RSS

Zombierna vid åkern

21 Feb

De döda kanske är mer levande än vad man tror.

OutpostTitel: Outpost
Författare: Ann Aguirre
Serie: Razorland #2
Sidantal: 320
Utgivningsår: 2012

Handling:

Deuce och gänget är numera i säkerhet bakom stadens murar. Men trots tryggheten så har Deuce stora problem med att vänja sig vid livet i samhället. Hon är en skicklig huntress men här i staden betraktar alla henne som en dum flicka som inte kan läsa. Medan både Fade och Tegan verkar trivas med sina nya liv så tränar hon i hemlighet med Stalker. Fröjden varar dock inte länge, zombierna blir allt mer intelligenta och människorna i staden har blivit alldeles för lata och bekväma. Hur länge kommer murarna att hålla innan samhället rasar?

 

Omdöme:
Med tanke på att Enclave är en av de bästa böckerna jag läste förra året så var mina förväntningar väldigt höga. Det var väldigt härligt att återvända till den postapokalyptiska världen och träffa på Deuce, Fade och Stalker igen. Deuces berättarröst är lika bra som jag mindes det och det var intressant att läsa om hur svårt hon hade för att vänja sig vid sitt nya liv. Vi tycker ju t.ex. att alla borde utbildas och att det är bra att skolan är obligatorisk. För Deuce som redan är en fullfjädrad huntress tycker hon bara att skolan är slöseri med tid och att hon tvingas lära sig en massa onödiga saker.

Jag störde mig väldigt mycket på de föråldrade könsrollerna i berättelsen. Med tanke på att handlingen utspelar sig i framtiden så kan man ju tycka att det borde vara mer jämställd men nähe, här är man tillbaka på 1700-talet där männen ska göra grovjobbet och kvinnorna stanna hemma och laga mat. Deuce är duktigare än alla andra på att slåss men ändå så ska männen hålla på och pika henne för sin kön. Speciellt kvinnorna är ju värst, de vill ju liksom vara förtryckta och låta männen styra deras liv. Var riktigt arg på detta tills jag läste i efterordet att byn de har kommit till är ättlingarna till ett amiskt samhälle. Helt plötsligt blev allting glasklart och istället för att irriterad blev jag imponerad för Aguirre har gjort sin research och handlingen fick en starkare trovärdighet.

Boken är tyvärr inte lika spännande som sin föregångare. I Enclave så sker allting i rasande fart och man hinner knappt dra efter andan innan nästa stora händelse inträffar. Här i Outpost är det annorlunda, inte förrän efter två tredjedelar blir det samma spänning som i första boken. Missförstå mig inte nu, de två första tredjedelarna är inte tråkiga, de är bara inte lika uberspännande som den sista delen. Allt som allt så tycker jag att hela boken är spännande rakt igenom.

Jag gillar karaktärerna väldigt mycket men kan inte låta bli att störa mig en del på Fade. Å andra sidan tillhör det hans personlighet att hålla saker för sig själv så man kan väl inte klandra honom alltför mycket. Och Deuce är ju inte direkt den bästa personen när det gäller att förstå vad andra känner. Det fungerade alldeles utmärkt att Fade var den mystiska personen i förra boken men nu har vi kommit till andra boken och jag hade velat lära känna honom mer. I och med att allting filtreras via Deuces berättarröst och hon är en väldigt stel karaktär så uppfattar man alla andra som stela också. Det är i alla fall bra att hon värms upp lite och har börjat visa fler känslor. Tycker verkligen om att hon är så orädd och klarar av att tänka så taktiskt även när hon är i livsfara.

Tredje boken Horde kommer ut i år och jag ser väldigt mycket fram emot den. Outpost slutar väldigt spännande och har lagt upp en bra grund för den tredje boken. Ska försöka få tag på den så fort som möjligt när den kommer ut.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Stör mig på Fade som inte kan/vill söka hjälp hos Deuce. Jag förstår att det han har fått få igenom är väldigt hemskt men han väljer att vara ensam istället för att låta Deuce hjälpa honom.
  • Aww, var ganska uppenbart att Karl skulle dö men blev ändå väldigt ledsen när han gjorde det.

 

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +1
Handling: 0,5
Spänning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Deuce
Bästa scen eller del: Spoiler [När de skulle rädda Fade]

Andra böcker som jag kom att tänka på:
The Scorpio Races av Maggie Stiefvater – Båda huvudrollerna är ganska stela plus att männen beter sig helt idiotiska bara för att en tjej är bättre än dem på deras jobb.
Beautiful Disaster av Jamie McGuire – Travis kallar Abby för Pidgeon och Stalker kallar Deuce för Dove.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker I serien:
1. Enclave
2. Outpost
3. Horde

Extraböcker
0.5. Foundation
1.5. Endurance

 

Tags: , ,

3 responses to “Zombierna vid åkern

  1. Petra

    February 22, 2013 at 12:01

    Jag håller med dig om nästan allt (min recension bör komma upp till veckan), fy vad less jag var på Fade i slutet.:/

     
  2. Helena

    May 24, 2013 at 09:58

    hehe ja Fade borde verkligen vara tydligare med vad han känner. Jag tycker nästan att han skulle heta Stalker istället på grund av hur han betedde sig de första månaderna i Salvation. Sen förstod jag aldrig varför han slutade prata med Deuce efter det som du tyckte var den bästa scenen. Vad kan vara så hemskt att man stöter bort den man älskar? Är det jag som missat något?

    Gillar Deuce jättemycket för att hon kan förstå hur andra människor tänker och inte bara tror att det hon har lärt sig är rätt. Gillar också att hon inte är fokuserad på kärlek.

     
    • Anna - Boktycke

      May 25, 2013 at 01:57

      SPOILER!

      Jag kan förstå Fade till en viss del. Han är ju otroligt stolt och lider hellre i tysthet än att söka hjälp. Han vill vara den som räddar och vara behövd av andra så när han blev fången och torterad och senare räddad av Stalker och Deuce så har hans stolthet/självkänsla fått sig en riktig törn. Sen är ju Deuce så himla stel så hon vet ju inte hur man tröstar honom utan låter honom vara i fred, vilket Fade innerst inne kanske inte vill. Det är min tolkning av det hela iaf.

       

Leave a Reply

 
