RSS

Kriget i Morganville fortsätter

07 Nov

…och kommer det att hålla på i 10 böcker till?

Titel: Carpe Corpus
Författare: Rachel Caine
Serie: The Morganville Vampires #6
Sidantal: 356 + en novell om Shane
Utgivningsår: 2009

(Obs! Spoilers för tidigare böcker kan förekomma i handlingen)

Handling:

Claires tid som den lilla osynliga flickan är över i Morganville. Bishop har tagit över makten och Claire har mot sin vilja blivit en av hans tjänare, hans budbärare i staden. Michael är en av hans vampyrer och Eve hatar henne. Claire avskyr sitt nya jobb men när både hennes föräldrars och Shanes liv står på spel så har hon inte så mycket val. Men ännu är inte allt hopp förlorad, Amelie lever fortfarande och hon samlar i smyg ihop sina vampyrer till en attack. Frågan är bara om de är tillräckligt starka för att ta ner den mäktigaste vampyren av dem alla…

 

Omdöme:
Den här är den bästa boken i serien på länge. Äntligen händer det saker som har betydelse för handlingen. Claire börjar bli riktigt bad ass på sitt naiva sätt och hennes karaktärsutveckling är verkligen en av de bästa sakerna med boken.

Jag tänker inte skriva så mycket om handlingen för jag vill inte spoila men jag är verkligen glad över att det händer saker som inte går att få ogjort. I de föregående böckerna så upplevde jag att författaren fegade sig lite och gav inte sina karaktärer några permanenta skador, varken till de goda eller till de onda. Nu blir ändring på det.

Och slutet, YES! Äntligen en bok som inte slutar i en cliffhanger utan faktiskt har ett riktigt slut. Jag misstänker att Morganville-serien från början var planerad till bara sex böcker för slutet kändes väldigt… eh, avslutande. Hade jag inte vetat att serien kommer att bli 15 böcker eller mer så skulle jag ha trott serien slutade här.

Trots att jag tycker att de flesta böckerna i den här serien är lite halvljumma så ser jag ändå mycket fram emot att läsa vad som kommer att hända i de resterande böckerna. Har sjunde boken hemma och kommer att ge mig på den direkt!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Äntligen så fick Claire och Shane varandra! Inte för att jag på något sätt vill hetsa dem till sex men det var rätt tjatigt att läsa om hur mycket de trånade efter varandra i de föregående böckerna.

 

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +0,5
Handling: +0,5
Spänning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Ada är rätt cool
Bästa scen eller del: Spoiler [Sams begravning]

Betyg: 7/10

Andra delar i serien:
1. Glass Houses (sv. Glashuset)
2. The Dead Girls’ Dance (sv. Döda flickers dans)
3. Midnight Alley (sv. Midnattsgränden)
4. Feast of Fools
5. Lord of Misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade Out
8. Kiss of Death
9. Ghost Town
10. Bite Club
11. Last Breath
12. Black Dawn
13. Bitter Blood
14. Fall of Night
15. Daylighters

 

Tags: , , ,

9 responses to “Kriget i Morganville fortsätter

  1. veronica

    November 7, 2012 at 18:57

    Har bara läst de två första, men gillade dem! Har flera av de andra hemma men så svårt då det finns mycket läsa.. Jag gillar dock utformingen på böckerna riktigt mycket!

     
    • Anna - Boktycke

      November 7, 2012 at 19:29

      Ja, man får ta sig tid att läsa dem. Själv så lånar jag dem från bibblan och på så sätt så känner man ju press för de måste ju lämnas tillbaka inom en viss tid. Egentligen är det rätt dumt att jag fortfarande lånar så mycket när jag redan har så många olästa böcker hemma. Men åter till serien, tycker att böckerna blir mycket bättre efter femte boken, har läst till och med bok nummer 8 nu och gillar alla🙂

       
  2. Fia Filur

    November 7, 2012 at 19:08

    Ang det i den grå rutan: Wihoo! Äntligen🙂

     
    • Anna - Boktycke

      November 7, 2012 at 19:32

      Haha, eller hur! Nu finns det ingen återvändo :p

       
  3. Anna

    November 7, 2012 at 20:31

    Eftersom jag inte har läst något om Morganville funderar jag på att köra den svenska översättningen. Det skrämmer mig iofs lite att serien är så lång. Fungerar böckerna som fristående?

     
    • Anna - Boktycke

      November 7, 2012 at 20:40

      Böckerna fungerar INTE som fristående. Vill inte spoila för mycket men har du väl börjat på en så vill du läsa nästa också🙂 Tycker att bok 1-6 fungera som en fristående serie, så du kan ju läsa de sex första böckerna och se vad du känner🙂

       
  4. Anna

    November 7, 2012 at 20:49

    Det blev något galet med länken ovan … gick till gamla bloggen.

     
  5. LolloQ

    June 14, 2013 at 11:37

    Nu har jag läst 6:an och den är SUPER! Ciare har förändrats mycket och jag tycker att Ada är läskig!!

     
    • Anna - Boktycke

      June 14, 2013 at 12:14

      Ja! Clares karaktärsutveckling är riktigt riktigt bra. Jag måste verkligen skaffa hem bok 12-14 snart.

       

Leave a Reply

 
