RSS

Skulle du kunna tänka dig att sova i 300 år för att komma till en ny planet?

24 Jul

Mycket kan gå fel på ett rymdskepp…

Titel: Across the Universe
Författare: Beth Revis
Serie: Across the Universe #1
Sidantal: 367
Utgivningsår: 2011

Handling:

17-åriga Amy valde att bli nerfrusen och följa med på resan för sina föräldrars skull. Lite visste hon vilken mardröm kryo-sömnen skulle bli. Varje gång hon var vid medvetande önskade hon inget annat än att bli väckt och fri.
När Amy äntligen vaknar inser hon till sin fasa att hon hade blivit väckt på grund av ett mordförsök och de hade fortfarande 50 år kvar av resan. Elder, skeppets nästa ledare hjälper henne så gott han kan och tillsammans försöker de fånga mördaren innan denna skördar ännu fler offer.

 

Omdöme:
Jag köpte boken på grund av att jag gillade omslaget samt för att jag hade hört en del positiva recensioner om den här boken. Och wow, jag ångrar mig verkligen inte att jag köpte den.

Det hemska och briljanta kapitlet fångade mig och sedan var jag helt fast, jag sträckläste boken på en dag och beställde hem nästa del i serien så fort jag var blev klar. Jag har tidigare läst ett par böcker som också handlar om rymdskepp/rymdresor men de är inte i närheten av hur bra Across the Universe är.

Från omslaget så trodde jag att boken skulle fokusera mycket på romantik men som tur var så hade jag fel. Stämningen genom hela boken är mörk och stundtals väldigt obehaglig. Det är skrämmande att läsa om hur skeppets besättning betedde sig och hur de låste in folk som hade egna åsikter. Här har vi verkligen ett dystopiskt samhälle.

Själva mysteriet var ganska mycket av en besvikelse då mördarens identitet var så uppenbar att man tyckte att Elder var lite dum som inte fattade det. Däremot så blev jag superchockad över flera avslöjanden under berättelsens gång, speciellt i slutet var jag helt: ”Va? Va?! VA?!!” Jag kan inte minnas senast jag har blivit överraskad så många gånger av en och samma bok. Jag är verkligen imponerad över att Revis har tänkt ut det så noga och lagt ut en del ledtrådar som man inte märkte när man läste men i efterhand så tycker man att de är solklara.

Karaktärerna är okej, jag gillar dem men ibland så gjorde de saker som jag inte tyckte om vilket drog ner på intrycket. Amy gillade jag jättemycket i början, jag kände samma skräck som henne inför kryosömnen och det var så lätt att leva sig in i hennes situation. Dock så tyckte jag att hon blev lite för deppig mot slutet. Elder var lite tvärtom, tyckte inte att han var särskilt attraktiv i början men han växte i mina ögon under berättelsens gång.

Jag är nyfiken på om ni skulle kunna tänka er göra som Amy. Det vill säga att bli nerfryst i 300 år för att kunna kolonisera en ny planet. Personligen skulle jag aldrig vilja göra det. Jag tycker att kryosömn verkar hur läskigt som helst och man lämnar ju sitt liv helt och hållet i andras människors händer. Dessutom så är det så mycket som kan få fel på de 300 åren, man kanske aldrig kommer fram och rymdskeppet sprängs. Usch nej, tacka vet jag jorden.

Across the Universe är en bok där innehållet verkligen kan mäta sig med omslaget. Den överraskade mig totalt och jag tycker om den väldigt mycket. Som sagt så har jag inte läst så mycket inom den här genren, har ni tips på liknande böcker så tar jag gärna emot dem.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • sh*t vad spännande det var när de kom på att skeppet måste ha flugit i mer än 300 år, jag blev helt chockad. Samma sak när man fick veta att det var Elder som hade väckt Amy. Wow, älskar när böcker kan överraska mig på det sättet. Ni som har läst boken, vad tyckte ni? Blev ni lika överraskade?
  • Varför dödade de inte Orion. Herre Gud! Man ska inte lämna en levande fiende bakom sig, inte ens en nerfryst sådan! Han kommer ju att bli hur farlig som helst ifall han blir återuppväck.
  • Borde inte Amy ha blivit lite mer äcklad av att alla hade offentligt sex. Jag som läsare tyckte att det var hur vidrigt som helst. Amy gick liksom runt där och ”lalala jag promenerar för mig själv rakt igenom en sexorgie lalala.”

 

Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5
Miljö: +0,5
Tvister: +1

Mest intressanta karaktär: Harley
Bästa scen eller del: Spoiler [När de kom på att skeppet måste ha flugit i mer än 300 år]

Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien:
1. Across the Universe
2. A Million Suns
3. Shades of Earth

 

Tags: , ,

19 responses to “Skulle du kunna tänka dig att sova i 300 år för att komma till en ny planet?

  1. Maddie

    July 24, 2012 at 17:58

    Jag har velat läsa denna länge, ska beställa den med nästa bok beställning tror jag, den verkar spännande men också ett måste för oss YA bok älskar känns det som.😉

     
    • Anna - Boktycke

      July 24, 2012 at 18:06

      Tycker absolut att du ska köpa den! Gillar den väldigt mycket!

       
  2. Angelica

    July 24, 2012 at 18:28

    Jag har varit sugen på att läsa den här boken ett tag, får nog ta och införskaffa den🙂 Synd bara att de har ändrat omslaget till tredje boken så att den inte följer samma stil som de andra.

     
    • Anna - Boktycke

      July 24, 2012 at 18:44

      Ja, eller hur? Jag vet själv inte hur jag ska göra. Har ju köpt den här men vet inte om jag ska köpa bok 2 eller om jag ska försöka övertala biblioteket att köpa in den :s Känns dumt att man inte kan få omslagen i samma stil

       
  3. Fia Filur

    July 24, 2012 at 19:52

    Efter att ha sett Alien-filmerna känner jag mig skeptisk till kryosömn… Känns som att så mycket kan gå fel!

     
    • Anna - Boktycke

      July 24, 2012 at 20:50

      Håller med! Speciellt när hela nersövningsprocessen verkar hur smärtsamt som helst!

       
  4. Rebecca

    July 24, 2012 at 20:29

    Har den här boken hemma men har av någon konstig anledning inte läst den än, och din recension gjorde mig verkligen peppad!🙂

     
    • Anna - Boktycke

      July 24, 2012 at 20:50

      Hoppas att du läser den snart och gillar den!🙂

       
  5. åka

    July 24, 2012 at 21:29

    Kryosömn verkar läskigt, håller med. Särskilt efter att jag läst Blindsight av Peter Watts, för där beskrivs väldigt målande att själva uppvaknande är otrevligt också.

    Men än så länge finns ju inte nån teknik att söva ner människor så, så alltihop är ju ganska mycket spekulation.

    Att följa med på ett generationsskepp skulle vara en helt annan sak. Som en liten sluten värld som rör sig genom universum, det skulle jag lättare kunna tänka mig. Då får förstås inte de som ger sig av vara med om att komma fram, man får nog se det lite som att man skapar en värld redan på skeppet.

     
    • Anna - Boktycke

      July 24, 2012 at 21:38

      Själv är jag alldeles för feg för att våga ge mig iväg på en rymdresa. Har sett alldeles för många skräck-science-fiction-filmer och har allmän fobi för rymdskepp🙂 Tror inte ens att jag skulle vilja åka till månen om jag blev bjuden. Att skutta runt på mången verkar ju kul men jag skulle nog ha fått panik under rymdresa :p

       
  6. Julia

    July 24, 2012 at 22:12

    Hej🙂
    Har för mig att du håller på med geocoaching (eller vad det nu heter) och tänkte nämna att det finns en sån där “skatt” vid vårt sommarställe i Cederlund, Skredsvik. Tänkte bara att det var kul att berätta😛

     
    • Anna - Boktycke

      July 25, 2012 at 22:05

      Åh vad kul! Geocachade faktiskt lite i Malmö i förrgår🙂 Ska lägga på minnet att det finns ett skatt hos er!

       
  7. Petra

    July 24, 2012 at 22:54

    Jag längtar verkligen tills du läser A Million Suns (den är så värd att köpa btw)😉
    Jag skulle aldrig låta mig bli nedsövd sådär, vad som helst kan ju hända och jag tycker inte det är värt det. Tycker även att det är lite konstigt att föräldrarna väljer att göra det.

    Sv: Nä fy, det gula omslaget är jättefult. Ser ut som en gammal harlequin bok typ.
    Bara original omslaget gör dock att den är värd att ha i bokhyllan.🙂

     
    • Anna - Boktycke

      July 25, 2012 at 22:07

      Jag är fortfarande tveksam till om jag ska köpa A million suns eller inte nu när man vet att man inte kan få tredje omslaget med samma design. Men är så otroligt sugen på att läsa fortsättningen så lär jag väl köpa den med.

      Föräldrarna gjorde väl det för att ekonomin på jorden var dåligt? Det verkade ju så på samtalet man fick lyssna på i första kapitlet.

      Paperbackversionen med samma omslag på Dearly Departed ska släppas snart. Kommer att köpa hem den då!

       
      • Petra

        July 27, 2012 at 12:44

        Jo, jag menade att de valde att lämna Amy (kanske inte mamman, men pappan trodde ju verkligen inte att hon skulle följa med), uttryckte mig lite luddigt märkte jag.🙂
        Jag är så arg över omslagsbytena btw (!)

         
  8. enligt O

    July 24, 2012 at 23:58

    Läste ett utdrag ur boken i våras och gillade det. Blir sugen nu. Lite impad över dina 113 böcker i år förresten…

     
    • Anna - Boktycke

      July 25, 2012 at 22:08

      Har läst ett par böcker till faktiskt, inte orkat uppdaterat siffran på bloggen🙂

       
  9. Chicken

    July 25, 2012 at 18:32

    Jag köpte också den här boken pga omslaget. Den var verkligen bra och A Million Sun är nästan bättre tycker jag.

    Jag kände mig så himla lurad när jag fick reda på att Elder väckte Amy! Elders första kapitel börjar med att han lotssas att han inte hade någon anning om något.

    Fast själv tyckte jag om Orion… han gick runt och mördade folk, men man kunde ju förstå varför på något sätt tyckte jag. Orion var ju bättre än Eldest…

    Du skrev att du have läst ett part böcker som handlar om rymdresor… vilka då?
    Just nu håller läser jag Glow som också är en rymndskeppsdystopia fast den är inte lika bra som AtU.

     
    • Anna - Boktycke

      July 25, 2012 at 22:14

      SPOILER
      Jag kände samma sak! Men sen tänkte man efter och då insåg man att Elder faktiskt nämnde flera gånger att Amy inte blev väckt av mördaren. Tyckte att det var bra för Elder blev mer mänsklig då, och tyckte verkligen att det var bra av honom att erkänna det. Annars kan ju författaren dra ut på det och ha det som en jättestor grej i nästa bok.

      De böcker om rymdresor som jag har läst tidigare kommer jag knappt ihåg. Vet iaf att de var skrivna av Robert A. Heinlein, men kommer inte ihåg titlarna på dem. De var inte jättebra mindes jag. Glow känner jag till och ha på intresselistan. Har hört lite blandade åsikter om den så jag har inte köpt den än. Är den värd att köpa tycker du?

       

Leave a Reply

 
