RSS

The Bachelor i dystopisk miljö…

17 Jul

… för att välja sin fru i en reality tv-show betyder ju äkta kärlek.  

Titel: The Selection
Författare: Kiera Cass
Serie: The Selection #1
Sidantal: 327
Utgivningsår: 2012

Handling:

America Singer är förmodligen den enda flickan i hela landet som inte vill delta i The Selection, programmet där kronprinsen Maxon ska välja ut sin fru. Hon har redan hittat kärleken i Aspen, trots att hon tillhör ett högre kast än honom. När Aspen brutalt krossar hennes hjärta och America faktiskt blir vald som en av de 35 flickorna som får tävla om prinsens gunst reser hon iväg till palatset för komma bort från Aspen. Till sin stora förvåning upptäcker America att prinsen faktiskt inte är så illa. Kan kärleken spira mellan America och Maxon ändå? Eller kommer de båda att bli dödade av rebellerna som anfaller palatset med jämna mellanrum?

Omdöme:
The Selection har lätt en av årets mest lockande framsidor. Wow, har velat läsa boken sedan första gången jag såg omslaget. Nu har jag äntligen gjort det och här är vad jag tyckte.

Jag måste börja med att säga att boken lider av total brist på trovärdighet! Karaktärerna, handlingen och framförallt den dystopiska världen. Vem i hela friden kom på den briljanta idén att införa kastsystemet igen? Att man föds in i ett kast är ju verkligen toppen, bara för att min farfar var en tjänare så måste jag också vara en tjänare och mina barn och barnbarn får snällt bli tjänare de med. Hade det varit en medeltida-fantasyvärld så javisst, men det här är en framtidsvärld! Skriver man framtidsdystopier så bör man ha ett bra skäl till varför samhället är utformat som det är, annars brister bara trovärdigheten vilket det gjorde i det här fallet. Jag måste dock säga att själva kastsystemet är väldigt intressant och jag gillar det skarpt, om det bara hade funnits lite förklaringar så skulle jag inte ha klagat alls.

Själva namnet America Singer känns ju lagom seriöst. Jag gillar att hon inte är galen i Maxon och kronan som alla andra deltagare är. Första halvan av boken tyckte jag verkligen var superbra, America är en kul karaktär att läsa om och jag älskar scenerna med henne och Maxon, aww, så söta och mysiga. Team Maxon for the win! Men efter halva boken gick det bara nerför, flera stora logiska luckor dök upp och America utvecklades till den där jobbiga och svaga flickan som jag inte tycker om att läsa om. Även Maxon som vann mitt hjärta i början blev lite irriterande, han säger att han inte vet hur man handskas med damer men ändå så trivs han med att ha ett harem, jahopp.

Sen förstår jag inte hur America kan vara nervös och vantrivas i rampljuset. Hon är ju banne mig en artist och har uppträtt framför publik sen hon var sju år gammal. Som sagt, det finns hur många logiska luckor som helst och jag har verkligen inte tagit upp allt. Om man bortser från trovärdigheten och slutet så gillar jag den riktigt riktigt mycket. Konceptet är väldigt fräscht och jag tycker som sagt att relationen mellan America och Maxon i början är helt bedårande. Helt ärligt så trodde jag att den här skulle få minst en 9:a i betyg när jag hade hunnit 100 sidor för den var helt omöjlig att lägga ifrån sig.

För att vara en debutbok så är jag imponerad. Visst är allt inte perfekt men berättarglädjen och talangen finns där. The Selection är nog inget för det kritiska ögat men vill du ha en underhållande bok så kan du plocka upp den här.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Det finns så himla många saker som inte är logiska (förutom de jag redan har nämnt alltså). Hur kan palatset vara under attack hela tiden. Varför gör kungen inte något vettigt åt det?! Det är den kungliga familjen vi pratar om. Det är skandal om det lyckas sker en attack, nu händer det typ en gång i veckan. De behöver definitivt anlita bättre säkerhetsvakter.
  • Aspen, gahh, tål honom inte. Hur kan America ta tillbaka honom? Satsa på Maxon istället! Och tänker han inte på att han riskerar Americas liv? Om de blir påkomna så kommer ju båda att bli dödade. Om han nu älskar America så mycket som han säger så borde han bara ha låtit henne vara med prinsen!
  • Och vad är det för slut? Även om det är en serie så tyckte jag att boken slutade alldeles för abrupt.

Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5
Koncept: +1
Språk: +0,5
Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Slut/Logiska luckor: -1

Mest intressanta karaktär: Maxon
Bästa scen eller del: Scenerna med Maxon och America

Betyg: 7,5/10

Andra delar i serien:
1. The Selection
2. The Elite
3. The One

 

Tags: , ,

18 responses to “The Bachelor i dystopisk miljö…

  1. Lisa

    July 17, 2012 at 17:43

    Ska försöka köpa hem den här boken snart! Jag är minst sagt nyfiken🙂

     
  2. Nilmas Bokhylla

    July 17, 2012 at 18:39

    Hm, låter inte riktigt som min typ av bok men man vet ju aldrig😉

     
  3. Maddie

    July 17, 2012 at 19:27

    Läste den för några dagar sedan, håller verkligen med om slutet, jag satt och väntade på något mer. Den var inte den bästa, men den var helt okej.

    Föresten ser jag fram emot din recension av Incarceron av Catherine Fisher, har sneglat och velat läsa den i månader, men sedan har jag köpt andra böcker före den i alla fall, men den låter bra och den har fått bra recensioner på amazon.com.

     
    • Anna - Boktycke

      July 18, 2012 at 08:50

      Incarceron började rätt tråkigt men efter halva boken tycker jag att den blev superspännande. Ska läsa ut den idag🙂

       
  4. Petra

    July 18, 2012 at 12:35

    SPOILER I KOMMENTAREN!

    Jag blev jätteförbannad på Aspen, helt oansvarig och egoistisk.
    Jag tyckte förstås jättemycket om boken, men jag vägrar tänka kritiskt när det gäller den, vet att jag skulle komma på många fel i sådana fall.😉 Hade inget emot slutet dock, lite abrupt precis som du säger, men inte värre än många andra böcker jag läst.🙂

     
    • Anna - Boktycke

      July 18, 2012 at 15:55

      Aspen buhh, vet inte vad America ser in honom. Försökte låta bli att tänka så mycket på trovärdigheten men kritikern inne i mig vägrade att ge sig. Det är rätt jobbigt faktiskt, man kan ju aldrig bara slappna av och njuta av en bok.

      Jag föredrar mer upptrappning vid slutet. Det får gärna sluta i en cliffhanger om det är en bra cliffhanger. Men ju i det här fallet så slutar boken väldigt mitt i. Nästan som att författaren kom på att hon har skrivit en bok på 900 sidor och delar upp den i tre delar utan att bry sig om dramaturgin.

      Fast om man jämför “The Selection” med “This is not a test” av Courtney Summers så är ju slutet väldigt bra🙂

       
      • Petra

        July 19, 2012 at 13:36

        Inte jag eller, jag hoppas verkligen inte att det slutar med att dem är tillsammans.
        Men det känns ju som att hon ska bli drottning i slutändan, så jag håller tummarna.🙂
        Jag märkte att jag började bli väldigt kritisk, så nu försöker jag att bara koncentrera mig på boken och gå på den första känslan jag har när jag lägger ifrån mig den. Annars börjar jag bara att tveka och övertänker allt, så en bok jag kände att jag älskade har helt plötsligt bara blivit bra.

        Jag tror nog inget slut kan slå This Is Not a Test.😀

        Sv: Jag kommer faktiskt i håg den trasiga boken, visst var det Anna and the French Kiss?
        Jo, jag måste ju bara haft en jäkla otur, men jag håller mig nog till Book Depository hädanefter ändå. Forsaken är nog den av böckerna jag är mest sugen på, har sett att The Glimpse ha fått ganska dålig kritik, men jag hoppas den kommer vara bra ändå har velat läsa den jättelänge.
        Även du har förstås väldigt bra boksmak.😉

         
      • Anna - Boktycke

        July 19, 2012 at 21:33

        Yes, det var Anna and the French Kiss😦
        Forsaken verkar vara hur spännande och bra som helst, ser som sagt fram emot din recension!

         
  5. Pia

    July 18, 2012 at 14:54

    Jag har beställt hem den här boken och jag borde få hem den vilken dag som helst. Kan knappt vänta!!!😀 Bra recension som alltid! ^^

     
    • Anna - Boktycke

      July 18, 2012 at 15:56

      Tack tack, alltid kul när någon uppskattar recensionerna🙂
      Åh ska bli kul att se vad du tycker om boken. Ser fram emot din recension!

       
  6. Helena

    May 24, 2013 at 18:53

    Om jag måste välja så är jag också team Maxon. Tycker synd om honom som måste ta så mycket ansvar men som ändå inte får bestämma så mycket. Fattar dock inte varför han går runt o kysser andra tjejer när han gillar huvudpersonen. De förklarar dejterna med att de måste ha något att visa på tv men han behöver ju inte gå för långt. Gillar verkligen inte Aspen men han är iofs snabbtänkt.

    Jag störde mig inte för mycket på de logiska luckorna för jag läste igenom den för snabbt. Hoppas det kommer en bra förklaring till attackerna i följande böcker. Jag har som tur lånat hem Elite också så jag slipper vänta på fortsättningen😛

     
    • Anna - Boktycke

      May 25, 2013 at 01:58

      Maxon gillar väl att hålla sig öppen för förslag hehe’
      Åh gud, du kommer INTE längre tycka att Aspen är snabbtänkt när du har läst andra boken :p

       
  7. Cissi

    June 5, 2013 at 20:39

    Otroligt bra blogg det här! Älskar den! En fråga om denna bok, vet du om den finns på svenska? Har letat men hittar inte.🙂

     
    • Anna - Boktycke

      June 5, 2013 at 23:24

      Tack🙂
      Vad jag vet så finns den här boken inte på svenska. Men språket är rätt enkelt så du kan säkert läsa den på engelska🙂

       
  8. Emelie

    June 17, 2013 at 09:50

    Tack för en super bra blogg, Anna!!

    Håller med dig helt och hållet angående scenskräcken, it makes no sense!
    Stör mig också på att hon med jämna mellanrum funderar på saker och ting och plötsligt bara släpper den tankegången och går vidare. Kan inte formulera något konkret exempel, men det gör mig galen och får mig att fundera på det hur mycket som helst istället!

    Keep up the good work!

     
    • Anna - Boktycke

      June 17, 2013 at 18:24

      Tack för den fina kommentaren! Det är riktigt kul att höra att det inläggen uppskattas😀

       
  9. Karolina

    October 28, 2015 at 16:47

    Fortsätter du att läsa serien så kommer svaren på frågorna. Bara i The One får man reda på en hel del. Det är lite grejen med serier, man ska inte alltid ha allting klart för sig, man vet ungefär så mycket som huvudpersonen vet och i detta fallet vet hon inte alls mycket, inte jämfört med i början av The One. Och då är det ändå MYCKET kvar att läsa i serien.
    PS. Scenskräcken är inte så ologisk. America berättar att hon försvinner i musiken, hon stänger allt annat ute. När hon uppträder gör hon något hon är säker på, något som hon gjort i hela sitt liv. Att stå och prata om politik, kärlek och mord i tv, framför hela befolkningen är det inte konstigt att hon blir nervös och känner sig obekväm. Hon var ju ändå bara en femma innan och då frågade ingen om hennes åsikt, knappt om hennes namn.

     
    • Anna - Boktycke

      October 28, 2015 at 18:41

      Tjohej, jag har läst hela serien + fjärde boken (samtliga är recenserade) men har tyvärr inte blivit klokare på varför folk återinförde och accepterade kastsystemet. Däremot så har du en poäng i scenskräcken, har inte tänkt på att det kan vara olika scenskräck så att säga🙂

       

Leave a Reply

 
