RSS

I en framtid där man som förälder kan välja att barnen ska bli levande dissekerad

15 Sep

Kan man fortfarande säga att någon lever när denna är delad i tusen delar?

Titel: Unwind
Författare: Neal Shusterman
Serie: Unwind Dystology #1
Sidantal: 335
Utgivningsår: 2007

Handling:

Connor är den temperamentsfulla killen som gärna tar till knytnävarna för att lösa problem, Risa är perfektionisten som gör ett misstag på en pianokonsert, Lev är 13-åringen som har firat sin sista födelsedag.  Alla dem lever helt olika liv men en sak har de gemensamt, deras målsman har bestämt att de ska bli unwinds, det vill säga de kommer att dissekeras av staden och deras kroppsdelar kommer att gå till andra människor. Av en slump möts de och trasslar sig in i varandras liv. Polisen är ute efter dem men tillsammans så kanske de har en chans att överleva…

 

Omdöme:
Av alla dystopier jag har läst så är samhället i Unwind det sjukaste jag har stött på. Bara tanken på att föräldrarna kan skänka sina barn till staten och låta dem bli dissekerade får mig att rysa. För mig så är det en framtidsvärld där föräldrarna inte behöver ta något ansvar. Vill de inte behålla ett nyfött barn så är det helt lagligt att bara lämna det utanför någon annans dörr. Tycker de att sina tonåriga barn är för jobbiga så kan de unwind:a dem. Och ingen bryr sig om barnens känslor! Helt stört! Som en fiktiv värld så tycker jag att den är väldigt fascinerande, men lagligt eller ej, jag har svårt att tro att så många föräldrar kan vara så grymma mot sina barn,

Något annat som jag reagerade över är mängden av berättarröster. Jag har inte räknat men kan nog tänka mig att det rör sig mot uppåt 20 berättarröster. Huvudkaraktärerna Connor, Risa och Levs berättarröster förekommer givetvis oftast men man får ibland även läsa korta stycken om vad t.ex. polisen och läraren tycker och känner. Det finns till och med stycken som berättas från en byggnads(!) perspektiv. I och med den stora mängden berättarrösten så tyckte jag att det var svårt att komma nära huvudkaraktärerna. Jag gillade dem och hejade på dem men jag skulle inte direkt bli förkrossad om de dog eller så.

Det jag tyckte absolut bäst med hela boken var att den var så oförutsägbar. För 85% av de böcker jag läser så kan lista ut slutet i förväg, men med Unwind så hade jag verkligen ingen aning. Spänningen var konstant och man ville hela tiden läsa vidare för att se hur handlingen skulle utveckla sig. Det fanns en scen i boken som var riktigt obehaglig också. Jag brukar tåla rätt mycket när det kommer till böcker men där kände jag verkligen hur det knöt sig i magen.

Unwind är den första delen av en tetralogi men den funkar alldeles utmärkt som en ensamstående bok också. Jag tror inte ens att det var meningen att det skulle bli en trilogi. Boken släpptes år 2007 och det är inte förrän nu, fem år senare, som den andra boken har kommit ut. Sista boken beräknas komma nästa år.

Kort sagt, en mycket spännande dystopi men en väldigt skruvad värld. Jag hade gärna sett lite mer utveckling i karaktärerna och kanske mindre berättarröster. Men annars så tycker jag att det är en mycket bra bok och jag kan förstå varför den hamnade på 72:a plats på listan över de populäraste ungdomsböckerna genom tiderna.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Rolands unwind-scen fick mig verkligen att rysa. Jag gillar inte Roland men det är svårt att inte känna medlidande när de höll på att skära i honom.

 

Handling: +1
Spänning: +1
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär: Connor och Lev får komma på delad plats.
Bästa scen eller del: Slutet

Betyg: 7,5/10

Andra delar i serien:
1. Unwind
2. UnWholly
3. UnSouled
4. UnDivided

 

Tags: , ,

7 responses to “I en framtid där man som förälder kan välja att barnen ska bli levande dissekerad

  1. Lisa

    September 15, 2012 at 17:05

    Ugh, jag håller med om vad du skrev i spoiler delen – så otroligt obehagligt! Om det varit en film så skulle jag ha blundat, men det är ju lite svårt när man läser en bok, haha 😉

     
    • Anna - Boktycke

      September 16, 2012 at 16:11

      Ja, riktigt obehagligt var det. Fick pausa i läsandet för att inte känna mig alltför äcklad :p

       
  2. Rebecca

    September 15, 2012 at 18:54

    Den här verkar ju riktigt spännande, väldigt hemsk dock. Kommer åka upp på min att läsa lista nu direkt! 🙂

     
  3. Boktjuven/ingerun

    September 16, 2012 at 11:08

    Låter ruskig. Jag kommer att tänka på en novell av Philip K DIck där barn upp till 1 år är pre-persons och föräldrarna kan fortfarande ändra sig och ta en sen “abort”.

     
    • Anna - Boktycke

      September 16, 2012 at 16:12

      Det låter ju ganska likt samhället i Unwind. Fast där får man ångra barnen när de är mellan 13-18.

       
  4. Boktjuven/ingerun

    September 16, 2012 at 11:09

    Asch 11 år ska det vara! Fram till den åldern är det alltså bäst att hjälpa till med disken osv…

     
  5. Linnea

    September 17, 2012 at 09:20

    Åh, denna får jag se till att läsa 🙂

     

Leave a Reply

 
