RSS

När man bara har 6 dagar kvar att leva…

12 Jan

Vad skulle du ha gjort om du fick veta att du hade mindre en än vecka kvar i livet?

If I DieTitel: If I Die
Författare: Rachel Vincent
Serie: Soul Screamers #5
Sidantal: 342
Utgivningsår: 2011

(Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:

Sedan sextonåriga Kaylee har accepterat att hon är en bean sidhe så har hennes senaste halvår varit full av död och ondskefulla demoner. En dag kommer reapern och kompisen Tod på besök och han har med sig den chockerande nyheten om att Kaylee kommer att dö om sex dagar. Sex dagar kvar att leva, sex dagar kvar att säga adjö till hennes nära och kära, sex dagar kvar att lösa ett mysterium i skolan. Döden är kanske något Kaylee har stiftat bekantskap tidigare, men denna gång finns det inget återvändo.

Omdöme:
Wow, Wow, WOW! Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig om vad jag känner för den här boken. Jag läste ut den för över ett dygn sedan (i skrivandets stund alltså) men mina tankar återvänder hela tiden till den så jag har inte ens velat börja läsa på en ny bok. Den här boken tog mig verkligen ut på en känslomässig bergochdalbana och krossade en bit av mitt hjärta. Soul Screamers har med den här boken blivit en av mina favoritserier.

Rachel Vincent har verkligen gjort ett fantastiskt jobb med karaktärerna. De är så perfekt operfekta. De gör misstag, sårar varandra, stöder varandra och deras band till varandra är så starka samtidigt som de är fragila. Det är svåra val Kaylee måste göra rent känslomässigt och jag är väldigt imponerad av att författaren har lyckats blanda in så komplexa känslor och svåra frågor i berättelsen utan att det känns överspelat. Visserligen så tycker jag att Kaylee kunde ha hanterat vissa situationer bättre men jag förlåter henne för jag vet hur mycket hon lider inombords.

Något som verkligen lyfte boken i mina ögon är händelseutvecklingen. Jag kan inte minnas att jag har sett något liknande i en YA-serie. Soul Screamers känns verkligen som en serie och alla händelser i tidigare böcker har en bidragande faktor till det som händer i den här boken. Jag är mållös över hur bra författaren har fått till det.

Det är supersvårt att skriva en recension om den här boken utan att spoila något (ni som har läst den vet varför). Har ni inte läst den här serien så tycker jag att ni ska plocka upp den omedelbart. Ta er förbi de fyra första böckerna så har ni en fantastisk läsupplevelse framför er i den femte boken.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Waaaaah!!! OMG, Kaylee och Tod! Äntligen!!!  Har varit i team Tod redan från första boken. Trodde aldrig att det skulle bli dem två för allt pekade på att Kaylees sanna kärlek var Nash. Kunde knappt tro att det var sant när Kaylee kysste Tod.

 

Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer:+1
Utveckling: +1

Mest intressanta karaktär:
Tod
Bästa scen eller del: Spoiler [När Kaylee och Tod var i psykhemmet]
Minnesvärt citat:  “You just say the word, and I’ll make the rest of the world go away. I’ll take you someplace safe, where no one else can reach us.”  (fick gåshud av den här meningen)

B9Betyg: 9/10

Andra böcker i serien:
0,5. My Soul to Lose
1. My Soul to Take
2. My Soul to Save
3. My Soul to Keep
4. My Soul to Steal
5. If I Die
6. Before I Wake
7. With All My Soul

Extraböcker:
0.5. My Soul to Lose
3.5. Reaper
5.5. Never to Sleep

 

Tags: , , ,

16 responses to “När man bara har 6 dagar kvar att leva…

  1. Rebecca

    January 12, 2013 at 17:15

    Vill så gärna läsa femman nu! Verkar så bra ju 🙂
    Men har fyran först, och jag har dessutom har bestämt mig för att vänta ett tag till innan jag läser den.

     
    • Anna - Boktycke

      January 12, 2013 at 22:26

      Du har du något gott att se fram emot iaf 🙂

       
  2. mel

    January 12, 2013 at 17:15

    Jag har läst de två första böckerna + en prequel men har tyvärr inte tyckt om dem :/

     
    • Anna - Boktycke

      January 12, 2013 at 22:27

      Aww, synd. Tyckte inte heller särskilt mycket om prologen men de två första böckerna gillade jag. Gillar man inte dem så lär man förmodligen inte gilla resten av serien.

       
  3. Fia Filur

    January 12, 2013 at 18:45

    Skulle gärna vilja att den här seriens ges ut på svenska. Inte sett något om det? Har hennes Shifter-serie hemma på svenska, fast ännu olästa …

     
    • Anna - Boktycke

      January 12, 2013 at 22:27

      Ingen aning, har inte hört några rykten om det isf. Hennes shifter-serie är jag väldigt nyfiken på. Du får läsa dem och berätta om de är bra eller inte :p

       
  4. Rebecca

    January 12, 2013 at 19:37

    Har du förresten läst Reaper? 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      January 12, 2013 at 22:25

      Yes, har läst den och den var förvånansvärt bra för att vara en mellanbok, men å andra sidan så är Tod min favoritkaraktär så det kanske inte är så konstigt :p

       
      • Rebecca

        January 13, 2013 at 00:40

        Har du last den som e-bok då?
        Det är väldigt svårt att få tag på den i vanlig bokform. I så fall måste man köpa hela volym två med tredje och fjärde boken i också. Det känns ju lite onödigt när jag redan har de två :/
        Det är synd, för jag vill verkligen läsa den.

         
      • Anna - Boktycke

        January 13, 2013 at 00:46

        Ja, jag läste den som e-bok. Kostade knappt 20 kr på amazon så jag vågade mig på att köpa den. Faktiskt den allra första e-boken som jag har köpt 🙂

         
  5. Sara - en bokblogg

    January 12, 2013 at 20:15

    Den här serien har jag velat läsa länge! Tror jag får testa och läsa den första nu. 🙂

     
  6. Lena

    January 12, 2013 at 20:21

    Det här är en av de serierna som jag vill läsa so badly. Funderar om jag vid en beställning ska beställa hem de 6 som utkommit i den här serien, eller iaf den första att börja med (ifall jag inte skulle gilla dem sedan xD) och sedan resten. 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      January 12, 2013 at 22:30

      Haha, det kan nog vara bra att läsa den första boken först innan du köper hem alla. Finns ju en risk att du inte gillar dem ^^ Men jag hoppas att du kommer att gilla dem!

       
  7. Madeleine K

    January 12, 2013 at 21:15

    Den här serien verkar helt underbar, ska så beställa hem den när jag fyller 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      January 12, 2013 at 22:30

      Låter bra, hoppas att du kommer att gilla den 🙂

       

Leave a Reply

 
