RSS

Vad gör man när pojkvännens ex-flickvän är tillbaka?

05 Jan

Ge upp eller slåss för kärlekens skull?

My Soul to stealTitel: My Soul To Steal
Författare: Rachel Vincent
Serie: Soul Screamers #4
Sidantal: 368
Utgivningsår: 2010

(Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:

Efter Nashs svek mot Kaylee så har de tagit paus från varandra. Kaylee försöker förlåta honom så att de kan bli tillsammans igen. Dock går hennes plan i stupet när Sabine, Nashs heta ex-flickvän börjar i samma skola och hon gör det klart för sig att hon vill ha Nash tillbaka. Trots att Nash lovar att de bara är vänner så känner sig Kaylee väldigt hotad av Sabine. Inte heller hjälper det att flera lärare i skolan dör på raken efter varandra. Välkommen till Kaylees liv.

 

Omdöme:
*Snyft* Skrev en recension om den här boken men klantig som jag var så råkade jag spara över den😦 Orkar tyvärr inte skriva om recensionen helt och hållet (kommer dessutom inte ens ihåg allt som jag skrev) så det får bli en kortare recension den här gången.

Jag gillar karaktärerna och Kaylees berättarröst väldigt mycket. Det är så lätt att leva sig in i hennes situation och jag lider verkligen med Kaylee. Visst tyckte jag att hon betedde sig omoget ibland men hon är trots allt bara 16 år. Det finns liksom inget rätt eller fel i de valen som hon måste göra. Ska man hålla fast vid en pojkvän som man vill ha men aldrig riktigt kunna lita på eller släppa honom till en annan som verkligen behöver honom? Jag hoppas innerligt att jag aldrig kommer att befinna mig i samma situation som henne.

Trots att bokens fokus låg på kärleksdramat mellan Kaylee och Nash tappade jag aldrig intresset. I vanliga fall så brukar ett långdraget triangeldrama får mig att himla med ögonen men här kändes det ändå fräscht för det var tjejhuvudrollen som slogs om killhuvudrollen mot en annan tjej. Dessutom så var det aldrig uppenbart hur det skulle sluta. Kunde inte slita mig ifrån boken för jag var tvungen att ta reda på svaret så jag läste allt i ett enda svep.

Karaktärerna är härliga som alltid och jag gillar dem mer och mer för varje bok jag läser. Tods sarkastiska kommentarer, Emmas virrighet, Nashs beskyddande attityd, Kaylees mod och faktiskt även Sabines giftighet. De är karaktärer som fastnar och stannar kvar, speciellt Tod som numera är min favoritreaper.

Yes, jag gillar den här boken väldigt mycket men jag hoppas att det kommer att vara mindre kärleksdrama och mer action i nästa. Annars kan det nog bli lite för mycket av det goda och jag börjar tröttna på det istället. Brukar inte läsa böcker i samma serie direkt efter varandra för det blir så lätt hänt att man har för höga förväntningar och blir besviken. Dock tänker jag bryta mot den regeln och sätta igång och läsa fortsättningen igen för jag vill verkligen veta vad som kommer att hända med Kaylee och Nash.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Haha, så himla kul att Tod faktiskt börjar extraknäcka som pizza delivery boy.

 

Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer:+1

Mest intressanta karaktär:
Kaylee
Bästa scen eller del: Spoiler [När Kaylee och Tod spionerade på Nash och Sabine]
Minnesvärt citat:
“So, what now? We’re friends?”
Yeah. If friends could be in love, but not together. In sync, but out of touch. Willing to die for each other, but unable to trust.”

B8Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. My Soul to Take
2. My Soul to Save
3. My Soul to Keep
4. My Soul to Steal
5. If I Die
6. Before I Wake
7. With All My Soul

Extraböcker:
0.5. My Soul to Lose
3.5. Reaper
5.5. Never to Sleep

 

Tags: , , ,

7 responses to “Vad gör man när pojkvännens ex-flickvän är tillbaka?

  1. Sofia

    January 5, 2013 at 16:53

    Hej! Jag har en fråga angående vilken hemsida som du tycker är bäst att beställa böcker på? Och som är billigast🙂

     
    • Anna - Boktycke

      January 6, 2013 at 00:36

      Hej!
      Om du vill ha engelska paperbacks så är amazon.co.uk billigast. Dock så måste du handla för över 25 pund (cirka 260-270 kr) för att få fraktfritt. Om du inte kommer upp till 25 pund så är det annars billigare att köpa paperbacks från bookdepository.com.
      När det gäller inbundna böcker så brukar jag föredrar Adlibris. Det har hänt att jag har hittat fina inbundna böcker på amazon.co.uk för bara 50-70 kr men oftast så kostar dem runt 120 kr.

      Sen kan jag även tillägga att priserna på amazon.co.uk är inte fasta. Ena månaden kan jag hitta en bok för 5 pund, nästa månad kan den ha höjts till 6 pund. Så det gäller att ha bra tajming och tur ibland också, men även om de kostar 6 pund så är det ändå billigare än många andra internetbokhandlar.

      Hoppas att det var svar på din fråga🙂

       
      • Sofia

        January 6, 2013 at 21:16

        Tack så mycket😀 Kram!

         
  2. Charlotte

    January 6, 2013 at 11:02

    Hej!
    Du har en jättebra blogg! Jag har läst dina inlägg litet då och då under året som gått. Hur går det med ditt eget skrivande då? Jag har skrivit en ungdomsfantasy (opublicerad alltså) som jag nu lägger upp bit för bit i en blogg. Du får gärna läsa – och kommentera.🙂

    Önskar dig ett synnerligen bra 2013!

     
    • Anna - Boktycke

      January 6, 2013 at 11:38

      Hej!
      Jo, tack. Det går väl an med skrivandet. Har skickat ut till mitt ungomdsmanus till förlag och har än så länge bara fått refuseringar. Håller just nu på med ett annat manus. Ska kika på ditt manus när jag har tid nästa vecka. Lycka till!

       
  3. Lucy

    January 7, 2013 at 23:13

    Åh, nu blev jag väldigt, väldigt sugen på att fortsätta läsa den här serien!

     

Leave a Reply

 
