RSS

Vad föredrar du: En fångenskap i lyx eller en frihet i elände?

12 Jul

I en värld där kvinnorna bara lever tills de blir 20 år gamla är tiden mycket dyrbar. 

Titel: Fever
Författare: Lauren DeStefano
Serie: The Chemical Garden #2
Sidantal: 341
Utgivningsår: 2012

(Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:
Rhine och Gabriel har lyckats fly men deras frihet varar bara i en kort stund. Nästan direkt togs de till fånga av en bordellrörelse. Gabriel hålls neddrogad och Rhine tvingas ställa upp som en av Madames showflickor för att behålla sitt liv. Lyckligtvist behöver hon inte sälja sin kropp men hon vet att tiden är knapp. De måste ta sig till Manhattan för att hitta hennes bror Rowen, och de måste göra det snart.

 

Omdöme:
The Chemical Garden har en av de hemskaste framtidsvärldarna jag har läst om, speciellt om man är en tjej. Som om att dö vid 20 års ålder inte är illa nog så är det även stor risk att man blir kidnappad och säljs som sexslav eller fru till någon äcklig gubbe. Man får verkligen obehagliga rysningar under läsningens gång.

I likhet med förra boken så är takten långsam men det vackra språket väger upp det. Jag tyckte att andra halvan av boken var ganska händelselös förutom de sista 30 sidorna som var rätt spännande. Jag fattade aldrig riktigt heller vad Rhine verkligen gjorde i bordellshowen, är hon fortfarande oskuld? Vad säger ni som har läst boken?

När det kommer till karaktärer så är Rhine min favorit. Jag gillar att hon är manipulativ och inte drar sig för att ljuga för att skydda sig själv och andra. Istället för att slåss och bita ifrån så spelar hon snällt med så att hon får sin vilja igenom. Gillar den sortens lömska karaktärer 🙂 Gabriel tyckte inte något särskilt om i första boken och han imponerade inte heller på mig i den här. Vaughn var ett riktigt kräk, åh Gud vilka vidriga saker han gjorde. Mådde lite illa när jag läste om det.

För att sammanfatta det hela så gillar jag Fever men den är inte lika bra som Wither, mest för att dystopivärlden inte känns lika wow och fräsch längre. Att andra boken är sämre än den första, speciellt i trilogier, är för mig mer en regel än ett undantag så jag är inte så förvånad. Sista boken Sever kommer ut i början av år 2013 och den kommer jag att köpa så fort den kommer ut i rätt format.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Var inte helt oväntat att hon skulle få syn på Rowen i slutet, men däremot så blev jag lite förvånad över att hon fick träffa Linden igen. Åh, tycker faktiskt synd om Linden trots att han är ganska creepy. Han älskade verkligen Rhine men hon krossade hans hjärta totalt.
  • Tror ni att de kommer att hitta ett bodmedel innan Rhine blir 20? Det känns ju som att de borde göra det för annars är det ju en väldigt tragisk berättelse. Vaughn kanske äntligen gör lite nytta och upptäcker boten med hjälp av testerna han gjorde på Rhine.

 

Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Språk: +1

Mest intressanta karaktär: Rhine
Bästa scen eller del: Spoiler [När Linden upptäckte henne]

Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. Wither
2. Fever
3. Sever

 

Tags: , , ,

2 responses to “Vad föredrar du: En fångenskap i lyx eller en frihet i elände?

  1. Pia

    July 12, 2012 at 18:58

    jag måste verkligen läsa den här snart. Fattar inte varför jag inte gjort det än. Wither är den av de bästa böckernna jag läst ❤

     
    • Anna - Boktycke

      July 12, 2012 at 22:57

      Heh, man vill ju inte läsa fortsättningen för det finns ju en chans att man blir besviken när första boken har varit så bra. Jag väntade i säkert flera månader med att läsa Wither efter att jag ahde köpt hem den. Vissa böcker behöver verkligen stå i hyllan och mognar ett tag innan man kan läsa dem :p

       

Leave a Reply

 
