RSS

Vem vill inte hamna i en sagovärld?

19 Sep

Fairytale retellings blir allt mer populär!

Titel: The Wishing Spell
Författare: Chris Colfer
Serie: The Land of Stories #1
Sidantal: 438
Utgivningsår: 2012

Handling:

Tvillingarna Alex och Connor är så olika så man kan bli. Alex är den tysta och duktiga flickan medan Connor är den som pratar och omges av vänner. Sedan deras pappas död har deras mamma kämpat hårt för att få pengarna att gå runt och jobbar i stort sett dygnet runt. På deras tolvårsdag får de sin farmors gamla sagobok som de älskade som barn. På kvällen märker Alex att något inte står rätt till med boken, och innan de vet ordet av har syskonen hamnat i både välbekant och främmande värld – en värld där sagofigurer andas och lever.

 

Omdöme:
Anledningen till varför jag köpte The Wishing Spell beror på att författaren till boken är ingen annan än Chris Colfer, killen som spelar min favoritkaraktär i teve-serien Glee. Ärligt talat så hade jag inte så höga förväntningar på den här, hur många personer är det som både kan skådespela och skriva? Och dessutom är Chris bara 22 år. Kan bara säga att jag nu har blivit en ännu större fan av honom.

Jag har alltid gillat sagor och fairytale retellings är en av mina favoritgenrer. Jag vet inte riktigt om man kan klassa boken som en retelling eftersom det är ingen omtolkning utan snarare än fortsättning och mash-up av olika sagor. Hur som helst är både konceptet och handlingen bara helt underbara och sagomiljön är fantastisk! Älskar varenda sekund de befann sig i sagolandet. Hur många gånger har man inte undrat över fortsättningen på sagorna? Lever de verkligen lyckliga i alla sina dagar? Hur mår Rödluvan av den traumatiska händelsen med vargen? Kan en städerska (Askungen) bli en bra drottning? Att läsa The Wishing Spell var som att bli barn på nytt och få uppleva det magiska med sagorna.

Boken har också mycket humor och Connors sarkastiska kommenterar fick mig att skratta flera gånger. Han är bara så skön! Gillar hur han påpekar bristen på logik i typiska sagohändelser och försöker lösa problem på sitt eget sätt. Alex gillade jag i början men så fort hon kom till sagolandet så sjönk hon lite i mina ögon och Connor blev min nya favorit.

Som ni redan säkert har märkt så finns det mycket jag älskar med boken, men perfekt är den inte för det finns ett par brister. Det första är att även Alex och Connor betedde sig lite ologiska ibland (mest Alex) och det förstörde en del av trovärdigheten. Det andra är att det är en allvetande berättarröst och jag personligen gillar inte den formen av berättarstil. Det är mycket show och för lite tell. Istället för att visa hur karaktärerna genom deras beteende så står det rakt ut i texten: Alex är ledsen, Connor är trött, de är väldigt rädda osv. Som läsare så vet man vad de känner men man känner inget själv. Det är väl det enda negativa jag har att säga om boken, allt annat är mycket bra.

Bokens huvudpersoner är bara tolv år gamla så den är väl en middle-grade-bok, men jag lovar att det inte spelar någon roll hur gammal du är. Har du humor och gillar sagor är den här boken perfekt för dig.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Trodde faktiskt först att det var den försvunna prinsen som var Alex och Connors pappa. Han hade rest till vår värld så det var därför ingen har hittat honom.

Dialoger: +0,5
Handling: +1
Koncept: +1
Karaktärer: +0,5
Miljö: +1
Logiska luckor: -0,5
Berättarröst:-0,5

Mest intressanta karaktär: Connor och Goldilocks kommer tvåa
Bästa scen eller del: När de hamnade i sagovärlden
Minnesvärt citat: “No matter what you do, you can never please everyone. And that was the hardest lesson to learn. In fact, I’m still learning it.”

Andra böcker som jag kom att tänka på under läsningens gång:
Alla klassiska sagor

Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien:
1. The Wishing Spell
2. The Enchantress Returns
3. A Grimm Warning
4. Titel ej bestämd

 

Tags: , , ,

15 responses to “Vem vill inte hamna i en sagovärld?

  1. annelie

    September 19, 2012 at 18:25

    Vad glad jag blir av en så positiv recension, eftersom min sambo beställde den här boken till mig förra veckan 😀 Nu längtar jag ännu mer tills den kommer!

     
    • Anna - Boktycke

      September 19, 2012 at 18:30

      Vilken snäll sambo du har som beställer böcker till dig. Min gör det aldrig! :p

       
  2. Maria

    September 19, 2012 at 19:46

    Jag har också läst den här boken, och även lyssnat på den som CD-bok med Chris himself som inläsare. Coolt, mad tanke på hans häftiga röst. Gillar boken jättemycket. Främst humorn, och Connor (såklart).

     
    • Anna - Boktycke

      September 20, 2012 at 13:23

      Wow, är han inläsare för sin egen bok också. Coolt! Är inte så förtjust i ljudböcker men jag kan tänka mig att lyssna på den bara för att jag gillar hans röst.

       
  3. Andrea

    September 19, 2012 at 19:49

    Oh,ska läsa den ikväll och jag älskar Chris och ska bli så kul att läsa boken efter din recension (:

     
  4. Linnea

    September 19, 2012 at 21:05

    Va kul! Faktiskt första recensionen jag läser om denna, och nu blev jag ju inte direkt mindre sugen på att läsa den själv 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      September 20, 2012 at 13:24

      Kan ju säga att den även ser väldigt snyggt ut i bokhyllan med sin gröna rygg. Omslaget är bara så fint 🙂

       
  5. Bokomaten

    September 20, 2012 at 09:35

    Wow! Är det han i Glee alltså? Jag som tänkte på Eoin Colfer förstås när jag såg efternamnet men ingen irländare alltså..:) Måste kolla upp den här också nu då.

     
    • Anna - Boktycke

      September 20, 2012 at 13:33

      Yes, det är han i Glee! Haha, jag tänkte också på Eoin Colfer när jag såg att det var en “middle grade”-bok. Jag kopplade inte alls ihop att det var samma Chris Colfer som i Glee när jag skrev boken i Veckans YA-boksläpp. Var Man (Bokskadad) som berättade det och då var jag bara tvungen att köpa hem boken! 🙂

       
  6. Beate

    September 20, 2012 at 09:59

    Vad kul att du gillade den! Jag är själv intresserad av att läsa den, och nu är jag ännu mer sugen 😀 Jag älskar Cris Colfer i Glee! Förresten så har jag introducerat den nya kategorin på min blogg nu! 😀

     
  7. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    September 21, 2012 at 16:15

    Oj va sugen jag blev på den =) Ska köpas när den kommer som paperback!

     
  8. F

    September 22, 2012 at 09:54

    Vet du ifall den finns på svenska eller är påväg att översättas? 🙂

     
  9. CrimsonCorundum

    November 13, 2016 at 17:38

    Jag höll på att läsa den här boken, men orkade inte läsa färdigt. Handlingen kändes bara lite för enkel. Nu kanske jag måste ge den en ny chans så småningom.

     

Leave a Reply

 
