RSS

Hämnd ljuva hämnd

17 Feb

Ibland är hat tillräckligt starkt för att övervinna vänskap och kärlek

Burn for BurnTitel: Burn for Burn
Författare: Jenny Han & Siobhan Vivian
Serie: Burn for Burn #1
Sidantal: 368
Utgivningsår: 2012

Handling:

Lillia är den rika och populära men ändå snälla flickan. Men när två av hennes bästa vänner svek henne på en fest växer hatet och irritationen i henne. Kat är den vilda flickan som alla i skolan undviker på grund av att hennes barndomskompis sprider falska och elaka rykten om henne. Mary är den numera snygga tjejen som flyttar hem till ön för att visa för killen som har mobbat henne att hon inte längre är tjock och ful.

Tre olika flickor, tre olika motiv för hämnd. Tillsammans planerar de att göra livet surt för människorna som har gjort dem orätt.

Omdöme:
Eftersom jag har läst Belly-serien av Jenny Han och The List av Siobhan Vivian så blev jag väldigt nyfiken när jag såg att de hade skrivit en bok tillsammans. Och nu efter att ha läst den tycker jag att de alltid ska skriva böcker tillsammans!

Jag hade verkligen inte väntat mig så komplexa och tredimensionella karaktärer. Ingen är perfekt, varken de som vill hämnas eller de som är hämndoffren. Fast man följer Liliia, Kats och Marys PoV så kunde man ändå inte heja på dem helhjärtat för man vet att det de gör är fel. Jag förstår verkligen inte hur Lillia kan göra så mot sina egna vänner, hon tycker att Rennie är falsk men egentligen är hon ju värst. Samtidigt så tycker jag att Lillia är den starkaste karaktären av hämndgänget för när man väl är i hennes tankar så känner man sympati för henne.

Tycker verkligen att författarna har gjort ett dunderjobb med att få till berättarrösterna. Från början så tyckte jag att Alex, Rennie och Reeve var kräk allihopa för det är vad huvudpersonerna tyckte. Men ju mer jag lärde känna dem så förstod jag att de också hade en egen historia och bakgrund. Jag tyckte att det var väldigt tydligt att det inte bara finns en sida av historien. Allteftersom handlingen gick framåt så växlade jag från att avsky hämndoffren till att tycka synd om dem istället. Tycker även att boken har en bra moral som visar att hämnden inte alltid är ljuv samt att man bör försöka ta reda på hela sanningen innan man bestämmer sig för att göra något drastiskt.

Apropå ingenting så är det första gången jag läser om hejarklacksledare som faktiskt gör andra saker än att skutta omkring och forma pyramider. Här blir de tilldelad varsin spelare som de får sköta om, t.ex. dekorera deras skåp, fixa näringsrik mellanmål till dem, heja på dem under matcherna. Vet inte om det är vad alla hejaklacksledarna brukar göra men det lät skoj.

Från början så tyckte jag inte om flashback-scenerna för jag tyckte att de var röriga och ibland förstod jag inte ens att det var en minnesblick. Men till slut så vande jag mig och jag tyckte att de var riktigt intressanta för man såg nya sidor hos karaktärerna. Språket flöt på bra och jag läste ut boken på två dagar trots att jag hade tänkt använda den som pendelbok. Var helt omöjligt att sluta läsa när man väl hade kommit in i handlingen.

Det som jag uppskattar minst med boken är det väldigt abrupta slutet samt den saken som hände Mary. Jag trodde verkligen inte att boken skulle gå i den riktningen och det känns inte alls som att det passar in. Nåja, jag är hur som helst väldigt taggad på att läsa fortsättningen.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Blev förvånad när det visade sig att Mary kanske hade magiska krafter. Förväntade mig ju en realistisk bok.
  • Tror ni att Reeve också är kär i Lillia och säger inget för att han vet att Alex också gillar henne? Varför hånglar Alex upp Kat om han nu gillar Lillian? Ahh, vill så gärna läsa fortsättningen!

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Språk: +0,5
Slut: -0,5

Mest intressanta karaktär: Reeve
Bästa scen eller del: Dansen

Andra böcker som jag kom på att tänka på:
Best served cold av Joe Abercombie – Böckerna har egentligen inte så mycket gemensamt förutom att de båda handlar om hämnd.

B8Betyg: 8/10

Andra böcker I serien:
1. Burn for Burn
2. Fire with Fire
3. Ashes to Ashes

 

Tags: , ,

5 responses to “Hämnd ljuva hämnd

  1. Unga böcker

    February 17, 2013 at 13:11

    Blir jättesugen att läsa! Har bara läst Han tidigare, men tycker verkligen om författarkombinationer.

    Vet du om man får följa samma karaktärer även i nästa bok?

    /Malin

    (Och den här gången höll jag i mig och läste inte dina spoilers, för det mesta blir jag för nyfiken men när lässuget drabbar får jag hindra mig själv ^^)

     
    • Anna - Boktycke

      February 17, 2013 at 13:44

      Jag vet inte om det är samma karaktärer men jag hoppas verkligen det för cliffhangern i den här boken är brutal :p

       
  2. Felicia

    February 17, 2013 at 15:19

    Har haft lust att läsa den här boken jättelänge, och efter din positiva recension känner jag att jag verkligen borde göra det! 🙂

     
  3. Elin - Bokparadiset

    February 17, 2013 at 19:16

    Tänk läsa denna då jag gillade The list mycket! 🙂

     
  4. Maria

    February 17, 2013 at 21:25

    Har av någon anledning inte varit så sugen förut, trots att jag gillar både Han och Vivian, men nu börjar jag tänka om. Låter bra!

     

Leave a Reply

 
