. Richelle avslutar ju aldrig sina serier med lösa trådar 🙂

    Jag tycker faktiskt om Adrian och Sydney tillsammans och har aldrig tänkt så mycket på det du skrev, jag tycker själv att han har samma personlighet och karaktär som alltid. Det kvittar ifall han är tragisk eller lycklig. Jag tror dock att han i uppföljarna kommer att plågas mycket utav sin kärlek till Sydney i stället, då hon står ganska starkt på sina åsikter om människor och vampyrer tillsammans.

     
    • Anna - Boktycke

      June 28, 2012 at 21:43

      SPOILER

      Jag tror att Sydneys magiska förmågor visade sig senare så alkemisterna vet inte att hon kan använda magi. Hoppas verkligen att man får reda på mer grejer i Indigo Spell, kommer att bli besviken annars.

      Näh, men det känns som att Sydney blir någon slags tröstflickvän för Adrian som inte fick Rose. Och sen gillar jag inte att han vänder skepp så snabbt. Det har väl ändå inte gått mer än några månader sen han och Rose gjorde slut? Betyder inte hans kärlek till henne mer än så? Sen är det lite typiskt att han alltid ska falla för den han inte kan få. Först Rose som han vet var förälskad i Dimitri, och nu Sydney som han vet föraktar vampyrer. Stackars Adrian, men det är väl därför jag gillar honom så mycket 🙂

       

Leave a Reply

 
