RSS

Att vara död är ingen ursäkt för att slippa skolan

02 Mar

I alla fall om man ser tillräckligt levande ut.

Before I WakeTitel: Before I wake
Författare: Rachel Vincent
Serie: Soul Screamers #6
Sidantal: 339
Utgivningsår: 2012

(Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:

Mycket har hänt i Kaylees liv. Hon är numera död och har ett jobb att hindra själar från att hamna i orätta händer. Hennes pojkvän är inte längre Nash utan Tod som hon älskar mer och mer för varje dag. Hon trodde att henens största problem var att vänja sig vid att vara död och att få Nash att förlåta henne, men det var tills hon fick veta att en själtjuv är lös i staden och hon har uppdraget att stoppa honom. Gamla fiender möts igen och den här gången är det farligare och allvarligare än någonsin.

 

Omdöme:
Det är riktigt svårt att skriva recensioner om senare delar i en serie. Vill ju helst att folk kunna läsa utan att bli spoilade alltför mycket. Nåja, jag gör ett försök i alla fall.

Den här boken är utan tvekan den mörkaste i serien hittills. Alla delar innehåller ju en del död men här var det mer än vanligt. Kaylee är rädd för sina vänners skull samtidigt som hon kämpar emot tomheten i hennes själ som hotar att svälja henne. Nash är fortfarande förbannad på Tod och Sabine är bitchig mot alla som vanligt. Stämningen är tung och man vet aldrig vad som skulle hända härnäst. Händelseutvecklingen i den här serien är verkligen inte förutsägbar. Jag blev väldigt överraskad av förra boken och den här fick mig att bli förvånad också. Älskar verkligen att Rachel Vincent har sin egen stil och inte rädd för att ändra spår.

En sak som jag undrar är varför heter boken Before I Wake? Alla andra titlar har ju något med handlingen att göra, här kan jag inte riktigt koppla titeln till berättelsen? Är det något som ska vakna i nästa bok kanske?

Den här boken får verkligen en att fundera över hur det kan vara att leva för evigt. Evigt liv och ungdom låter ju inte alls fel eller hur? Men kommer man verkligen att tycka att det är kul när alla ens vänner och familjemedlemmar åldras och dö och man lämnas ensam kvar? Livet är underbart för att det är ändligt. Om man inte längre har någon man älskar eller ett intresse man brinner för, hur trevligt är det då att leva för evigt? Snarare en plåga än en gåva tycker jag.

Jag avslutar recensionen här innan den blir för flummig. Sista boken kommer att släppas i mars och jag är supertaggad inför att läsa den. Har ni inte läst första boken i den här serien än så tycker jag verkligen att ni ska ge den en chans!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Mehhh, varför tänkte inte Kaylee och Tod att Avari kanske bara har tagit Alecs kropp i besittning? Han har ju gjort det förut. Aww, vilket tragiskt misstag.

 

Handling: +0,5
Berättarröst: +1
Karaktärer:+1

Mest intressanta karaktär:
Nash
Bästa scen eller del: Spoiler [Nash och Kaylees samtal efter att Kaylee har dödat Alec], annars så gillar jag bonuskapitlet med Tods schema. Så himla roligt och tragiskt på samma gång.
Minnesvärt citat: “This seems headed into girl-fight territory,” Tod said. “Should I make popcorn?”

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker i serien:
1. My Soul to Take
2. My Soul to Save
3. My Soul to Keep
4. My Soul to Steal
5. If I Die
6. Before I Wake
7. With All My Soul

Extraböcker
0,5. My Soul to Lose
3,5. Reaper
5.5. Never to Sleep

 

Tags: , ,

2 responses to “Att vara död är ingen ursäkt för att slippa skolan

  1. Amanda

    March 3, 2013 at 17:29

    spoiler på titeln? 😦

     
    • Anna - Boktycke

      March 3, 2013 at 18:01

      Nja, beror på hur man tolkar :p Jag tolkar det så här, har man inte läst serien alls eller är på de första delarna så fattar man förmodligen inte ens vad jag syftar på med titeln. Det kan anses vara en spoiler om man har läst till och med bok 5, fast har man läst bok 5 så är det ju ingen spoiler längre. Men jag är ledsen ifall jag spoilade för dig :/

       

Leave a Reply

 
