RSS

Helvetet är ett drömland

14 Aug

Vissa drömmer mardrömmar, andra besöker helvetet. 

Titel: Hades
Författare: Josephine Angelini
Serie: Starcrossed #2
Sidantal: 501
Utgivningsår: 2012

Obs! Handlingen kan inne hålla spoilers från tidigare delar.

Handling:
För att få slut på förbannelsen som erinnyerna har lagt på ättlingarna måste Helena varje kväll färdas till helvetet när hon sover. Trots att Helena vet hur viktigt hennes uppgift är så tappar hon mod när hon vandrar omkring i dödsriket utan mål och dessutom håller på att dö på de mest fasanfulla sätt som finns. När hon är vaken tänker på bara på sin älskade Lucas som hon inte kan vara med. Räddningen kommer i form av Orion, en annan ättling som gör henne sällskap i helvetet. Men tiden är knapp, Helenas kropp blir allt svagare och nya fiender dyker upp. Kommer Helena att klara av sin uppgift innan det är för sent?

Omdöme:
innan jag börjar med recensionen så måste jag säga att jag är imponerad av Bonniers Carlsen som ger ut den svenska översättningen bara en månad efter att boken har blivit släppt på engelska. Verkligen superkul!

Nu till mitt omdöme då, jag gillar Helena och tycker att Hades är ungefär likadan som sin föregångare. Det som är bokens styrka är handlingen och konceptet med den grekiska mytologin. Tycker att delarna i helvetet var de bästa, varje gång Helena vaknade så väntade jag bara på att hon skulle somna så man fick besöka dödsriket igen. Nykomlingen Orion är min nya favorit och jag gillar honom mycket bättre än Lucas som jag tycker är en idiot i den här boken.

På tal om idioter så förstod jag mig inte alls på Jason. Han verkar ju konstant ha humörssvängningar. I och för sig så har ju alla ättlingar väldigt lätt för att bli superarga men Jason är verkligen extrem tycker jag. På det hela taget så tycker jag att karaktärerna är okej, finns några jag störde mig på, finns några jag gillade, men det är ingen som riktigt sticker ut.

En ologisk sak som jag störde mig lite på är sms:andet mellan Helena och Orion. De träffar varandra i dödsriket och när de är vakna så sms:ar de varandra. Även när det gäller superviktiga saker så tar de dem över sms. De blir frustrerade på att den andra inte svarar direkt och sms:bomba varandra.  Alltså seriös, har de glömt bort att man faktiskt kan ringa med en telefon också? Tyckte att det var lite smålöjligt när Helena blev så upprörd och orolig över att Orion inte svarade på hennes sms. Men ring honom då för Guds skull.

Handlingen berättas för det mesta ur Helenas PoV och det tycker jag är bra. Vid några tillfällen så får man även ta en del av andras karaktärers perspektiv och det funkar fint det med. Det som jag tycker är lustig är att boken till den större delen är skriven i 3:e person limiterad. Men då och då smyger det in lite allvetande berättarröst. Tycker att det är konstigt att författaren blandar berättarröster på det sättet, men det kanske är meningen?

Vet att en del tycker att den här serien påminner en hel del om Twilight och visst, det finns en del likheter. Framförallt så tänker jag på att killhuvudpersonen ska lämna tjejen för att skydda henne i hemlighet och tjejen tror att killen gör det för att han inte älskar henne längre. Men som tur så tar romansen mellan Helena och Lucas faktiskt inte så stor plats vilket jag tycker är toppen. Gillar att boken fokuserar rätt mycket på Helenas uppdrag i dödsriket och det är superintressant att läsa om de olika platserna hon besöker.

Tycker ni Helena så lär ni gillar Hades också. Boken slutade väldigt spännande och jag kommer definitivt att läsa den avslutande delen i trilogin när den kommer ut på svenska.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Men duh… det är ju inte alls typiskt att Helena och Lucas INTE är kusiner trots allt. Undrar varför man som läsare fick veta det i den här boken medan karaktärerna själva känner inte till det. Nåja, de lär väl få reda på det i nästa bok.

Handling/Koncept: +0,5
Spänning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Orion
Bästa scen eller del: De scener som utspelar sig i helvetet.
Minnesvärt citat: ”Jag är Orion Evander. Överhuvud för Roms Ätt, Arvtagare till  Atens ätt, Tredje ledare för Hybridättlingarna och bärare av Aeneas gyllene gren”, svarade han med djup och myndig röst.
”Oj, oj, oj”, sa Helena sarkastiskt. ”Borde jag falla på knä eller någonting?”

Betyg: 6/10

Andra delar i serien:
1. Helena (eng. Starcrossed)
2. Hades (eng. Dreamless)
3. Nemesis (eng. Goddess)

 

Tags: , , ,

8 responses to “Helvetet är ett drömland

  1. Fia Filur

    August 14, 2012 at 21:45

    Är lite nyfiken på den här, så om jag kan låna den läser jag, annars överlever jag ändå.
    Tyckte Helena var helt okej, kollade våra recensioner och verkar som vi tyckte väldigt lika om den. Däremot minns jag att jag blev besviken på språket och framför allt på det som du nämner, att det blandades in allvetande berättarröst! Om det är meningen tycker jag att det ska vara så konsekvent genom hela boken, inte bara på vissa ställen.

     
    • Anna - Boktycke

      August 15, 2012 at 09:26

      Språket har jag inga anmärkningar på men visst är det märkligt att då och då dyker en allvetande berättarröst upp. Sånt borde ju ha tagits bort vid redigeringen ifall de inte ska vara där. Men eftersom de är kvar så ska det väl vara så, men lite skumt är det.

       
  2. Jenny Yu

    August 16, 2012 at 13:42

    Anledningen till att dom inte kan ringa varandra är för att “förbannelsen” är aktiv när dom hör varandras röster också, om du minns hur dom andra i familjen reagerade när dom hörde Hectors röst via telefon i förra (?) boken. (var ett tag sen jag läste dom, så jag minns inte vilken av böckerna det var XD)

     
    • Anna - Boktycke

      August 16, 2012 at 14:58

      Ah, det kan du ha rätt i ja. Men funkar förbannelsen över telefon också? Jag trodde att Lucas och gänget blev arga när de hörde Hectors röst pga att den fick dem att tänka på Hector. Tycker egentligen att det är konstigt att förbannelsen fungerar över telefon. Det är ju bara signaler liksom, det är inte så att hans riktiga röst når Helena och vice versa om du förstår vad jag menar.

       
  3. Jenny Yu

    August 16, 2012 at 17:25

    Hm… ja, jag är inte helt säker på hur det funkade där, vet bara att dom blev arga när dom hörde honom XD Men eftersom hon vet hur han ser ut osv så hade hon väl kanske tänkt på honom om dom pratade i telefon?

     
    • Anna - Boktycke

      August 16, 2012 at 18:32

      Jag tänkte mer på att Lucas hat mot Hector redan hade aktiveras en gång tidigare så det räcker med att han hör Hectors röst för att det ska sätta igång, det är mer som ett kroppsminne tänker jag. Tycker egentligen att det är väldigt skumt att förbannelsen fungerar över telefon. Isf borde ju sms också framkalla hat med tanke på att de vet att det är deras fiende bakom. I telefonen så är det ju inte mottagarens riktiga röst man hör, det är ju en inspelning av rösten. Isf borde även foto framkalla hat, fast det kanske de gör.

      Haha, tror inte att det är meningen att man ska spekulera så mycket på hur förbannelsen fungerar 🙂 Men jag kan köpa att Helena och Orion sms:ade varandra pga förbannelsen, men de borde har klargjort det tycker jag.

       
  4. stina liffner

    August 9, 2013 at 23:02

    ska du ressicera trean

     
    • Anna - Boktycke

      August 10, 2013 at 10:24

      Om jag får tag på den så lär jag vill göra det 🙂

       

Leave a Reply

 
