RSS

Det börjar bli inne med prologserier

12 Feb

… först The Infernal Devices och nu Nightshade Prequel

RiftTitel: Rift
Författare: Andrea Cremer
Serie: Nightshade Prequel #1
Sidantal: 455
Utgivningsår: 2012

Handling;
Trots sin adliga börd så är Ember en pojkflicka och fasar för den dagen då hennes far kommer att tvinga henne att gifta sig med en gammal adelsman. Dock står hennes familj i skuld till riddarorden Conatus där hennes barndomsvän Alistair tränar och Ember vill inget annat än att få tjäna riddarna. En dag kommer Alistair och riddaren Barrow för att hämta henne och Ember ser fram emot sin tid i borgen trots faderns protester. Men snart inser hon att Conatus inte är någon vanlig riddarorder och hon får till sin överraskning utbilda sig till en riddare och bekämpa mörkrets makter.

 

Omdöme:
Nightshade är en av mina favoritserier så hur jag än försökte hålla förväntningarna nere så hoppades jag ändå på en ny favoritbok. Rift är första boken till prologserien till Nightshade men förutom några enstaka saker (jag vill inte säga vilka för att ni inte ska bli spoilade) så har de inget gemensamt. Man behöver inte ha läst Nightshade för att läsa prologserien men jag skulle rekommendera det, annars är det nog en liten risk att man stör sig på att saker och ting inte förklaras tillräckligt noggrant.

En av anledningarna till varför jag älskar Nightshade så mycket är för att den innehålla många härliga och älskvärda karaktärer, därför är jag väldigt förvånad över hur bleka karaktärerna är i Rift. Huvudrollen Ember är för det mesta bra men ibland är hon alldeles för dumdristig och ska hela tiden försöka bevisa hur duktig hon är. Dessutom är hon världens sämsta när det gäller att uppfatta vad folk egentligen känner fast ledtrådarna är väldigt tydliga. Barrow tycker jag känns så gammalt och jag ser bara en storvuxen 40årig man med hårig bröstkorg framför mig. Förmodligen är han väl mycket yngre än så men det var den bilden som jag fick när han först dök upp. Alistair gillade jag i början men sen blev han bara jobbig. Nope, kan inte komma på någon karaktär som jag fastnade för.

Ember är för det mesta PoV-karaktären men då och då kommer stycken där berättarrösten skiftar till tvillingarna Eira och Cian. I första halvan av boken förstod jag inte alls varför vad dessa stycken (som för övrigt var allvetande ibland) tjänade till men fram mot slutet så förstod jag. Hade dock föredragit om författaren hade hållit sig till enbart Embers berättarröst.

Handlingen är helt klart det bästa med boken. Jag gillar verkligen idén med en hemlig riddarorden som kämpar mot demoniska varelser. Dock tyckte jag att Ember accepterade allting för lätt. Sen begrep jag mig inte riktigt på folks beteenden heller. Berättelsen utspelar sig förmodligen någon gång i Skottland på 1300-talet antar jag och då var det väl ändå rätt tabu för tjejer och killar att vistas tillsammans ensamma? Här var det lugnt att killar smög in i tjejers rum mitt i natten och Ember pratade om sex med Barrow efter att ha känt varandra i ett par dagar. Jag vet inte, det kändes inte helt korrekt för den tidsepoken.

Nu har det varit mycket gnäll igen men det beror på att jag är besviken. Det är ju trots allt Andrea Cremer vi snackar om. Jag trodde verkligen att jag skulle älska den här lika mycket som Nightshade. Allt som allt så tycker jag att boken är spännande och bra, men saknar magin som gör den fantastiskt.

Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Språk: +0,5

Mest intressanta karaktär:
Ehh, Kael tror jag.
Bästa scen eller del: Prövningen

Böcker som jag kom på att tänka på:
Vampire Academy av Richelle Mead – Ember och Barrow får mig att tänka på Rose och Dimitri.

Rekommenderar för:
Ni som gillar historisk urban fantasy med riddarorden, kyrka och demoner.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha korta och snabblästa böcker.

B6.5Betyg: 6,5/10

 Andra delar i serien:
1. Rift
2. Rise

 

Tags: , ,

5 responses to “Det börjar bli inne med prologserier

  1. Fanny

    February 12, 2013 at 20:33

    Vet du om Nightshade ska komma ut på svenska?🙂

     
  2. Mari - Flukten fra virkeligheten

    February 13, 2013 at 09:39

    Så bra at du likte historien🙂 Jeg kommer nok ikke til å lese den, fordi jeg likte dessverre ikke Nightshade😦 Bokomslaget var nok det jeg likte best med Nightshade, det var nydelig.

     
    • Anna - Boktycke

      February 13, 2013 at 14:03

      Synd att du inte gillade Nightshade för det är en av mina favoritserier:/ Avgudar det lila omslaget med blomman. Så himla synd att de bytte design och den tredje boken fick ett helt annat omslag. Men ja, Rift tyckte jag inte alls var lika bra. Har dock fortsättningen hemma så jag lär väl läsa den ändå.

       
      • Mari - Flukten fra virkeligheten

        February 13, 2013 at 14:07

        Ja, jeg kan ikke forstå hva forlaget tenkte på da de byttet design. Det originale var så vakkert, jeg hadde mest lyst til å ramme det inn og henge det på veggen🙂

         

Leave a Reply

 
