RSS

När man riskerar att bli våldtagen varje dag

29 Jan

… så är det minsann tur att man kan försvara sig själv. 

StormbornTitel: Storm Born
Författare: Richelle Mead
Serie: Dark Swan #1
Sidantal: 493
Utgivningsår: 2008

Handling;
På pappret Eugenie jobbar med webbdesign men som i verkligheten arbetar med att döda och sända tillbaka övernaturliga varelser till deras rätta värld. Hon är en shaman precis som sin styvpappa och en skicklig sådan. I vanliga fall reser hon aldrig till den andra världen själv men när hon får veta att en ung flicka har blivit kidnappad av en älva bestämmer hon sig för att samla ihop sina tjänare för att rädda henne. Lite anade hon att den resan skulle leda henne till hemligheter om sig själv. Släng in en sexig kitsune, en nyckfull älvkung och en hel hord med snygga och mindre snygga monster som antingen vill döda eller ligga med Eugenie så har ni ett äventyr man inte glömmer bort i första taget.

 

Omdöme:
Som ni säkert redan vet så är Richelle Mead en av mina favoritförfattare och den här är första boken i hennes andra vuxenserie. Och nog märks det att det är en vuxenbok för det är en sexscen redan efter 50 sidor. Ni som är vana vid oskyldigheten hos Vampire Academy kan nog bli överraskad här, för sex, har jag märkt, är ett stående tema i Meads vuxenböcker. I Succubus-serien är huvudrollen Georgina en lustdemon och måste ha sex med män för att överleva. I den här vill ALLA manliga älvor och andra övernaturliga varelser ha sex med Eugenie för att ja… varför får ni ta reda på själv. Vill ju inte förstöra överraskningen.

Okej, det kan låta väldigt klyschigt med att alla snygga älvor vill ha tjejhuvudrollen men Mead har faktiskt hittat på en vettig anledning. Istället för att bli löjligt så uppfattar jag det snarare som humoristiskt. Dessutom så är det inte precis att de uppvaktar henne, nej, här är det försök till våldtäkt vilket egentligen är väldigt hemskt. Dock är Eugenie en så pass stark och rolig karaktär att man aldrig uppfattade boken som mörk trots alla mord och våldtäktsförsök som hon upplever.

På tal om karaktärer så är min självklara favorit Dorian. Team Dorian all the way! Han är rolig, mäktig och dessutom snäll. Så himla kul att han är kung i andra världen men beter sig som ett litet barn när han kommer till vår värld. Kiyo fastnade jag aldrig för, hans känns uh… för gammal? Jag vet själv inte riktigt varför han och jag inte klickar, det är samma sak med Dimitri från Vampire Academy. Även om jag har föraningar om att det är han som kommer att få Eugenie  i slutet så kan jag ändå inte låta bli att heja och hoppas på Dorian. Eugenie är som Meads vanliga hjältinnor, självständig, stark, rolig och kick-ass som bara den. Dock vet jag inte riktigt om det är jag som har blivit för van vid den sortens karaktärer för jag tyckte inte att hon lyste lika starkt som de andra huvudrollerna i Meads andra serier.

Jag är dock lite förvånad över den plötsliga relationen mellan Eugenie och Kiyo, speciellt så begriper jag mig inte på varför Kiyo blev kär i Eugenie efter bara en träff. Visst kan man bli attraherad och kanske till och med lite besatt, men att vara villig att offra sitt liv för en i stort sett främmande människa låter inte helt logiskt i mina öron. Mead är ju i vanliga fall jättebra på att bygga upp relationer så jag är som sagt förvånad över detta. Det är väl förmodligen en av anledningarna till varför jag gillar Dorian mer än Kiyo.

Finns inte så mycket att säga om boken förutom att jag gillade den. Är du en Richelle Mead-fan är det här ett måste.

Karaktärer: +0,5
Berättarröst:+1
Handling: +0,5
Språk: +0,5

Mest intressanta karaktär: Dorian
Bästa scen eller del: När Eugenie vaknar upp efter attacken och både Kiyo, Dorian och Tim dyker upp i hennes rum.
Minnesvärt citat: I looked around at us all: me in my nightgown, Kiyo bare-chested, Dorian in his extravagant robes, and Tim in his Native getup. “God,” I muttered, standing up. “We all look like the village people.”

Rekommenderar för:
Alla som gillar Richelle Mead, starka kvinnliga huvudroller och resor till andra världar.

Rekommenderar inte för:
Ni som är under 15 år för det är en del detaljerade sexscener.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien
1. Storm Born
2. Thorn Queen
3. Iron Crowned
4. Shadow Heir

 

Tags: , ,

5 responses to “När man riskerar att bli våldtagen varje dag

  1. whinewhip

    January 29, 2013 at 18:02

    Det är faktiskt möjligt att någon vill riskera sitt liv bara timmar efter man sett någon första gången eftersom det hände mig förra helgen:) Asså inte jag men en kille, det är jäkligt skumt.

     
    • Anna - Boktycke

      January 29, 2013 at 18:09

      Oj, nu blir man ju nyfiken på vad som hände 🙂

       
  2. Linnea

    January 29, 2013 at 18:03

    Då måste jag fråga vilken av (vuxen)serierna du tycker är bäst? 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      January 29, 2013 at 18:09

      Än så länge så gillar jag Succubus-serien mer jag har ju bara läst första boken av Dark Swan, den kanske blir bättre sen 🙂

       
  3. jeebah

    February 1, 2013 at 10:14

    Denna serien är så mycket bättre än Succubus (som jag också gillade jättemycket!). Ska bli spännande att se vad du tycker efter att du läst alla böckerna i serien. 🙂

     

Leave a Reply

 
