RSS

Inte ens vampyrerna lever säkert i Morganville

02 Jan

Denna gång är fienden mäktigare än någonsin

Last BreathTitel: Last Breath
Författare: Rachel Caine
Serie: The Morganville Vampires #11
Sidantal: 447 + en novell om Shane
Utgivningsår: 2011

(Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingsdelen)

Handling på tre meningar:

Micheal och Eva ska gifta sig och hela Morganville är i uppror över deras oheliga giftemål. Claire försöker stödja sina vänner så gott det går men även hon inser hur provocerande äktenskapet mellan en vampyr och en människa är. Detta blir snart deras minsta bekymmer då en ny fiende har kommit till Morganville… och den här gången går inte ens vampyrerna säkra.

 

Omdöme:
Wohoo, den här är min favoritbok i serien hittills! Kommer ni ihåg att jag nämnde i en recension om någon av de tidigare böckerna att jag ville ha mer sammanhängande handling mellan böckerna? Nu fick jag det!

Boken börjar lagom långsamt med att Michael och Eve är helt sönderstressade inför bröllopet. Ärligt talat så tycker jag att det hela är så överdrivet. De är väl bara 19-20 år gamla? Varför har de så bråttom att gifta sig? Och spelar de verkligen någon roll att de gifter sig med varandra? De bor ju redan i samma hus och gör allt som gifta par gör. Visst tycker jag att det är synd att i princip hela staden är emot deras giftermål men jag ser verkligen inte anledningen till varför de måste provocera befolkningen i staden. Om de nu älskar varandra så mycket som de påstår så räcker det väl med att de har varandra?

Nåja, nog talat om det. Jag trodde först att handlingen skulle fortsätta i sann Morganville-anda, det vill säga att Claire och gänget upptäcker en fara och räddar staden medan Amelie och Oliver bara är i vägen. Men till min stora förvåning skedde en väldigt oväntad sak och det höjde verkligen boken i mina ögon. Hur mycket den saken kommer att påverka handlingen i de framtida böckerna är oklart, men jag tyckte i alla fall mycket om att författaren lyckades chockera mig. Blev dessutom tårögd en gång vilket aldrig någonsin har hänt förut när det kommer till den här serien.

Något nytt för den här boken är även att det är flera berättarröster. Nu får man även tillgång till Amelies, Micheals, Shanes och Eves tankar. Vet dock inte om jag gillar det eller inte. Micheals del var väl rätt bra (nu är jag helt partisk eftersom jag gillar honom), men resten kunde jag nog lika gärna ha skippat för de förstörde litegrann av inlevelsen, är ju så van vid Claires berättarröst!

Åh, måste skaffa hem nästa del i serien snart. Håller tummarna hårt för att den ska vara minst lika bra eller ännu bättre.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Var riktigt chockad när Claire dog! Tyckte att Hirim kunde ha hjälpt henne. Undrar vad som händer nu när han är borta. Sen tyckte jag väl att det var lite sådär att hon blev återuppväckt och allting blev som vanligt, fast att läsa om en död huvudroll kanske inte är så kul heller.
  • Aww… Shane sjönk riktigt mycket i förra boken men han var riktigt bra i den här.

 

Karaktärer: +1
Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Berättarröst: +0,5

Mest intressanta karaktär: Claire
Bästa scen eller del: Megaspoiler [När Shane tänkte begå självmord efter Claires död]

B7.5Betyg: 7,5/10

 Andra delar i serien:
1. Glass Houses (sv. Glashuset)
2. The Dead Girls’ Dance (sv. Döda flickers dans)
3. Midnight Alley (sv. Midnattsgränden)
4. Feast of Fools
5. Lord of Misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade Out
8. Kiss of Death
9. Ghost Town
10. Bite Club
11. Last Breath
12. Black Dawn
13. Bitter Blood
14. Fall of Night
15. Daylighters

 

Tags: , , ,

8 responses to “Inte ens vampyrerna lever säkert i Morganville

  1. Zozzo

    January 2, 2013 at 15:48

    SV: Jo, jag antar att jag kunde testa någonting sånt, fast just nu så kommer jag inte på något bra att skriva om och jag känner inte helt för att göra det heller… Jag får bara försöka hålla ut då:/ Tack för hjälpen, i alla fall🙂

     
  2. Dola

    January 2, 2013 at 18:38

    Varför kan de inte översätta den här serien till svenska snabbare?
    Blir lockad av att läsa fortsättningen efter dina jätte bra recensioner🙂

     
    • Anna - Boktycke

      January 2, 2013 at 20:45

      Du kan ju försöka att läsa på engelska annars för den är lättläst🙂

       
  3. Anna

    January 2, 2013 at 22:32

    Oj, vad många böcker det är i den här serien! Jag har bara läst den första.

     
  4. Elin

    January 6, 2013 at 21:52

    vet du om alla böcker ska komma på svenska? eller fall någon mer ska komma på svenska🙂 och vet du om finale av becca fitzpatrick ska komma ut på svenska och när isåfall?😀

     
    • Anna - Boktycke

      January 6, 2013 at 22:34

      Angående Morganville så är det bäst att maila förlaget (Styxx Fantasy) och fråga för de har bäst koll. Finale kommer att komma ut någon gång i maj i år med titeln Änglarnas kamp. Hoppas att det var svar på din fråga🙂

       
  5. LolloQ

    November 2, 2013 at 20:12

    Boken var ganska bra men det som förstörde riktigt mycket var den förta kapitlet, någon hade klottrat på boken om vad som skulle hända och jah du, VILKEN SPOILER!

     
    • Anna - Boktycke

      November 2, 2013 at 22:15

      Men shit, vad dumt! Vem gör sånt egentligen? Det är ju så himla elakt att spoila! Jag tyckte ju själv att boken var bra just för att jag blev så chockad av händelseutvecklingen…

       

Leave a Reply

 
