RSS

Svenska översättningar att längta efter (2013 del 1)

09 Sep

Redan nu har det kommit ut en del information på vilka böcker som kommer att släppas på svenska under nästa år. Här har ni några svenska översättningar som kommer ut i januari nästa år. Notera att utgivningsdatumen är preliminära så de kan ändras.

Tessa Grattons Blood Magic (The Blood Journals #1) blir på svenska Blodsmagi
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsdatum: 7 jan

Har varit nära att beställa hem den här boken vid fler köptillfällen. Superkul att den ska översättas. Ska förmodligen vänta och läsa den på svenska istället.

Maggie Stiefvaters The Scorpio Races blir på svenska Dödsritten
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsdatum: 7 jan

Har haft den här boken hemma i snart ett halvår nu men inte läst den. Får bli skärpning på det!

David Levithans Every Day blir på svenska Jag, En
Förlag: X Publishing
Utgivningsdatum: 14 jan

Här är man snabb, boken släpptes på engelska för bara ett par veckor sedan. Den står med på min att-läsa-lista  så jag lär förmodligen plocka upp den på svenska så fort den släpps, såvida jag inte läser den på engelska först.  Vad jag vet så är det svenska omslaget inte bestämt än så därav ingen bild.

Lauren Olivers Pandemonium (Delirium #2) blir på svenska Pandemonium
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 18 jan

Gillar verkligen att det svenska omslaget följer samma stil som första boken. Har första boken på engelska så jag måste väl tyvärr köpa den på engelska för att det ska se snyggt ut i bokhyllan.

John Greens The Fault in Our Stars blir på svenska Förr eller senare exploderar jag
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 18 jan

Rätt kul att John Green själv videobloggade om det svenska omslaget och sa att han gillade den. Själv tycker jag att den är lite för… udda? Hur som helst så är det en fantastisk bok och har ni inte läst den på engelska så rekommenderar jag starkt att ni läser den på svenska när den kommer ut! Min recension har ni här.

Ally Condies Crossed (Matched #2) blir på svenska Korsad
Förlag: Raben & Sjögren
Utgivningsdatum: 21 jan

Har läst den på engelska och personligen så tycker jag inte att den är lika bra som första boken, men läsvärd är den absolut. Ni hittar min recension här.

Kami Garcia och Margaret Stohls Beautiful Creatures (Caster Chronicles #1) blir på svenska Beautiful Creatures
Förlag: Bokförlaget Semic
Utgivningsdatum: 23 jan

Den här kom som en överraskning, hade ingen aning om att boken ska släppas på svenska. Har läst första boken på engelska och recensionen hittar ni här.

Tänker ni läsa någon av översättningarna?

För fler svenska översättningar som kommer ut i år kan ni kika på:
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 4)
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 3)
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 2)
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 1)

 

24 responses to “Svenska översättningar att längta efter (2013 del 1)

  1. Lisa

    September 9, 2012 at 16:11

    Kul att förlagen översätter på många engelska ungdomsböcker! Synd bara att Sveriges omslag nästan alltid blir så mycket fulare, haha🙂

     
    • Anna - Boktycke

      September 9, 2012 at 18:01

      Ja, svenska omslag är lite tragiska, Pandemonium gillar jag dock. Störde mig lite på att det inte släpptes någon engelska version med bokstäverna för Pandemonium så jag tycker att det är bra att det svenska fortsätter i samma stil.

       
  2. Anna

    September 9, 2012 at 16:39

    Kommer nog läsa Dödsritten och funderar på om jag ska vänta på den svenska översättningen av Every Day eller om jag ska ta och läsa den på engelska. Med The Fault in Our Stars vet jag inte heller hur jag ska göra, har varit på väg att köpa den flera ggr men det har alltid blivit någon annan bok som fått gå före men jag måste säga att jag inte alls gillar det svenska omslaget, varför hade de inte kunnat behålla samma stuk som på det engelska?? blev faktiskt ganska besviken när jag såg omslaget på den sv.översättningen första gången

     
    • Anna - Boktycke

      September 9, 2012 at 22:35

      Hihi, har samma problem med Every Day. Är väldigt sugen på att läsa den nu men samtidigt så känner jag att jag lika gärna kan läsa den på svenska. Får väl helt enkelt se om jag köper hem den eller inte vid nästa bokbeställning.

      The Fault in Our Stars vill jag nog helst äga på engelska, dels på grund av att det är originalspråket och dels för att ja, det svenska omslaget är så konstigt. Jag vet att man inte ska döma en bok efter omslaget men jag vill ju helst att det ska se snyggt ut i bokhyllan.

       
  3. Iktoro

    September 9, 2012 at 16:44

    Oj, oj, oj…jag vill läsa alla dessa böcker! Men jag förstår inte hur de som gjorde svenska omslaget tänkte, och titeln…?

     
    • Iktoro

      September 9, 2012 at 16:45

      Till The fault in your stars, alltså. Det är fruktansvärt fult.

       
      • Anna - Boktycke

        September 9, 2012 at 17:57

        Haha, jag vet! Det är därför jag tyckte det var så kul när John Green själv blev lyrisk över det svenska omslaget och tyckte att det var häftigt. Smaken skiljer sig verkligen åt🙂

         
  4. Anna (readingthisworld)

    September 9, 2012 at 17:02

    Spännande med nya svenska översättningar! Jag läste Delirium på svenska i somras, så jag ser mycket fram emot Pandemonium, som jag också kommer att läsa översättningen av. Biblioteket köpte in Every Day på min beställning, så den har jag hemma nu, som väntar på att bli läst🙂

     
    • Anna - Boktycke

      September 9, 2012 at 20:08

      Vad snällt av din bibliotek att köpa in Every Day, är lite besviken på min som aldrig köper in de böcker som jag rekommenderar.

       
  5. Johanna

    September 9, 2012 at 17:19

    Det ska bli så kul när alla dom här böckerna kommer ut på svenska🙂 Jag fick faktiskt med ett utdrag på svenska ur Beautiful creatures när jag köpte The Hunger Games på dvd. Där stog det att den ska bli film, vet du om det stämmer?

     
  6. Fia Filur

    September 9, 2012 at 19:00

    Åh, vad roligt! Många spännande böcker att se fram emot. Kommer att läsa Dödsritten, Pandemonium, Korsad, David Levithans och John Greens böcker. Ihh, vad kul🙂

     
    • Anna - Boktycke

      September 9, 2012 at 22:37

      Jaa! Jag kommer nog att läsa pandemonium på engelska men tycker att de svenska omslagen är snyggare. Blir så glad av att se att det kommer många bra böcker på svenska nästa år. Undrar om något förlag har köpt rättigheterna i J.K. Rowlings nya bok än.

       
  7. Rebecca

    September 9, 2012 at 20:15

    Åh, Dödsritten längtar jag till!
    Och nu när jag vet att Every Day ska översättas så ska jag nog läsa den på svenska när den kommer ut. Fastän jag inte riktigt förstår översättningen utav titeln; Jag, En? Ehh, är det bara jag som tycker att det låter ganska konstigt😉

    Jag håller verkligen med om att omslaget till Förr eller senare exploderar jag är lite bisarrt, fast jag kan ändå förstå lite varför John Green tycker om det. Däremot förstår jag inte vad den lilla ängeln i hörnet gör där? Känns precis som att de bara slängde in något för att ha det lilla extra.

     
    • Anna - Boktycke

      September 9, 2012 at 22:42

      Kopplade faktiskt först inte alls att Jag, En är samma bok som Every day. Tänkte: “Åh, ska det släppas en ny David Levithan-bok?” Sen såg jag att originaltiteln var Every Day. Lite konstigt håller jag med om, men det kanske har något att göra med bokens handling? Tycker att svenska förlag är rätt förtjusta med att välja en fras i boken som titeln.

      Haha, John Greens omslag är bara så udda att jag inte ens har tänkt på ängeln. Jag är förmodligen inte rätt person för att förstå mig på den sortens konst🙂

       
  8. Petra

    September 10, 2012 at 11:24

    Jag vill läsa Blodsmagi, det är en sån där bok jag velat läsa länge, men alltid bortprioriterar🙂

    sv: Den var väldigt bra, men bara om man verkligen gillar The Iron Fey serien, var lite bonus saker med förutom novellerna. The Iron Prophecy var väldigt spännande.😉

     
  9. Tessans Bokblogg

    September 10, 2012 at 14:49

    Blodsmagi har jag väntat läääänge på! Den får gärna släppas på svenska NU! =)

     
  10. Eve

    September 10, 2012 at 17:14

    Ser fram emot Korsad, älskade första boken. Jobbigt att gå och vänta på översättningen, men köpte första boken på svenska så inte mkt att göra åt

     
    • Anna - Boktycke

      September 10, 2012 at 19:42

      Ja, man vill ju helst att det ska se snyggt ut i bokhyllan. Det är tvärtom för mig, jag köpte den första boken på engelska och känner nu att jag måste skaffa hela serien på engelska.

       
  11. Fanny

    September 10, 2012 at 17:27

    När jag köpte filmen The Hunger Games så fick jag faktiskt ett smakprov av Beautiful Creatures, men jag har inte läst den än…men det får jag väl ta att göra ! (:

     
    • Anna - Boktycke

      September 10, 2012 at 19:43

      Oj, undrar varför de gör reklam för den. Men boken är ganska okej faktiskt. Kul att det är en kille i huvudrollen och inte någon tjej som det alltid brukar vara.

       
  12. Miriam Tisander

    September 11, 2012 at 21:04

    Många jag vill läsa där, Every Day, Beautiful Creatures , The Fault in Our Stars (men vill läsa den på eng), Pandemonium (har dock inte läst ettan än men väntade för att se hur tvåans omslag skulle se ut på svenska😛 och då de verkar följa samma tema så kommer jag nog köra på svenska!)

     
    • Anna - Boktycke

      September 12, 2012 at 13:11

      Jag skulle också ha kört på de svenska om det inte är för att jag redan har första boken på engelska. Gillar de svenska omslagen.

       

Leave a Reply

 
