RSS

Beroende av dålig andedräkt?

30 Oct

En demons andedräkt är verkligen dödlig på flera sätt. 

Titel: My Soul to Keep
Författare: Rachel Vincent
Serie: Soul Screamers #3
Sidantal: 378
Utgivningsår: 2010

(Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:

Kaylee är nu officiellt med skolans hetaste kille Nash. Hon är lycklig men någonstans inne i henne gnager känslan av att han alltid har varit en player och vilken tjej som helst skulle gladeligen ta hennes plats. Dock vet hon att hon och Nash är bean sidhes bägge två och att de hör samman. Allt börjar spåra ur när de upptäcker att en av deras vänner använder en ny drog som kallas för Frost, men egentligen är det inget annat än demonandedräkt, något som är ytterst beroendeframkallande och farligt. Drogen hör inte hemma i den mänskliga världen och fast besluten om att rädda sina vänner besluter sig Kaylee och Nash att ta reda på var den kommer ifrån och stoppar langaren.

Omdöme:
En varning till er som tänker läsa den här boken, läs inte baksidestexten om ni inte vill bli spoilade! Jag har som vana att inte läsa om vad boken handlar om utan litar mig blint på omdömen och betyg för jag avskyr spoilers. Men eftersom att ha kommit till cirka 1/3 av boken så tänkte jag att det var riskfritt att läsa baksidestexten… och vad fanns där om inte en megaspoiler som först sker efter halva boken >_<! Buhhh, jag förstår mig verkligen inte på varför man avslöjar en sådan stor tvist på bokens baksida. Förstör ju så mycket av läsupplevelsen.

Jag vet inte om ni kommer ihåg men i min recension om den första boken i serien så gav jag boken beröm för att huvudrollerna faktiskt berättade om problemen för föräldrarna så att de kunde hjälpa till. Tyvärr kan jag inte göra samma sak med den här boken för det är det gamla hederliga vi-kan-inte-berätta-om-våra-allvarliga-problem-för-föräldrarna-för-att-de-kommer-att-överreagera. Gahh, hur trög är Kaylee egentligen? Hon vill inte få utegångsförbud så därför berättar hon inget för de vuxna fast hennes vänners liv svävar i fara. Herre gud liksom…

Förutom de ovanstående klagomålen så måste jag erkänna att jag gillar boken riktigt mycket. Kaylees berättarröst är fantastiskt medryckande och som läsare kände jag det hon kände. Jag blev sur när hon blev det och kände hur tårarna samlades i ögonen när hon grät. Flera gånger blödde mitt hjärta för Kaylee när hon fick reda på en del otrevliga saker. Det är väldigt lätt att leva sig in i boken och man märker verkligen inte hur tiden går när man läser.

Karaktärsmässigt så gillar jag nu alla karaktärer ännu mer än innan. Jag störde mig en del på Nash men det är den typen av irritation som man kan känna för en kompis som inte beter sig som man förväntar sig. Man gillar dem ju fortfarande samtidigt som man är besviken på dem. Jag tror faktiskt att jag börjar bli lite kär i sättet hur Vincent behandlar sina karaktärer. I första boken gillade jag Tod jättemycket för att sedan ogillar honom i den andra boken. Då gillade jag istället Nash som nu sjönk i mina ögon i den tredje boken. Karaktärerna är verkligen inte perfekta och det är det som gör dem så bra.

Handlingen är bra och spänningen steg ju närmare slutet man kom. Gillar verkligen att det känns som en serie och att saker som hände i de föregående böckerna faktiskt betyder något. Lite småsaker som jag höjde på ögonbrynen åt i förra boken fick en bättre förklaring i denna och det är bra att det blir en sammanhängande berättelse även mellan böckerna.

My Soul to Keep är inte min favoritbok i serien men det är definitivt den som har väckt mest känslor i mig. Hade det inte varit för att jag blev spoilad av baksidestexten samt att det fanns lite logiska luckor i framförallt första halvan av boken så skulle jag förmodligen ha älskat den. Det är tur att jag redan har nästa bok hemma för jag är väldigt sugen på att läsa fortsättningen.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Var ju supertydligt att Nash döljde något för Kaylee redan efter några kapitel, trodde dock inte att han skulle vara beroende. Tyckte att det var helt rätt av Kaylee att lämna Nash.
  • Nash hade aldrig sex med Kaylee va? Jag uppfattade att han sa att han stoppade innan de gick för långt för han märkte att Kaylee inte var sig själv. Och hur sjuk är inte Avari som tar över en tjejs kropp och sen försöker har sex med en kille :p

 

Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer:+1
Logiska luckor: -0,5

Mest intressanta karaktär:
Kaylee
Bästa scen eller del: Spoiler [När Kaylee konfrontrerar Nash]

Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. My Soul to Take
2. My Soul to Save
3. My Soul to Keep
4. My Soul to Steal
5. If I Die
6. Before I Wake
7. With All My Soul

Extraböcker:
0.5. My Soul to Lose
3.5. Reaper
5.5. Never to Sleep

 

Tags: , , ,

6 responses to “Beroende av dålig andedräkt?

  1. Amanda (Pandan)

    October 30, 2012 at 18:35

    Haha, jag älskar rubriken 🙂

     
  2. Petra

    October 31, 2012 at 10:55

    Jag läste också baksidetexten, och fy vad arg jag blev, hela boken blev ju spoilad. Värst av allt är att jag hade inte kunnat lista ut hur det låg till om jag inte redan visste det.. Jättedåligt! 😦

    Ang spoiler nr 2 så är svaret nej. 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      November 1, 2012 at 18:43

      Eller hur, tvisten blev ju helt förstörd när man läste baksidan >_<

      Åh, vad skönt. Led så himla mycket med Kaylee :p

       
  3. Rebecca

    January 12, 2013 at 19:14

    Spoiler!

    Han Avari var riktigt störd, äcklig, obehaglig och motbjudande.
    Tyckte det var så creepy när han var i Emma’s kropp och berättade alla de hemska sakerna för Kaylee, om att han hade varit i hennes kropp och sådant.

     
    • Anna - Boktycke

      January 12, 2013 at 22:29

      Spoiler
      Ja, han är ju helt sjuk. Jag fattade det som att han även hånglade med Nash när han var i Kaylees kropp fast jag är inte riktigt säker på att det hände. Men ändå… han kanske har någon slags fetish för att ta över unga tjejers kroppar.

       
      • Rebecca

        January 13, 2013 at 00:44

        Spoiler
        Jo, det hände. Det gick ganska långt också tydligen, men som tur var så stoppade han det efter ett tag.
        Men förstår Kaylee när hon undrar hur Nash inte hade kunnat lägga märke till förändringen. Man tycker ju ändå att han borde ha tänkt till lite. Usch nej, även ifall jag ändå tycker lite synd om honom så tyckte jag inte om Nash i den här boken.

         

Leave a Reply

 
