RSS

Zombierna i tunnelbanan

03 Oct

En ny favoritbok när det kommer till zombie-böcker!

Titel: Enclave
Författare: Ann Aguirre
Serie: Razorland #1
Sidantal: 259
Utgivningsår: 2011

Handling:

Regler är till för att följas, det är i alla fall vad sextonåriga Deuce har fått lära sig. Regler är vad som håller alla i enklaven levande. I hela sitt liv har Deuce längtat att efter den dagen hon får en plats bland jägarna men när det väl händer så upptäcker hon att hon har fått den mystiska Fade som partner. Ingen vet varifrån Fade kommer och trots att han är en skicklig jägare så anses han fortfarande som en utböling. När grannklaven skickar efter bud efter hjälp får Deuce och Fade uppdraget att resa dit för att se hur läget är. Detta är början på resan som kommer att förändra Deuce syn på livet, en resa som innebär många sammandrabbningar med de hungriga människoliknande monstrerna.

Omdöme:
Efter två besvikelser (My Name is Memory och Throne of Glass) kom äntligen en efterlängtad överraskning i form av Enclave. Wow, man hann ju knappt andas när man läste den. En ganska tunn bok men varenda sida är guld värd. Det här är en bok som gör att man stannar uppe till alldeles för sent trots att man måste upp tidigt på morgonen.

Jag älskar det mesta med boken och vi kan börja med karaktärerna. Deuce är tjejen som dödar zombier som om de vore ballonger. Älskar hur grym hon är på att slåss och hur hon håller sig lugn även när hon är rädd. Hon blinkar inte för att göra något obehagligt om det är vad som behövs i situationen. Hon sätter sina vänners säkerhet före sin egen och jag gillar henne bara så himla mycket. Eftersom hela berättelsen berättas ur hennes synvinkel så lär man känna henne in på skinnet och det gör henne ännu mer beundransvärd. Och Fade *dregel*, åh, kan han inte finnas på riktigt? Han påminner mig väldigt mycket om Four från Divergent och är liksom Deuce grym på att slåss. Släng in Fade och Deuce i ett hungerspel och de kommer att spöa alla andra, och ja, de spöar förmodligen Katniss och Peeta också.

Enclave kan ha den snabbaste takten jag har stött på i bokväg. Författaren slösar verkligen inga sidor och allting är så ihoptryckt som det kan bli. Det finns inga tråkiga transportsträckor utan varje kapitel är betydelsefullt. På mindre än 260 sidor lyckas Aguirre berätta en historia som säkert skulle ha tagit många 500+ sidor att berätta. Spänningen är konstant och man for som en raket framåt i handlingen. Jag uppskattar den snabba takten väldigt mycket men ibland så kändes det som att saker och ting skedde lite för snabbt. Plötsligt var karaktärerna framme vid sitt mål och ett par stycken senare hade något redan hänt. Det gällde verkligen att hänga med.

Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle säga detta men… jag ville ha mer kärlekstriangel i boken! Hur många gånger har jag inte tjatat om att jag tycker att kärlekstriangel är överskattade och oftast helt onödiga? Enclave innehåller inte alls mycket romans och för en gångs skull så vill jag se mer av den.

Jag kan fortsätta att berätta hur underbar jag tycker att boken är men jag nöjer mig nu. Letar ni efter dystopier, zombieböcker, starka hjältinnor eller bara efter en bra och underhållande bok så tycker jag att ni ska plocka upp Enclave nu på direkten!

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Spänning: +1
Handling: +1

Mest intressanta karaktär: Deuce, Fade kommer tvåa
Bästa scen eller del: Spoiler [När zombierna kom då de skulle möta Stalkers gäng]

Betyg: 9/10

Andra delar i serien:
1. Enclave
2. Outpost
3. Horde

Extraböcker
0.5. Foundation
1.5. Endurance

 

Tags: , , ,

23 responses to “Zombierna i tunnelbanan

  1. Linnea

    October 3, 2012 at 17:33

    ÅH! Har varit sugen på denna så länge och blev ju inte direkt mindre sugen nu.. Vad som däremot suger är mitt köpförbud😉

     
  2. Jennifer

    October 3, 2012 at 17:41

    Har inte direkt varit så sugen på att läsa denna, men din recension har fått mig att sätta den på önskelistan!🙂

     
  3. Klara (klaraasbooks)

    October 3, 2012 at 17:46

    Nu blev jag ju verkligen sugen på att läsa den här😛 Får se hur jag ska få tag på den dock ,men på något sätt borde det väl gå!

     
    • Anna - Boktycke

      October 3, 2012 at 19:47

      Den går ju att köpa på amazon.co.uk :p

       
      • Klara (klaraasbooks)

        October 6, 2012 at 14:14

        I och för sig men jag intalar mig själv att jag har köpförbud… Och mina föräldrar skulle mörda mig om jag ens nämde att beställa böcker för tillfället😛

         
  4. Man

    October 3, 2012 at 17:53

    Numera nedskriven på läslistan.😉

     
    • Anna - Boktycke

      October 3, 2012 at 19:48

      Yay! Hoppas att du köper/läser den snart och gillar den minst lika mycket som jag gör🙂

       
  5. Hanna

    October 3, 2012 at 18:06

    Kanske kan vara något för mig också! Känner mig tyvärr lite mindre peppad av att den inte är så lång och har sånt tempo. Jag gillar ju transportsträckor… Men men, du har definitivt fått mig intresserad av den här boken🙂

     
    • Anna - Boktycke

      October 3, 2012 at 19:49

      Du kan ju testa på den iaf, i och med att den är så kort så går det snabbt att läsa ut den även ifall du inte tycker om den ^^

       
  6. Vargnatts bokhylla

    October 3, 2012 at 18:17

    Den lät väldigt intressant!

     
  7. Pia

    October 3, 2012 at 18:33

    Och jag som har den här boken väntandes på hyllan!😄 Måste ta och läsa den nu!😀

     
  8. Rebecca

    October 3, 2012 at 20:50

    Jippi! Äntligen en kvinnlig huvudkaraktär som verkar väldigt stark och modig😀
    Efter att ha läst så många böcker nu på raden om ganska mesiga kvinnliga karaktärer så är det just sånt här som lockar mig just nu.

     
    • Anna - Boktycke

      October 4, 2012 at 18:36

      Jag tror att du kommer att gilla boken så jag rekommenderar starkt att du läser den🙂 Känns verkligen uppfriskande med en stark kvinnlig huvudroll.

       
  9. Miriam Tisander

    October 3, 2012 at 22:40

    Men åh va sugen jag blir på att läsa den nu =)

     
    • Anna - Boktycke

      October 4, 2012 at 18:37

      Läs den till din zombietema när det blir av🙂

       
  10. Petra

    October 4, 2012 at 17:46

    Har haft den på min att läsa lista hur länge som helst, men har alltid tyckt att den verkar för kort.
    Din recension gör dock mig väldigt intresserad igen.😉

     
    • Anna - Boktycke

      October 4, 2012 at 18:38

      Boken är lite kort ja, ville verkligen inte att den skulle ta slut. Men det är skönt att slippa tråkiga partier iaf :p

       
  11. Helena

    May 20, 2013 at 13:46

    Läste ut den idag. Den var väldigt spännande! Jag gillar också huvudpersonen men jag är glad över att det inte var mer kärlek i boken, det kändes trovärdigt så. Ska definitivt kolla efter fortsättningen^^

     
    • Anna - Boktycke

      May 20, 2013 at 14:34

      Fortsättningen tycker jag tyvärr inte är lika fantastiskt (men fortfarande lika bra). Den finns på Helsingborgs stadsbibliotek så du kan ju låna den därifrån🙂

       

Leave a Reply

 
