RSS

Själlös i mangaformat

27 Oct

Graphical adaption är något som är väldigt hett inom framförallt YA-bokvärlden. Nu har jag fått smak på min första manga-adaptation.

Titel: Soulless (manga)
Författare: Gail Carriger
Illustratör: Rem
Serie: The Parasol Protectorate Manga #1
Sidantal: 228
Utgivningsår: 2012

 

 

 

 

Omdöme:
Eftersom det här är en recension av en manga-adaption så kommer upplägget att skilja sig lite från de vanliga recensionerna. Vill ni läsa om vad boken handlar om så kan ni kika på min recension av originalboken Soulless (sv. Själlös).

Jag går väl rakt på sak och säger att jag gillar mangan skarpt! Tecknarstilen är otroligt fin och jag kan tänka mig att illustratören har lagt ner mycket tid och arbete för att få till kläderna och bakgrundsbilderna. Jag gillar Själlös som bok väldigt mycket och det är oerhört kul att se hur den gör sig i manga. Den följer bokens handling väldigt bra och Alexia ser ut så som jag hade föreställt mig henne. Superb!

Om jag ska ta upp de saker jag är mindre förtjust med så är det karaktärsdesignen. Jag gillar som sagt Alexia och jag tycker även om Lord Alkedama. Men resten av karaktärerna, speciellt Lord Maccon är rätt så uhm… alldagliga? Jag hade i alla fall föreställt mig Maccon som snyggare och sexigare. Lyall tycker jag är snyggare än honom. Och Mr Macdougall är inte så vidare attraktiv heller :p

Har man inte läst boken innan så tror jag även att man kan bli lite förvirrad av handlingen. Allt är ihoptryckt och det är mycket som händer på 228 sidor. Jag tycker dock att mangan har sammanfattat det hela väldigt bra. Tycker att det går alldeles utmärkt att läsa mangan om man vill bli påmind om vad som hände i första boken och har inte tid att läsa om den. Är riktigt sugen på att läsa Chanslös nu, både som bok och som manga.

Och har ni lite bilder från mangan och skisser av karaktärerna.

De första sidorna är i färg. Älskar speciellt stämningen och ljuset i den sista rutan.

En av de första sidorna i mangan. Ni som har läst boken känner säkert igen scenen.

Och här har ni lite bättre bilder på Alexia, Lord Maccon och Lyall.

Skisser på Lord Maccon. Tycker att han ser snyggare ut här än vad han gör i mangan :p

Skisser på Alexias systrar. ÄLSKAR KLÄNNINGARNA!

Karaktärsdesign: 6
Miljö/bakgrund: 9
Kläder: 10
Handling: 7

Betyg: 8/10

Andra delar i serien:
1. Soulless Vol.1
2. Soulless Vol.2
3. Soulless Vol.3

 

Tags: , , ,

11 responses to “Själlös i mangaformat

  1. Hundöra

    October 27, 2012 at 15:35

    Ah!! Vill ha! Frågan är hur många delar det blir. Men som det låter verkar en mangabok motsvara en romanbok, eller?

     
    • Anna - Boktycke

      October 27, 2012 at 15:39

      Än så länge är bara två böcker planerade men jag hoppas verkligen att de kommer att ge ut fler! Den här täckte ju hela första boken så jag antar att det blir likadant med bok 2 också.

       
      • Tessans Bokblogg

        October 27, 2012 at 18:14

        Visst var den bra!!! Volym två kommer i november och volym tre kommer i juni 2013 😉

         
      • Anna - Boktycke

        October 27, 2012 at 22:06

        Åhhh, är det bestämt att det ska komma en tredje bok också? Yay!

         
  2. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    October 27, 2012 at 16:22

    Riktigt snygg men skulle inte Alexia vara ful ;P Ska nog köpa denna nån dag ^^

     
    • Anna - Boktycke

      October 27, 2012 at 16:31

      Nja, hon ska väl vara kurvig och exotisk eftersom hennes pappa är italienare. Hon är ju mer mörkhyad och uppkäftig och det är väl därför hon inte har blivit gift, har inte haft intrycket av att hon ska vara ful iaf 🙂

       
      • Miriam Tisander

        November 2, 2012 at 09:32

        Ja det kanske var så, bara att hon såg annorlunda ut än idealet då kanske ^^

         
  3. TinaO

    October 28, 2012 at 13:23

    Oh, den där tror jag att jag gillar! Jag var lite halvsval till “Själlös” när jag läste den i våras, men som manga tror jag benhårt på den. Älskar den där scenen i biblioteket, det känns verkligen lovande inför resten. 🙂

     
  4. Sara - en bokblogg

    October 28, 2012 at 13:38

    Jag vet inte om jag vågar mig på manga. Känns för flummigt för mig. Kanske! :

     
    • Anna - Boktycke

      October 28, 2012 at 19:00

      Förstår dig precis för de flesta manga är lite flummiga, men det finns de som är superseriösa också 🙂 Tycker absolut att du ska testa på manga!

       
  5. Ebba

    October 28, 2012 at 13:50

    Måste verkligen läsa Själlös, den verkar grym! ^^

     

Leave a Reply

 
