RSS

När man är speciell så vill man vara normal, och när man är normal så vill man vara speciell

03 Aug

Det ligger väl i människans natur att aldrig bli nöjd. 

Titel: Supernaturally
Författare: Kiersten White
Serie: Paranormalcy #2
Sidantal: 327
Utgivningsår: 2011

(Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:

Evie har nu det livet hon längtat efter. Hon går i en mänsklig skola och har ett eget skåp (wohoo!). Hennes pojkvän Lend är den snyggaste och snällaste (halv)människan på jorden och Evie vet att hon borde vara lycklig… men det är hon inte. I hela sitt liv har Evie längtat efter att få vara normal, men nu när hon lever ett normalt liv så saknar hon att få vara speciell och behövd. När Rachel kontaktar henne och ber henne om att hjälpa IPCA igen så går Evie med på det, trots att det betyder att hon måste umgås med den jobbiga Jack samt ljuga för sin älskade Lend. Men saker och ting är inte så enkla som de ser ut vara. Någon eller något är ute efter Evie, och hon måste ta reda på vem innan det är för sent.

Omdöme:
Evies berättarröst är bland de mest skojiga, härliga och gulliga jag har stött på inom YA-världen. Det är omöjligt att inte gilla henna. Jag vill bara dyka in i boken, bli hennes bästis och hjälpa henne med att slå ner vampyrer, varulvar och alla andra monster som står i hennes väg. Speciellt så vill jag träffa alla snygga killar hon umgås med, Lend, Reth och så givetvis nykomlingen Jack.

En superkul grej var att Evie och Jack åkte till Sverige, närmare bestämt Trollhättan, för att jaga troll. Satt och fnissade åt att Evie tyckte att den svenska landsbygden var idyllisk och vacker. Hon ville gå omkring där i en traditionell svensk folkdräkt haha. Vet inte varför, men jag tycker alltid att det är så kul varje gång Sverige nämns i en engelsk ungdomsbok.

Början av boken tyckte jag om väldigt mycket för jag har verkligen saknat Evies mysiga berättarröst. Handlingen började lovande med ett litet mysterium och Jack var en ny rolig karaktär. Men upp mot mitten så blev takten långsam och inget av betydelse hände. Dessutom så tyckte jag inte alls om att Evie ska hålla på och ljuga för andra. Hon blev alldeles för deppig och inte alls samma ljusa och skojiga tjej som jag beundrar. Dessutom så var det superuppenbart vem den skyldiga var och som läsare blev jag lite irriterad på Evie som inte lyckades lista ut det. Evie ska ju vara smart!

I mitt tycke så är Supernaturally en transsportsträcka som blev ganska seg fram mot slutet. Möjligen var det jag som hade alldeles för höga förhoppningar då jag tyckte att första boken Paranormalcy var jättebra. Boken är läsvärd på grund av Evies berättarröst och karaktär (plus att den utspelade sig i Sverige en liten stund) men annars så tyckte jag inte att den var särskilt spännande. Jag ser dock fram emot sista delen, Endlessly som kom ut ganska så nyligen. Jag tror starkt på att Kiersten White kommer att få till ett riktigt bra slut för Evie och gänget.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Var det någon mer som lyckades lista ut att Jack var den skyldige långt innan Evie gjorde det? Jag tyckte att det var jätteuppenbart.
  • Blev lite förvånad över att Evie var “halvälva”. Trodde som hon att hon var en människa som älvorna hade experimenterat med.

Karaktärer: +0,5
Berättarröst:+1
Fantasivärld: +0,5
Takt: -0,5

Mest intressanta karaktär: Evie
Bästa scen eller del: När de var i Sverige
Minnesvärt citat: … I had some nasty run-ins with vampires and hags and creeptastic faeries but that was nothing compared to the danger I faced now,
Girls’ gym.

Betyg: 6,5/10

Andra böcker i serien:
1. Paranormalcy
2. Supernaturally
3. Endlessly

 

Tags: , , ,

7 responses to “När man är speciell så vill man vara normal, och när man är normal så vill man vara speciell

  1. Iktoro

    August 3, 2012 at 17:45

    Jag gillar också när Sverige nämns i utländska böcker ;O

     
  2. Författardrömmar

    August 3, 2012 at 20:13

    Jag tycker också det är kul när Sverige nämns i utländska böcker, eller tv-serier/filmer

     
  3. Klara (klaraasbooks)

    August 3, 2012 at 21:27

    Älskade också när de var i Sverige (läser den för tillfället), typ “welcome to Trollhättan” 😀 Väntar med att läsa resten av recensioner då jag avslutat boken så jag kan läsa spoilerna också dock ^^

     
  4. Frida

    August 3, 2012 at 23:22

    SVAR: Aw Tack så mycket Anna! 😀 Av de bilder jag har sett dig på så tycker jag att du är också vacker! ❤

     
  5. Lisa

    August 4, 2012 at 00:08

    Svar: Haha det VAR jätte hemskt! Var rädd för att öppna boken ju. Ush, haha. Men sidorna var typ gula så det måste varit någon konstig pappermassa eller nått, haha! 😉

     
  6. Beate

    August 4, 2012 at 12:35

    Heter han inte Lend? :O Eller kommer jag ihåg helt fel här? 😛

     
    • Anna - Boktycke

      August 4, 2012 at 13:39

      Jooo, du har helt rätt! Det är ju jag som har rört till det och skrivit Rend och Leth istället för Lend och Reth 🙂
      Tack för att du påpekade detta!

       

Leave a Reply

 
