RSS

Flickan som kan tala med de döda

23 Dec

En begåvning, en förbannelse eller ett misslyckat experiment?

The Awakening

Titel: The Awakening
Författare: Kelley Armstrong
Serie: The Darkest Powers #2
Sidantal: 357
Utgivningsår: 2009

(Obs! Spoilers från tidigare böcker kan förekomma i handlingen)

Handlingen på tre meningar:
Chloe är tillbaka som fånge på Lyle House efter att ha blivit förådd av sin faster. Derek och Simon är fortfarande på fri fot och hon spelar en snäll flicka för att öka sina chanser att fly. Men tiden är knapp, Chloe måste ge sig iväg innan de kommer på henne… annars kan det sluta mycket illa.

 

 

Omdöme
Jag läste första boken för nästan ett halvår sen och gillade den väldigt mycket. Förstår inte själv varför jag har väntat så länge med att läsa fortsättningen för den är riktigt bra den med.

Chloes berättarröst är bara så bra. Alla hennes referenser till filmer gör henne trovärdig, rolig, nördig och smart på samma gång. Jag tycker att det är helt genialiskt av Armstrong att låta Chloes filmintresse lysa så starkt fastän det inte har något med själva handlingen att göra alls.

Om ni tror att den här serien är en typisk paranormal romance så har ni fel. Visst kan man ana ett triangeldrama men det är förvånansvärt lite fokus på kärleken så istället för att tröttna på det så vill jag istället ha mer. Älskar fullkomligt att Armstrong låter långsamt kärleken växa och att karaktärerna utvecklas bit för bit från vänner till något mer. Team Derek all the way! Haha, händer inte ofta att jag hejar på en finnig kille med pms-humör och som dessutom luktar illa.

Handlingen är intressant och hade det inte varit för att jag behövde gå upp tidigt på morgonen så skulle jag säkerligen ha läst boken i ett enda svep. Jag vet inte ens riktigt vad det är som gör handlingen så lockande för den är egentligen inte så unik. Det kanske är blandningen av språket, dialogerna och karaktärerna som gör att det är så lätt att låta sig omslutas av den påhittade världen och glömma bort tiden.

Och nu till de delar som jag tycker är mindre bra. Av någon anledning så hade jag förställt mig karaktärerna som 17-19-åringar så jag blev förvånad när det framkom i texten att de bara var 15-16. Nu kanske två år inte är så mycket men i den åldern så spelar det väldigt stor roll. Tycker att karaktärerna betedde sig väldigt mogna för sin ålder. En annan svag punkt är att Chloe alltid ska vara så genomgod. Jag har väldigt svårt att tro att någon kan vara så förlåtande, speciellt när man bara är 15 år gammal.

Den här gången ska jag inte göra om misstaget att vänta i flera månader innan jag läser den tredje och sista boken i serien. Håller tummarna för att jag kommer att gilla den lika mycket.

Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Språk: +0,5

Mest intressanta karaktär: Chloe
Bästa scen eller del: Spoiler [När Chloe var med Derek när han höll på att förvandlas]
Minnesvärt citat:
“Dog,” he said, jerking his chin toward the fenced yard. “It was inside earlier.”
Expecting to see a Doberman slavering at the fence, I followed his gaze to a little puff of white fur, the kind of dog women stick in their purses. It wasn’t even barking, just staring at us, dancing in place.
“Oh, my God! It’s a killer Pomeranian.” I glanced up at Derek. “It’s a tough call, but I think you can take him.”

B8Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. The Summoning
2. The Awakening
3. The Reckoning

 

Tags: , ,

2 responses to “Flickan som kan tala med de döda

  1. Rebecca

    December 23, 2012 at 17:00

    Tycker också verkligen om den här serien. Tyckte den tredje och sista var minst lika bra som de här andra två, så du lär inte bli besviken 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      December 23, 2012 at 19:37

      Har faktiskt redan läst ut den tredje boken 🙂 Ska skriva recensionen snart.

       

Leave a Reply

 
