RSS

Topp 20 böcker år 2012

30 Dec

År 2012 har varit ett extremt bra läsår för mig. Har hunnit läsa cirka 200 böcker och upptäckt många nya favoriter. Det har varit väldigt svårt att välja ut de 20 bästa böckerna men efter mycket tvivel och funderingar har jag fått ner en lista som jag är nöjd med. Alla dessa böcker gillar jag jättemycket och rekommenderar verkligen att ni också läser dem. Har skrivit recensioner till alla utom en som jag inte har hunnit lägga upp än så är ni nyfikna på boken så är det bara att klicka på omslaget.

20 19 18 17 16
15 14 13 12 11
10 9 8 7 6
5 4 3 2 1

Är väldigt förvånad över att hela tre contemporary har letat sig in i topp 10 placeringarna, två stycken i topp 3 till och med. Innan så har jag alltid föredragit fantasy/sci-fi framför vardagliga böcker men det har verkligen ändrats nu. Måste försöka läsa fler contemporary nästa år.

Vilka är de bästa böckerna du har läst i år?

Relaterade inlägg
Topp 20 böcker 2014
Topp 20 böcker 2013
Topp 20 böcker 2012

 
8 Comments

Posted by on December 30, 2012 in Listor och enkäter

 

8 responses to “Topp 20 böcker år 2012

  1. Elin

    December 30, 2012 at 16:16

    Av alla böcker hade jag bara läst 3, vilket ger mig massa nya boktips ju! Blev riktigt nyfiken på ettan, måste ju varit riktigt bra!

     
    • Anna - Boktycke

      December 30, 2012 at 16:20

      Gillar du episk fantasy så kommer du att älska den🙂

       
  2. Anna

    December 30, 2012 at 17:48

    Perks och The Fault in Our Stars kom med bland mina favoriter också🙂 En annan bok jag gillade var Please Ignore Vera Dietz, också en contemporary som jag tyckte var väldigt mysig!

     
    • Anna - Boktycke

      December 30, 2012 at 20:48

      Åh, tack för tipset. Har lagt till den på goodreads nu🙂

       
  3. Beate

    December 30, 2012 at 18:32

    Jag har skrivit om det på min blogg ;D

     
  4. Fia Filur

    December 30, 2012 at 21:12

    Wow, 200 böcker!🙂 Jag har läst drygt 100 vilket är mer än vad jag trodde jag skulle hinna.
    Har ingen superstor läsupplevelse i år, inte som förra året då jag läste Hungerspelen, men har läst väldigt många böcker jag gillade, tex Varma kroppar, Matchad, Rör mig inte, Himlen börjar här, Cinder, Delirium. The fault in our stars kommer jag läsa på svenska, så där har jag något att se fram emot🙂

     
    • Anna - Boktycke

      December 30, 2012 at 23:43

      Wow, så du har alltså hunnit skriva typ flera manus, vunnit novelltävling, fött ett barn och ändå läst 100 böcker. Förstår verkligen inte hur du hinner haha🙂

      Hoppas att du också kommer att älska John Greens bok. Som jag grät och skrattade till den alltså.

       
      • Fia Filur

        January 3, 2013 at 18:26

        Haha, nä jag fattar inte riktigt heller, men jag har typ noll socialt liv!🙂
        Ja, jag ser mycket fram emot den, så det ska bli kul.

         

Leave a Reply

 
