RSS

Blir du inte Matchad så blir du Korsad

10 Jul

Är friheten verkligen värd vilket pris som helst? 

Titel: Crossed
Författare: Ally Condie
Serie: Matched #2
Sidantal: 367
Utgivningsår: 2011

(Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:
Cassie har lämnat stadens trygghet och praktiserar på en av campningarna ute i vildmarken för att leta efter Ky. När vakterna kommer för att hämta alla abberations låtsas hon att hon är en av dem för att kunna komma ännu längre ut i vildmarken. Mycket riktigt så förflyttas Cassie till en camp där de har lämnats för att bli dödade.

Ky har nu varit ute på en av krigscamparna ett tag och under en av attackerna så passar han på att fly tillsammans med två andra killar… omedveten om att Cassie letar efter honom.

Omdöme:
Matched, eller Matchad som den heter på svenska, var en bok som både överraskade och imponerade på mig. Jag har hört blandade åsikter om Crossed så det är väl därför jag har väntat så länge med att läsa den trots att den har funnits i bokhyllan ett tag. Besviken blev jag väl inte, men som oftast med trilogier så blir det lätt hänt att andra boken uppfattas som en transportssträcka.

Crossed är verkligen en transsportsträcka, fast en väldigt välskriven sådan. Condies språk är poetisk och jag älskar hur sånger och dikter har en sådan stor plats i berättelsen. Det är så lätt att bara sjunka in i språket och låta sig flytas med. Hade inte språket varit så bra som det är så tror jag att jag skulle ha gillat boken betydligt mindre.

Något nytt i Crossed är att även Ky får en berättarröst och kapitlen växlar mellan Cassies och Kys Pov. Författaren Condie har själv sagt att den här är Kys bok. Eftersom han var min favorit när det kom till kärleksvalen I Matched så blev jag såklart glad när jag upptäckte detta. Kys berättarröst är bra men den påminde för mycket om Cassies. Mer än en gång så blandade jag ihop deras röster och fick anstränga mig för att lista ut i vems huvud jag befann mig i för tillfället.

Konstigt nog så blev Xander min favoritkaraktär under läsningens gång fastän han knappt var med. Cassie växte sig lite starkare än i mina ögon, hon kändes dock ibland för modig för att ha bott i ett samhälle där allting bestäms åt en i förväg. Hon har aldrig varit ute i vildmarken förut och hon offrar hela sin trygga framtid och familj för att leta efter en kille hon har känt i ett par månader. Inte särskilt trovärdigt men det är utan tvekan mycket romantiskt och mäktigt. Ky tyckte jag tyvärr sjönk lite för trots att han var en PoV-karaktär så förstod jag mig inte på honom, mer om detta i Spoilersektionen.

Handlingsmässigt så tycker jag att den är ganska seg men ändå tillräckligt intressant för att inte klassas som tråkig. Jag hade förväntat mig mer av andra halvan av boken men allting puffade på i samma takt. Jag vet inte om jag gillar miljöbytet eller inte, en dystopis huvudingrediens är ju samhället, men större delen av den här boken utspelar sig i vildmarken, räknas den fortfarande som dystopi egentligen?

Har man läst Matched och gillar den så tycker jag att man ska läsa Crossed också. Personligen så tycker jag att Matched är snäppet bättre men jag vet att det finns många som föredrar Crossed. Sista boken Reached kommer att släppas i november i år och jag har redan bestämt mig för att köpa den.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag fattar inte, Ky ville ju inte vara med i The Rising men i slutet så gick han med ändå? Så allt snack betydde ingenting?
  • Listade faktiskt inte ut att Xanders hemlighet var att han var med i The Rising förrän ett par kapitel innan den avslöjades. Förstår inte varför Ky tror att Cassie kommer att hata honom ifall hon får reda på det.
  • Allt som allt så tycker jag att Ky är ganska svår att förstå. Även om man får tillgång till hans tankar så är det ändå så mycket som är oklart. Och slutet gah, de fick ju inte ens träffa varandra en sista gång och säga adjö😦

 

Handling: +0,5
Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5
Språk: +1
Takt: -0,5

Mest intressanta karaktär: Xander
Bästa scen eller del: Spoiler [Kapitlen precis innan de möttes]
Minnesvärt citat:
 I climb into the dark for you
Are you waiting in the stars for me?

Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. Matched
2. Crossed
3. Reached

 

Tags: , , ,

5 responses to “Blir du inte Matchad så blir du Korsad

  1. Nilmas Bokhylla

    July 10, 2012 at 19:38

    Jag hade lite svårt för Matched men har Crossed i bokhyllan också så det blir väl att jag läser den ändå så småningom!

     
  2. Petra

    July 10, 2012 at 22:24

    Sv: Jag tyckte också det, satt hela tiden och väntade på någon sorts livsfara så han kunde rädda henne.. Har läst bok 2 & 3 nu och jag tyckte faktiskt att båda var mycket bättre än Forsaken.🙂

     
  3. Lisa

    July 11, 2012 at 00:03

    SV: Roligt med långt svar🙂 Jag håller med om att jag tycker mer synd om eventuella killar som läser YA böcker. Stackarna. De kan ju få för sig att man måste vara super snygg och sexig för att en tjej ens ska lägga märke till en. Och det är verkligen inte fallet!

    Och jag tycker nog att det stämmer in lite på kvinnliga karaktärer också, fast verkligen inte lika mycket. Man hör ofta tycker jag hur karaktärer tappar andan då de t.ex. ser huvudrollen i sin balklänning, eller hur karaktärer pratar om att hon är så vacker (trots att det är något hon inte själv är medveten om, som vanligt).

     
  4. Elinas bokliv

    July 12, 2012 at 22:41

    Störde mig själv ganska mycket på Ky i den här boken, och förstår helt vad du menar om att Xander blev ny favorit. Han blev mycket intressantare i den här boken! Ska köpa 3an när den kommer och jag hoppas att man får svar på alla frågor som dykt upp i huvudet efter 2an..

     
    • Anna - Boktycke

      July 12, 2012 at 23:00

      Jaa, hoppas verkligen att allting reds ut. Blir väldigt nyfiken på hur relationen mellan Cassie och Xander kommer att utvecklas. Fast Xander kanske får en egen berättarröst och så stör man sig på honom också. Ky var ju min favorit innan den här boken, tyckte att mitt intryck av honom förstördes litegrann i och med att han blev en berättare. Innan var det ok att man inte fattade allt han gjorde men nu när man har tillgång till hans tankar och fortfarande inte fattar så känns det mindre bra.

       

Leave a Reply

 
