RSS

Fullt krig i Morganville

24 Oct

En farlig stad blir ännu farligare

Titel: Lord of Misrule
Författare: Rachel Caine
Serie: The Morganville Vampires #5
Sidantal: 348
Utgivningsår: 2008

(Obs! Handlingen kan innehålla spoiler från tidigare böcker)

Handling:

Morganville är i kaos. Amelies vampyrpappa Bishop är i staden och har förklarat krig mot sin dotter. Claire, Eve och Shane tvingas nu att samarbeta med Amelie och Oliver för att överleva. Både vampyrer och människor har delat upp sig i olika sidor och ingen går att lita på. Inte heller hjälper det att något gör så att vampyrerna i staden blir (ännu mer) galna och tar självmord genom att gå ut i solen. Vampyrer mot vampyrer, människor mot människor, människor mot vampyrer. Kommer Claire och hennes vänner att överleva eller kommer kriget att innebära slutet för Morganville.

Omdöme:
Femte boken klarläst i den här långa och populära serien. Om jag ska vara helt ärlig så vet jag faktiskt inte varför så många hyllar den. Jag tycker att det är godkänt tidsfördriv men tyvärr inte så mycket mer än så.

Mitt största problem med boken är att huvudhandlingen rör sig fram i snigelfart. Visst, det händer saker hela tiden men det känns som att de inte spelar någon roll. Man kunde lika gärna ha skippat dem och berättelsen skulle ändå vara detsamma. Det enda Clare och gänget gör är att åka runt i stan för att leta efter folk. Alla turas om att försvinna och bli upphittade och det blev väldigt repetitivt efter ett tag. Hela boken kändes som en enda lång transportsträcka och det var inte förrän i slutet som det blev riktigt spännande. Författaren vet verkligen hur man använder sig av cliffhanger för att göra folk galna :p

Jag gillar att Claire har växt och mognat väldigt mycket under de fem böckernas gång. Nu känns hon inte alls längre som den där svaga tjejen som behövde bli räddad jämt. Nej, nu kan hon minsann ta hand som sig själv och är faktiskt den som hjälper till och räddar andra. Med tanke på att det är minst 8 böcker till och fortsätter hon att utvecklas i den här takten så kan hon nog bli en av mina favoritkaraktärer i slutet av serien.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Claires och Shanes blir jämt upphetsade och vill inget annat än att ge sig hän åt varandras kroppar, men ändå så stannar de alltid innan de går för långt med anledningen att det är inte rätt tid. Okej… staden är i krig, ni kan dö närsomhelst, ni är hormonstinta tonåringar som älskar varandra och ni är ensamma i ett rum. Om det inte känns rätt nu så vet jag inte när det passar.

Något annat som fick mig att rynka på pannan åt är hur lätt det verkar vara att spetsa vampyrer.  Här kan man ta tag i första bästa spetsiga objekt och ganska så enkelt trycka in det i närmsta vampyrs hjärta. Alltså… har ni försökt att hugga en penna i en köttbit? Det är hur svårt som helst! Och då räknar vi inte ens med revbenen. Näh, inte så trovärdigt det där, speciellt när alla verkar vara mästare på det.

Kort sagt, en okej bok med ett väldigt spännande slut. Har ju nästa bok hemma och kommer att fortsätta med den. Ska bli spännande att se hur det hela utvecklar sig.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag tror (och hoppas verkligen på) att Myrnin är fortfarande på Amelies sida och spelar bara med när han allierar sig med Bishop.

 

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +0,5
Takt: -0,5
Upprepande handling: -0,5

Mest intressanta karaktär: Claire
Bästa scen eller del: Slutet

Betyg: 5/10

Andra delar i serien:
1. Glass Houses (sv. Glashuset)
2. The Dead Girls’ Dance (sv. Döda flickers dans)
3. Midnight Alley (sv. Midnattsgränden)
4. Feast of Fools
5. Lord of Misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade Out
8. Kiss of Death
9. Ghost Town
10. Bite Club
11. Last Breath
12. Black Dawn
13. Bitter Blood
14. Fall of Night
15. Daylighters

 

Tags: , , ,

7 responses to “Fullt krig i Morganville

  1. Fia Filur

    October 24, 2012 at 19:52

    Undra hur många böcker det ska ta för att Claire och Shane ska få till det? 🙂 Jag menar, känslor och tillfällen har de ju haft ända sen bok 2.
    Håller med om det där med spetsningen, är vampyrerna i den här serien mjukare eller vad? Och vet alla människor exakt var hjärtat sitter? Och en sak till, är inte vampyrerna snabbare så att de hinner flytta sig när det kommer en människa med vasst föremål i händerna? Man tycker ju att de borde ha lite självbevarelsedrift och blockera hjärtat.

     
    • Anna - Boktycke

      October 24, 2012 at 20:13

      Hehe ja, det kan man ju undra :p

      Vampyrerna i Morganville är ibland lika lätta att döda som zombier. Just av den anledningen så känns de inte så övermäktiga, mest gamla och sega 🙂

       
  2. Jennifer

    October 25, 2012 at 16:40

    Tycker absolut att du ska ta med Pushing The Limits i nästa bokbeställning, så får vi hoppas att du kommer älska den du också! 🙂

     
  3. Hanna

    October 25, 2012 at 20:12

    HAHAHA bara måste testa att spetsa en köttbit med en penna!

     
  4. LolloQ

    June 5, 2013 at 18:47

    Jag har läst fem böcker av serien, och hittils är de jätte bra! Min favvo karaktär är nog Claire och Myrnin. JAG ÄLSKAR MYRNIN!!!! Han är galen och gåtfull. tyck vad du vill men jag ÄLSKAR honom 😀

     
    • Anna - Boktycke

      June 5, 2013 at 23:29

      Åh, kul med en till som gillar The Morganville. Jag tycker att böckerna blir mycket bättre från och med bok 6 så du har mycket gott att se fram emot. Myrnin var min favoritkaraktär i sjunde boken 🙂

       

Leave a Reply

 
