RSS

Bland zombier och vampyrer…

26 Jun

… och människor du inte kan lita på.

Titel: The Immortal Rules
Författare: Julie Kagawa
Serie: Blood of Eden #1
Sidantal: 367
Utgivningsår: 2012

Handling:

När människorna höll på att utrotas gav sig vampyrerna till känna och erövrade världen. Idag har tagit över de största städerna och människor är slavar och mat. I en sådan stad lever Allie, en 16-årig flicka som hellre svälter än att bli en blodslav. Varje dag kämpar hon mot hungern och lever under ständigt hot från både vampyrer och rivaliserande gäng. Under en förbjuden utflykt till ruinerna för att hämta mat blev hon och hennes gängmedlemmar attackerade av rabies, människoätande varelserna som är resultatet av viruset. Allie visste att hennes tid var ute när hon blev nerslagen av dem, inte trodde hon att en vampyr skulle erbjuda sig att göra henne odödlig. Döende måste Allie göra ett val, att dö levande eller att bli en levande död.

Omdöme:
Hur mycket jag än fascineras av vampyrer så kan jag inte låta bli att tycka att de är överrepresenterade, speciellt i YA-världen. Därför blev jag både förvånad och överraskad när jag fick reda på att Julie Kagawa, en av mina favoritförfattare, skulle släppa en vampyrserie. Hade det varit någon mindre okänd författare så skulle jag nog ha tvekat med att plocka upp boken eftersom omslaget inte var särskilt lockande, men nu är det Kagawa, och jag är så glad över att jag gav boken en chans.

Låt mig säga en sak, Kagawa är en mästare på att skapa och beskriva världar. Som många av er säkert vet så älskar jag hennes älvvärld i Iron Fey-serien och nu så har även hennes dystopiska vampyrvärld tagit en plats i mitt hjärta. Man ser inte bara vampyrstaden framför sig, man känner den också. Hopplösheten, hoten och stämningen, det är så lätt att bara förlora sig i Kagawas världar. Hennes språk flyter riktigt bra och det är förmodligen en av anledningarna till varför det är så svårt att slita sig ifrån boken.

Karaktärsmässigt tycker jag att den är bra, men det finns utrymme för förbättring. Gillar att Allie kan ta hand som sig själv och kickar ass som bara den. Men däremot så gillar jag inte att hon är en hypokrit. Direkt från första början klargör hon att hon hatar vampyrer och dör hellre än att bli deras slav. Men när hon får välja mellan att dö eller att bli en vampyr så väljer hon det sistnämnda. Sen säger hon åt folk att det är korkat att hjälpa andra och att man bara kan lita på sig själv, men själv så kan hon inte låta bli att hjälpa folk i nöd. Snacka om att säga emot sig själv.

Kanin kunde jag inte riktigt ta på allvar med tanke på hans namn. Från början såg jag en snygg och farlig vampyr framför mig men så fort han avslöjade att han hette ”Kanin” byttes bilden av den mystiska varelsen ut mot en stor grön kanin. Tänkte på nöjespark varje gång jag läste hans namn. Ezekiel gillar jag men han är lite för snäll och perfekt som många killhuvudroller i paranormal romance brukar vara. Istället för att stå på egna ben så kändes det som att han enbart existerade för att vara ett kärleksintresse.

Antingen så har jag vant mig vid Kagawas berättarstil eller så tänker vi väldigt lika. Så fort jag fick veta att de skulle skaffa ett vapen åt Allie tänkte jag ”Åh, coolt om hon väljer det vapnet, om det nu finns i berättelsen” och gissa vad, hon valde just det vapnet jag tänkte på! Kändes nästan lite kusligt. Vapnet var inte det enda som jag lyckades pricka rätt på, fick rätt på ganska många teorier som jag hann bilda under läsningens gång. Det är inte något jag stör mig på, tycker mest att det är kul att kunna gissa vart berättelsen var på väg.

De första 100 sidorna var helt underbara. Jag var nästan helt säker på att det skulle bli en fullpoängare. Men berättelsen höll inte hela vägen och den röda tråden var inte så tydlig. Det finns inte riktigt något mål och att Allie sa en sak men sedan gjorde något annat fick mig inte precis att gilla hennes bättre. Man kan säga så här: boken är mycket bra, men början är fantastisk.

Om ni väntar er en paranormal romance al a Twilight så kan jag säga att ni inte kommer att få det. Nej, Blood of Eden är blodig, brutal och full av död. Precis i min smak alltså 🙂  Är ni trötta på alla puttenuttiga kärlekshistorier så kan jag rekommendera den här.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Gissade att Kanin var han som samarbetade med människorna så fort han nämnde att en vampyrherre hade gjort det. Någon annan som också tyckte att det var tydligt?
  • Tyckte att Eden-borna i slutet var rätt tröga som släppte iväg Allie fast de visste att hon var en vampyr. Tänk om hon hämtar fler vampyrer och anfaller deras hemliga stad! Inte så smart av Eden-borna med andra ord.
  • Känner mig lite hemsk men jag blev lättad när Ruth dog. Vilken bitch hon var alltså! Rätt åt henne!

 

Berättaröst: +1
Karaktärer: +0,5
Språk: +1
Fantasivärld: +0,5
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Kanin
Bästa scen eller del: De första 100 sidorna
Minnesvärt citat: He smiled, a real one this time, though his voice remained teasing. ”So, what do you think I am?”
Naive, I thought. Naive, brave, selfless, incredible – and much to kind to survive in this world. It’ll break you in the end, if you keep going like this. Good things never last.

Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien
1. The Immortal Rules
2. The Eternity Cure
3. The Forever Song

 

Tags: , , ,

19 responses to “Bland zombier och vampyrer…

  1. Lisa

    June 26, 2012 at 17:47

    Haha, Kanin… Åh, hjälp. Förstår att det måste varit svårt att ta honom på allvar, haha! 🙂
    Ska hur som helst försöka beställa hem boken när jag får tillfälle! Roligt att författaren inte är rädd för att skriva en bok som är lite “blodig”!

     
    • Anna - Boktycke

      June 26, 2012 at 19:08

      Tycker absolut att du ska beställa hem den. Det mesta av vampyrböckerna jag har läst på sistone innehåller väldigt lite blod så den här var en frisk fläkt 🙂

       
  2. Nelly

    June 26, 2012 at 17:53

    Åh, är sugen på att läsa den här jättemycket! Men får önska mig den i födelsedagspresent!

     
    • Anna - Boktycke

      June 26, 2012 at 19:09

      Gör det! En av de bättre böckerna jag har läst på sistone.

       
  3. Iktoro

    June 26, 2012 at 18:47

    Kanin. Allvarligt talat?! Hur kan man heta så? Fast Kanin kanske inte är något ord på engelska. Men ändå…undrar om de kommer att behålla namnet Kanin om de översätter boken eller byta ut det till något som liknar det, typ Kain.
    Kanin. Hoho!

     
    • Anna - Boktycke

      June 26, 2012 at 19:10

      Ja, exakt. Kagawa visste väl inte att namnet betyder något på svenska. Kain skulle definitivt har varit ett bättre vampyrnamn, fast samtidigt är det ju så sönderanvänt.

       
  4. Fia Filur

    June 26, 2012 at 19:01

    Vill gärna läsa den här. Hoppas den kommer på svenska. Inte hört/sett nåt om det?

     
    • Anna - Boktycke

      June 26, 2012 at 19:11

      Nope, inte hört något om det. Den är iofs ganska ny så svenska Harlequin kanske kommer att släppa den i Sverige när de har släppt alla Iron Fey-böcker.

       
  5. Amelie

    June 26, 2012 at 20:00

    Måste ta och läsa denna! Har ännu inte läst något av Kagawa, men känner att vampyrer nog passar mig bättre än älvor… Sen kanske jag testar Iron Fey-serien någon gång också 🙂

     
  6. Miriam Tisander

    July 20, 2012 at 09:10

    Psst hon heter Allison, Allie inte Alice 😉

    Angående SPOILERSARNA/tankarna så listade jag inte alls ut att Kanin var den han var. 😛 Och håller med om att Eden borna inte var så smarta.

    Sen håller jag med om att början var mycket mycket bättre, trodde också jag hade hittat en ny favoritbok/serie. men nä sen var det som du säger inte mycket mål, lite vandrande och smått långtråkiga bitar. Väldigt besviken 😦 men ganska bra bok ändå.

     
    • Anna - Boktycke

      July 20, 2012 at 10:01

      Jag och namn alltså :s Tack för att du berättade om missen 🙂

      SPOILER
      Kanske jag som har blivit van vid Kagawas berättarstil då. Tänkte ju på att Kanin var jagad av andra vampyrer och han var ju snäll mot människor (han dödade ju inte Allie första gången iaf).
      Tyckte att så fort hon lämnade staden så blev det mycket tråkigare. Jag trodde först tänkt att hon skulle infiltrera vampyrstaden och ta över den och göra livet lättare för människorna typ.

       
      • Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

        July 25, 2012 at 19:12

        Ja det hade varit mycket mer intressant att läsa om tycker jag =)

         
      • Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

        July 25, 2012 at 19:13

        Jag tänkte något liknande jag med!

         
      • smartasanna

        November 25, 2012 at 00:26

        Det här är intressant för jag trodde också att hon skulle ta över staden och blahblah. Men när hon stack där ifrån blev jag helchockad. Tyckte det var asbra! Jag tyckte att det första 100 sidorna var väldigt långtråkiga faktiskt. Allt action började ju då hon kom utanför stan. Det kändes liksom verkligare eftersom att hon vandrade omkring utan mål, det kändes som att de var jag som sprang omkring. Sjukt bra!

         
      • Anna - Boktycke

        November 25, 2012 at 21:53

        Vad olika vi tycker 🙂 De första 100 sidorna tyckte jag var häftigast för det var då världen fortfarande var mystiskt och jag ville veta mer om vampyrsamhället. Sen när hon lämnade staden tyckte jag att det blev förutsägbart samt att huvudrollen sjönk lite i mina ögon när hon hela tiden ska försöka spela kall och oberörd.

         
  7. Helena

    May 30, 2013 at 16:24

    SPOILERS

    Jag håller med smartasanna o tycker också att boken blev mycket bättre efter att hon kommit ur staden. Störde mig mycket på hur hon skulle hålla på att hjälpa o vara snäll mot Stick eller vad han nu hette som förrådde henne.
    Gillade Zeke och Allies kärlek, det kändes så fint att han kunde tänka och se saker för vad de var istället för att vara hjärntvättad av Jeb. Tyckte att boken liknade Enclave väldigt mycket, rabids/freaks, starka och kick-ass huvudtjejer, kärleksintresse som har abusive fosterfäder som gillar att piska dem på ryggen… Vad tyckte du och vilken serie gillar du mest av dem?
    Jag tyckte också att Ruth förtjänade att dö, inte hennes fel att hon är hjärntvättad/har fördomar men hon har väl ögon att se med! Hon dog i alla fall på ett sätt som redeemade henne lite.
    Det om att Eden-borna släppte iväg Allie för lätt. Jag tyckte att de gjorde rätt för hon hade ju inte gjort dem något, plus att det fanns väl inte så många vampyrer kvar i världen så de kanske inte var så oroliga för en invasion.

     
  8. Anna - Boktycke

    May 30, 2013 at 18:02

    Spoilers!

    Ja, han Stick var jobbig ja! Det är berättelsens största svaghet tycker jag, att Ali är så himla godhjärtad innerst inne fast hon låtsas vara grym och kall. Klarar inte av karaktärerna som ljuger för sig själva. Zeke tyckte jag var för icke-minnesvärd, det enda jag minns av honom är att han var överdrivet snäll. Om jag ska välja vilken jag tycker är bäst av TMR och Enclave så blir det Enclave för den är uberspännande hela vägen. TMR tyckte jag som sagt blev rätt segt när hon var ute ur staden. Jag tycker förresten att TMR påminner rätt mycket om Some Girls Bite på grund av vampyrsamhället (eller iaf av det lilla man fick veta i TMR). Det med att det är en hel hierarki och så.

    Men Eden-borna vet väl inte hur många vampyrer det finns kvar i världen eller? Och det är väl en välbevarad hemlighet att vampyrer inte längre kan föröka sig? Och Ali kunde mycket väl vara en spanare. Så hade jag varit en Eden-bo skulle ja inte ha riskerat hela samhällets säkerhet och släppt iväg Ali, inte förrän hon har bevisat att hon är god iaf :p

     
  9. Saga Rytterholm

    August 19, 2013 at 11:48

    Vet du hur många böcker det är ik serien??

     
    • Anna - Boktycke

      August 19, 2013 at 12:20

      Är inte säker men jag förmodar att det är en trilogi.

       

Leave a Reply

 
