RSS

Skulle jag se bra ut i blod?

11 Aug

En bok vars titel innehåller mitt namn kan aldrig vara fel🙂

Titel: Anna Dressed in Blood
Författare: Kendare Blake
Serie: Anna Dressed in Blood #1
Sidantal: 316
Utgivningsår: 2011

Handling:

Cas följer i sina förfäders fotspår och är en spökjägare. Tillsammans med sin mamma reser de landet runt och “dödar” onda spöken, vålnader som hänsynslöst dödar andra människor. Cas får höra om Anna Dressed in Blood, spöket av en sextonårig flicka som har blivit brutalt mördad. Hon dödar alla som sätter en fot i hennes hus och Cas tar sig an uppdraget. Lite visste han att Anna skulle bli det mäktigaste spöket han har stött på hittills, och lite visste han hur hans liv kommer att förändras efter ett möte med henne.

 

Omdöme:
Anna Dressed in Blood har jag velat läsa sen den släpptes förra året. På grund av snålhet så har jag inte köpt den förrän nu när den har kommit ut som pocket. Var den värd pengarna? Absolut!

Skräckfilmer hoppar jag helst över men skräckböcker läser jag gärna. Jag vet inte om det beror på att jag har dåligt fantasi för jag kan inte bli skrämd av en bok… det har i alla fall aldrig hänt. Jag brukar få mardrömmar och vill sova med lampan tänt efter läskiga filmer men i böcker kan jag sitta och läsa om samma kusliga stycke om och om igen utan att känna någon rädsla. Dock så tror jag att Anna Dressed in Blood kan bli riktigt läskig ifall någon bestämmer sig för att filmdramatisera boken.

Det är uppfriskande att läsa från en killes perspektiv och jag tycker om hans berättarröst. Tyckte inte någon gång att Cas kändes som en tjej vilket är toppen, Kvinnliga författare som skriver från manliga perspektiv brukar ju ofta ha lite problem med trovärdigheten. Men i den här boken märkte jag inte det. Dock så tycker jag att vissa delar berättas lite för snabbt för jag ska hinna leva mig in i handlingen och känna det Cas känner.

Karaktärsmässigt så gillar jag de flesta men Anna var utan tvekan den mest intressanta. Även om hon dödar människor lite huller och buller så gillar man ändå henne. Det är minsann tur att den här en serie och ingen fristående bok. Är verkligen supersugen på att läsa med om Anna och hur berättelsen kommer att fortlöpa. Will tyckte jag var sjukt irriterande. Och även Cas var det ibland. Förstår inte alls hur de resonerar. Varför har Cas dåligt samvete? Det är väl inte hans fel att folk dör i början? Tycker även att alla reagerar ganska lätt på dödsfall. Cas är ju van förstår man, men resten av gänget verkar inte bry sig så mycket heller.

Den sista tredjedelen tyckte jag var bokens bästa del. Spänningen höjdes med flera steg och jag kunde inte läsa snabbt nog. Glömde bort tiden och höll på att missa att gå av tåget. Hade 6 sidor kvar att läsa så jag stod på perrongen och läste ut den för jag kunde inte vänta.

Kort sagt så gillar jag boken väldigt mycket och kommer garanterat att köpa fortsättningen. Tycker inte att den är särskilt läskig men om du är känslig för grafiska beskrivningar av likar så kan den här vara lite hård att smälta. Är ni intresserade av böcker med spöktema så kan jag rekommendera den här.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Blev så himla glad när Anna var på deras sida. Yay! Men hur kommer relationen mellan henne och Cas att fungera egentligen? En spökjägare som är ihop med ett spöke… hmm…

 
Karaktärer: +0,5
Berättarröst:+0,5
Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Språk:+0,5

Mest intressanta karaktär: Anna
Bästa scen eller del: Slutet

Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. Anna Dressed in Blood (sv. Anna klädd i blod)
2. Girl of Nightmares

 

Tags: , ,

2 responses to “Skulle jag se bra ut i blod?

  1. Ella

    August 11, 2012 at 18:31

    Svar: Åh så bra🙂

    Är riktigt nyfiken på “Anna Dressed in Blodd”, den verkar väldigt bra!

     
  2. Nilmas Bokhylla

    August 11, 2012 at 20:52

    Hm, låter ganska intressant faktiskt!

     

Leave a Reply

 
