RSS

Nya problem i Morganville

19 Dec

En stad där alla lider av alzheimer.   

Ghost TownTitel: Ghost Town
Författare: Rachel Caine
Serie: The Morganville Vampires #9
Sidantal: 432 + en novell från Shanes synvinkel
Utgivningsår: 2010

(Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingsdelen)

Handling:
Just som Claire tror att hon kan leva ett någorlunda normalt liv nu när Myrnins dator inte försöker döda henne så får hon i uppgift att laga den. Till hennes förvåning så lyckas hon och hennes lärare få igång den så att till och med Oliver är imponerad. Men som vanligt går ingenting bra i Morganville. Datorn funkar alltför bra, istället för att radera minnet hos folk som har lämnat staden så raderar den minnen hos folk som fortfarande bor i staden. Hinner Claire sätta stopp för den innan hon själv börjar glömma bort sig själv?

Omdöme:
Det här måste nog vara den tjockaste boken i serien hittills. Och det märks också, för personligen så tycker jag inte att handlingen drog igång förrän efter 100 sidor. Dock har jag blivit så fäst vid karaktärerna, speciellt Claire, så det gjorde inget att man i början bara läste om hur hon gick i skolan, fikade, kysste Shane, jobbade med Myrnin etc.

Jag är väldigt glad över att författaren har slutat med sina jobbiga cliffhangers och de tre senaste böckerna i serien har varit en delberättelse i sig. Är väldigt nyfiken om det kommer att vara så i de resterande 6 böckerna. För min del så hoppas jag att Caine kommer att börja på en ny arc (vad heter det på svenska?) som sträcker sig över flera böcker.

Karaktärsmässigt så tycker jag fortfarande att Claire är en väldigt stark karaktär och det är kul att läsa om hur hon försöker rädda Morganville (igen).  Amelie och Oliver känns ganska värdelösa måste jag säga. Utan Claires hjälp skulle staden ha gått under för längesen. Jag trodde aldrig att det skulle hända men jag börjar även gilla Oliver, jämför man honom mot hur han var i de första böckerna är han som natt och dag. Michael och Eve var lite jobbiga i den här men jag hoppas att de kommer att bli bättre till nästa bok.

Gud vad svårt det är att skriva en recension om den nionde boken i en serie. Jag vill ju att folk som inte har läst någon del ur serien ska kunna läsa recensionen utan att få hela berättelsen spoilad. Kort sagt så är Morganville en serie som långsamt växer hos en. Gillade den inte så mycket i början men nu gillar jag den riktigt mycket. Har ni tålamodet att ta er igenom 5-6 böcker så kommer ni att få en underhållande och mycket läsvärd serie.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Michael var ju bara irriterande när han hela tiden vägrade erkänna att han var en vampyr. Och vad snabbt han och Eve blev tillsammans då.

 

Handling: +0,5
Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär:
Claire
Bästa scen eller del: De sista 100 sidorna

B6Betyg: 6,5/10

Andra delar i serien:
1. Glass Houses (sv. Glashuset)
2. The Dead Girls’ Dance (sv. Döda flickers dans)
3. Midnight Alley (sv. Midnattsgränden)
4. Feast of Fools
5. Lord of Misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade Out
8. Kiss of Death
9. Ghost Town
10. Bite Club
11. Last Breath
12. Black Dawn
13. Bitter Blood
14. Fall of Night
15. Daylighters

 

Tags: , , ,

7 responses to “Nya problem i Morganville

  1. Mel

    December 19, 2012 at 17:40

    Skulle vara jättegulligt om du röstade på mig här http://cdon.bloggportalen.se/vote? så att jag har en chans att vinna Cdons tävling =)

     
  2. Elise

    December 19, 2012 at 17:54

    Åh, jag älskar omslaget till boken!🙂

     
    • Anna - Boktycke

      December 19, 2012 at 17:57

      Samma här! Det är nog mitt favoritomslag i serien. Så himla snyggt!

       
  3. Petra

    December 19, 2012 at 19:50

    svar: Jag fick beställa Burn Bright från Australien, den finns inte att få tag på annars. Kommer inte ihåg vilken sida jag köpte den från, men frakten var dyrare än vad boken var.🙂
    Hittade en annan sida den finns på, och som verkar ha gratis frakt här

     
    • Anna - Boktycke

      December 19, 2012 at 20:13

      Okej, tack så mycket för svaret och länken! Typiskt att det ska vara så bökigt att få tag på boken >_<

       
  4. Anna

    December 19, 2012 at 20:24

    Instämmer ang omslaget. RIktigt snyggt.

     
  5. Rebecca

    December 20, 2012 at 19:04

    Tyckte också om omslaget. Det bästa i serien än så länge🙂

     

Leave a Reply

 
