RSS

Ändligheten har fått ett slut

29 Dec

Evie, tjejen i rosa är någon att se upp för. 

EndlesslyTitel: Endlessly
Författare: Kiersten White
Serie: Paranormalcy #3
Sidantal: 389
Utgivningsår: 2012

(Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingsdelen)

Handlingen på tre meningar:

Både ICAP och de övernaturliga varelserna som Evie numera bor hos vill att hon ska använda sin kraft för att hjälpa dem.  När hon vägrar samarbeta blir hon jagad av sin forna arbetsgivare samt får en ny fiende hos Unseelie-drottningen. De övernaturliga varelsernas överlevnad hänger på Evies axlar… igen.

 

 

Omdöme:
Sista boken i serien och det är verkligen med ett tryck över hjärtat som jag ställde ner boken när de sista sidorna var lästa. Äventyret med Evie och gänget är över och jag kommer att sakna det.

Evie är förmodligen den mest ”tjejiga”-huvudrollen jag har stött på i bokväg och hennes berättarröst är bara så himla härlig. Allt tjat om tv-serier, rosa saker och skoldanser är så kul när det kommer från Evies mun. Jag gillar hennes följe av killar: Reth, Lend och Jack. Aww, tänk att få vara i samma rum som dem och höra på när de käbblar med varandra. Haha, jag skulle ha skrattat ihjäl mig.

Jag gillar Endlessly men tycker inte att den är lika bra första boken Paranormalcy. Jag tror att det beror på att allt i Paranormalcy kändes så fräscht och nytt och nu när jag har kommit till bok tre så har jag tröttnat på världen och konceptet. Det är minsann tur att karaktärerna är så sympatiska för handlingsmässigt så tycker jag inte att det händer särskilt mycket heller. Det var även ganska uppenbart hur boken skulle sluta och jag hade hoppats på lite fler tvister.

Nej, en superspännande bok är det inte men som sagt så har den så älskvärda karaktärer att jag läste ut boken i ett enda svep ändå. Gillade ni första och andra boken så lär ni tycka om den tredje boken också. Verkligen sorgligt att berättelsen är slut nu. Men redan nästa år kommer Kierstens nya serie, Mind Games, ut och den verkar hur bra som helst. Ser mycket fram emot att läsa den.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Tycker lite synd om Reth, visst är hans kärlek till Evie ganska störd men han var helt awesome i den här boken.

 

Berättarröst: +1
Karaktärer: +1

Mest intressanta karaktär: Svårt att välja… det får bli Jack för han är så himla rolig.
Bästa scen eller del: Varje gång Evie, Reth, Jack och Lend är i samma rum.
Minnesvärt citat: (man måste nog läsa det här stycket i hela sitt sammanhang för att det ska vara roligt, det fick mig att skratta i alla fall)
“Well, that’s interesting,” I said.
“What’s interesting?” Jack called from the other room.
“Something is interesting?” Lend shouted.
“No! Nothing!”

B7Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. Paranormalcy
2. Supernaturally
3. Endlessly

 

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
