RSS

Livet utanför Morganville…

22 Nov

… är nog minst lika farligt som i vampyrstaden.

Titel: Kiss of Death
Författare: Rachel Caine
Serie: The Morganville Vampires #8
Sidantal: 345
Utgivningsår: 2010

Handling:

Det omöjliga har hänt, Claire och hennes vänner har fått tillstånd att lämna Morganville! Även om det bara är i ett par dagar och de vakas hela tiden över av Oliver så ser vännerna mycket fram emot att besöka omvärlden. Deras road trip blir dock inte alls så som de har tänkt sig. Nästan direkt råkar de ut för trubbel med lokalbefolkningen i den lillasmåstaden de besöker vilket resulterar att deras bil blir vandaliserad. Väl inne på motellet möter en blodig Oliver upp dem och säger att de måste fly. Japp, road trips är roliga.

 

Omdöme:
Den här får bli en lite kortare recension då det inte finns så mycket att säga om boken. Det är skönt med miljöbyte men jag undrar om den här boken inte bara är en transportsträcka. Missförstå mig inte, det händer mycket saker i Kiss of Death men jag får en känsla av att det bara är utfyllnadshistorier och påverkar inte huvudhandlingen särskilt mycket. Men det kan ju hända att jag har fel, händelserna i den här boken kanske spelar jättestor roll för resten av böckerna. Jag får helt enkelt läsa resten av serien också och se hur det är🙂

Jag älskar hur bad ass Claire har blivit. Hon måste vara bättre än Rose från Vampire Academy på att döda vampyrer nu. Rose behöver ju åtminstone en silverspets, Claire klarar sig med en vanlig blyertspenna! Snart kan hon säkert utmana Katniss i bågskytte också. Hon har gått från den svaga flickan som behöver räddas till den häftiga tjejen som räddar alla.

Medan Claire höjdes ännu mer i mina ögon så sjönk Eve väldigt mycket. Gud, hon var ju bara jobbig genom hela berättelsen. Riktigt riktigt irriterande, hon ställer till med trubbel och sen skäller hon på de andra när de räddar henne. Fattar hon verkligen inte att hon hade fel? Jag tyckte ju redan att hon var jobbig i förra boken då hon hela tiden hängde efter Kim, hoppas verkligen att hon kommer att bättra sig i de resterande böckerna.

En sak som jag är väldigt glad för är att Caine har slutat med sina jobbiga cliffhangers! Yay! Gillar verkligen att alla de senaste böckerna har haft riktiga avslut.

Synd att jag inte har fortsättningen hemma. Har läst bok 5-8 nu i rad och de passar perfekt för att läsa på pendeln. Men nästa gång jag är i bibblan ska jag låna hem resten av böckerna i serien om jag hittar dem.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Lagom trovärdigt att Claire blir en mästare på bågskytte efter ett par timmars träning. Men det är coolt att hon bara blir ännu grymmare på att klå ner vampyrer nu🙂

 

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +1

Mest intressanta karaktär: Claire
Bästa scen eller del: Spoiler [När Claire skjuter Morley]
Minnesvärt citat: ”I am never taking a trip with you either of you ever again.” Eve said. ”Ever.”
”Excellent,” Shane said. Then next trip, we hit the strip bar.”

Betyg: 6,5/10

Andra delar i serien:
1. Glass Houses (sv. Glashuset)
2. The Dead Girls’ Dance (sv. Döda flickers dans)
3. Midnight Alley (sv. Midnattsgränden)
4. Feast of Fools
5. Lord of Misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade Out
8. Kiss of Death
9. Ghost Town
10. Bite Club
11. Last Breath
12. Black Dawn
13. Bitter Blood
14. Fall of Night
15. Daylighters

 

Tags: , , ,

One response to “Livet utanför Morganville…

  1. Bokomaten

    November 23, 2012 at 10:18

    Själv är jag bara på bok tre och tycker nog att Claire fortfarande är aningens mesig, men börjar tuffa till sig.:) Fast hon är ju mycket yngre än de andra också försöker jag tänka.:)

     

Leave a Reply

 
