RSS

Att sälja sin själ för pengar och berömmelse

01 Aug

… kanske inte är någon bra idé ändå.

Titel: My Soul to Save
Författare: Rachel Vincent
Serie: Soul Screamers #2
Sidantal: 362
Utgivningsår: 2010

(Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:

Kaylee lider fortfarande av minnesbilderna från händelserna i förra boken men har sin pojkvän Nash som hjälper henne att glömma dem. Under en popkonsert faller megastjärnan Eden ner stendöd och till sin chock så behövde Kaylee inte skrika, Eden har nämligen ingen själ. Det visar sig snart att hon inte var den enda popstjärnan som har sålt sin själ, Addy, Tods ex-flickvän står näst på tur att dö. Kaylee vägrar låta ännu en oskyldig plågas i all oändlighet i helvetet. Tillsammans med Tod och Nash måste hon rädda Addys själ, även om det innebär en tur till helvetet.

Omdöme:
Eftersom första boken i serien var så bra så hade jag höga förväntningar på den här… och som vanligt så visar de sig vara för höga.

Kaylee är så taktlös i den här boken. Gillar inte riktigt hur genomgod hon ska vara. Vem vill offra sitt och sin pojkväns liv för att hjälpa en helt främmande person (som dessutom sålde sin själ av egen vilja)? Sen tycker jag inte heller om att hon gör en massa farliga saker som alla säger att hon INTE ska göra. I och för sig så drevs en stor del av handlingen framåt med hjälp av Kaylee handlingar och beslut. Och för det mesta så funkar faktiskt hennes planer så man förlåter henne. Hennes berättarröst är dessutom väldigt bra och man förstår hur hon tänker även om man inte alltid håller med henne.

Tod som var min favorit i förra boken uppfattade jag som fruktansvärt självisk. Buhh, gillar inte honom längre. Nash var den enda som tog ansvar och tänkte på konsekvenserna så han blev min favorit. Alla andra, speciellt Kaylee, bara rusar in i farorna utan att se sig om. Levi verkar hur cool som helst och jag vill gärna läsa mer om honom.

Handlingen tyckte jag blev lite utdragen men det fanns många spännande delar. Med tanke på att det ska bli 7 eller fler böcker i serien så antar jag att det kommer att hända mer saker i nästa bok.

Så kort sagt är My Soul to Save lite sämre än sin föregångare men fortfarande en bra bok. Bok 3-6 står redan och väntar på mig i bokhyllan men som vanligt så ska jag variera med lite andra böcker emellan dem. Hoppas att bok 3 kommer att bli bättre 🙂

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Meh, så dog Addy ändå. Hela ”uppdraget” kändes ju helt lönlöst. Och jag måste nog säga att jag tycker att det är lite av syskonens eget fel, speciellt Paiges. Addy varnade ju henne innan men hon vägrade att lyssna och sålde sin själ ändå. Och så offrade Addy sig själv för att rädda Paige… suck. Nåja, alla böcker kan ju inte sluta helt perfekt.
  • Alltså… hatade inte Levi bean sidhes? Det var väl vad som sades? Men han bara lät Kaylee/Tod snor själen mitt framför honom och tycker till och med att Kaylee är smart? Har jag missat något? Men det är rätt häftigt och gulligt att han är Tods chef fast han ser ut som ett litet barn 🙂

 

Karaktärer: +0,5
Berättarröst:+1
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Levi
Bästa scen eller del: Spoiler [När Eden dog]


Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. My Soul to Take
2. My Soul to Save
3. My Soul to Keep
4. My Soul to Steal
5. If I Die
6. Before I Wake
7. With All My Soul

Extraböcker:
0.5. My Soul to Lose
3.5. Reaper
5.5. Never to Sleep

 

Tags: , , ,

4 responses to “Att sälja sin själ för pengar och berömmelse

  1. Rebecca

    December 29, 2012 at 21:18

    Måste nästan säga att jag gillade Tod mer i denna. Han blev mer mänsklig och realistisk för mig på något sätt, för nu fick man verkligen se att han hade riktiga känslor. Kan dock hålla med om att han framstod som lite självisk :/

     
    • Anna - Boktycke

      December 30, 2012 at 14:10

      SPOILER!
      Åh, men han var så himla självvisk. Han riskerade ju Kaylees liv för sin gamla ex. Jag trodde att han skulle vara Kaylees vän så jag kände mig så förrådd av honom. Rachel Vincent får mig verkligen att känna så mycket för hennes karaktärer :p

       
      • Rebecca

        December 30, 2012 at 22:53

        Fast å andra sidan så gick hon med på det, han tvingade inte henne. Förstod inte ens riktigt varför Kaylee gick med på det egentligen från början :p
        Tyckte nästan att det var systrarnas eget fel. Dock ändrade jag lite åsikten om det när man fick reda på att de hade blivit hotade och så också.

        Haha ja verkligen. Tredje boken är ju bara en känslo berg och dalbana….

         
      • Anna - Boktycke

        December 30, 2012 at 23:14

        Spoiler!

        Nu kommer jag inte riktigt ihåg men var det inte så att han manade på henne att göra dumma och farliga saker, eller höll han något hemligt för henne? Minns inte riktigt vad det var men jag uppfattade honom som väldigt självisk och en aning besatt i den här boken. Ahh, vad snabbt man glömmer bort detaljer.

         

Leave a Reply

 
