RSS

Kan en självmordsbenägen flicka överleva en zombieinvasion?

15 Jul

Är det någon skillnad på att vara en levande död och en död levande? 

Titel: This is Not a Test
Författare: Courtney Summers
Sidantal: 336
Utgivningsår: 2012

Handling:

Dagen då Sloane bestämde sig för att begå självmord var dagen då världen utsattes för zombieinvasion. Grannar och skolkramrater blir uppätna och kommer tillbaka som levande döda. Samlingslokalerna klarar inte av trycket och tillsammans med 5 skolkamrater barrikerar sig Sloane i skolans lokaler. Det ständiga hotet från zombierna och hat mellan de överlevande tonåringarna gör knappast livet säkert. Men vad har Sloane för roll i det hela? För en flicka som redan har bestämt sig för att avsluta sitt liv så kanske jordens undergång inte har någon betydelse.

 

Omdöme:
Wohoo, en till zombiebok! Jag har inte läst något av Courtney Summers tidigare men har hört mycket lovord om hennes böcker. Konceptet med en låta en flicka som redan har gett upp sitt eget liv vara en av de få överlevande vid en zombieattack var så lockande så jag skaffade hem boken utan att ha läst några recensioner om den.

Jag gillar Sloanes berättarröst väldigt mycket, den är sorglig och mörk men samtidigt så rar och ljuv. Älskar alla de stunder då hon frivilligt offrar sig själv för farliga uppdrag och tar död på alla bråken. Hennes handlingar är både själviska och modiga på samma gång och man vet inte om man ska tycka synd om henne eller älska henne. Just nu lutar det sig mot det sistnämnda.

Av de andra karaktärerna i gänget så var Cary och Rhys de enda jag gillade. Trace och Harrison ville jag döda flera gånger och även Grace var jobbig vid flera tillfällen. Men Trace, arghh, har inte varit så irriterad på en karaktär på länge. Samtidigt så kan jag förstå varför han beter sig som han gör men det är bara så himla omoget. Blir upprörd bara jag tänker på honom.

Man fick i stort inte några förklaringar till varför folk blev zombier men tycker att det är helt okej. Sloanes intressanta berättarröst och handlingen gjorde att man brydde sig mer om ”vad som kommer att hända nu” än ”hur det kunde bli så”. Var också lite konstigt att de aldrig försökte ta reda på information via internet. Man fick ju läsa om att de lyssnade på radio varje dag men var det ingen som försöka surfa från skolans datorer?

Slutet… jag säger bara en sak: WTF?!!!!

This is Not a Test är en zombiebok med en annorlunda huvudroll. Hade inte slutet varit som det är så skulle jag ha gillat boken mycket mer än vad jag gör nu. Tycker att den är läsvärd och bra men ja… vissa saker kan verkligen bli bättre. Svårt att säga något utan att spoila men läs den så förstår ni nog vad jag menar.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Som sagt, slutet WTF?!! Hur kan det sluta så?!! Puh, måste lugna ner mig lite. Hur tolkar ni slutet? Lät Sloane flickan bita henne? För mig så känns det som det, boken tar slut eftersom Sloanes liv gör det. Vad tror ni?
  • Att Trace skulle begå självmord kom inte som en jättestor chock och jag gillade honom ändå inte. Men jag blev ganska paff när Grace dog, hon var ju ändå okej som karaktär. Åh, jag hoppas verkligen att Cary och Rhys klarar sig.

 

Berättarröst: +1
Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Språk: +0,5
Slut: -1

Mest intressanta karaktär: Sloane
Bästa scen eller del: Spoiler [När Baxter bet Cary]
Minnesvärt citat:
“But you didn’t die,” He says.
“I did,” I say. “I’m just waiting for the rest of me to catch up.

Betyg: 6,5/10

 

 

Tags: , ,

10 responses to “Kan en självmordsbenägen flicka överleva en zombieinvasion?

  1. Malin

    July 15, 2012 at 19:33

    SPOILERS I DENNA KOMMENTAR!

    Ang. slutet så tror jag inte att Sloane lät flickan bita henne. Man fick ju se hennes självmordslapp och det som syntes på den efter allt den varit med om och det var ju orden; I woke up. Så jag tog det som att Sloane äntligen insåg att hon ville leva. Men vem vet…

    Jag gillade inte hur Grace dog riktigt, det blev så plötsligt. Men det som kom efter var däremot bättre, med Sloanes reaktion och allt. Och det var synd att Trace begick självmord, han var ett svin men han gjorde det hela lite roligare i alla fall.

     
    • Anna - Boktycke

      July 15, 2012 at 21:47

      SPOILERS!

      Hmm… jag tolkade först lappen som en påminnelse om att Sloanes plan om att döda sig själv och antog att det var ett tecken på att hon gjorde det. Har inte tänkt på att de enda orden som syns är “I woke up” och Sloane. Intressant, hon kanske inte dog ändå alltså. Lite jobbigt att man aldrig få veta om inte författaren avslöjar det.

       
  2. Swedish Zombie

    July 15, 2012 at 20:54

    Hm. Jag blev lite intresserad av den här när jag snubblade över författarens blogg för ganska länge sen. Boken var nog inte färdigskriven då. Nu finns den ännu inte som ebok, vilket gjorde mig aningen irriterad. Vette fåglarna om det egentligen är min typ av bok, men efter att ha läst din spoilerruta blev jag minsann lite intresserad igen!

     
    • Anna - Boktycke

      July 15, 2012 at 21:47

      Haha, läser du spoilersektionen utan att ha läst boken? Nu vet du ju vad som kommer att hända i slutet! :p

       
      • Swedish Zombie

        July 15, 2012 at 22:06

        Ja givetvis, jag kan aldrig låta bli att kolla =P

         
  3. Petra

    July 15, 2012 at 21:27

    SPOILERS I KOMMENTAREN!

    Jag tror inte att hon lät flickan bita henne, men jag tror inte eller att dem kommer överleva.
    Fast Summers har ju sagt att även om ingen uppföljare är planerad, så är det inte omöjligt att hon skriver en. Personligen så har jag svårt att se ett lyckligt slut i en zombie apokalyps.😉

     
    • Anna - Boktycke

      July 15, 2012 at 21:49

      SPOILERS!
      Vet egentligen inte om jag vill ha en uppföljare eller inte. Blev så besviken på det abrupta slutet. Jag hoppades ju hela tiden på att Sloane och Rhy skulle klara sig och så får man världens mest kryptiska slut. Släpper Summer en uppföljare så lär jag väl läsa den för att jag vill veta vad som händer med dem. Kommer dock att vara beredd på ett hastigt slut nästa gång🙂

       
  4. Petra

    July 16, 2012 at 16:28

    sv: Ja gör det. Den var jätterolig, lite charmig och annorlunda sådär.🙂

     
  5. Miriam Tisander

    July 18, 2012 at 19:43

    *Läskigt med alla spoilersvarningar, skrollar snabbt ner hit och skriver min kommentar!*

    Va intressant den låter, blev jättenyfiken. Hoppas det blir zombietema nästa tema för mig så jag får läsa den ^^

     
    • Anna - Boktycke

      July 18, 2012 at 19:51

      Ja, tycker att du ska läsa den! Jag ska se till att rösta på zombier nästa gång du kör omröstning🙂

       

Leave a Reply

 
