RSS

Livet som en spionlärling

09 Mar

Det kan vara svårt att bli förrådd av en person man litar på. 

Only the Good Spy YoungTitel: Only the Good Spy Young
Författare: Ally Carter
Serie: Gallagher Girls #4
Sidantal: 265
Utgivningsår: 2010

(obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen)

Handling:

Lovet slutar inte så som Cammie har tänkt sig. Efter kidnappningsförsöken så vaktas hon nu dagligen av både bekanta och främmande agenter. Hon tror inte att hennes liv kan bli mer komplicerat men så visar det sig att en person som hon litar på är dubbelagent och är på fiendens sida. Oavsett vad de vuxna säger så har Cammie svårt att smälta den nyheten och hon vägrar tror på att den personen verkligen har svikit dem. Tillsammans med sina vänner ger de sig själva uppdraget med att ta reda på sanningen.

Omdöme:
I tre böcker har nu Ally Carter försökt övertyga mig om att Cammie är en jätteduktig spion(student) men inte en endaste gång jag har uppfattat henne som något annat än en nervös flicka som knappt kan prata så fort hon ser den mystiska killen hon gillar. Början av den här boken gjorde mig irriterad. Cammies lärare försöker berätta något viktigt för henne och allt hon gör är att avbryta honom med ”Nej”, ”Vad gör du?” och ”Varför?”. Solomon är inte mycket bättre för han upprepar typ bara ”Cammie, du måste lyssna på mig”, ”Hör på”, ”Lyssna, det är viktigt”. Herregud alltså, kan han inte bara komma till saken och måste Cammie hålla på och avbryta honom hela tiden? Är det så här två duktiga spioner ska bete sig när de har en begränsad tid till att kommunicera med varandra?

Inte nog med det så har författaren även med det typiska ”att-bli-påkommen-med-att-tjuvlyssna-precis-innan-en-stor-hemlighet-ska-avslöjas”. Jag skulle inte ha stört mig så mycket på det om det hade varit vanliga tonåringar men nu är det skolans bästa spionstudent vi pratar om. När ska allt prat om hur duktig Cammie är äntligen sluta visa sig vara tomt skryt?

Som ni säkert förstår nu så var jag inte alls imponerad av boken i början, men som tur var så blev det mycket bättre. Spänningen höjdes med flera steg och slutet var riktigt spännande. Äntligen fick Cammie och hennes kompisar visa sina talanger och lyckades med svåra och farliga uppdrag. Cammie själv kanske inte var så fantastisk som jag hade önskat men Liz var verkligen cool i den här boken. Tycker fortfarande att det är rätt störande att Cammie förvandlas till den där flickan som inte kan tänka klart så fort hon kommer i närheten av Zach. I de förra böckerna tyckte jag att det var rätt mysigt att han alltid kallade henne för ”Gallagher Girl”. Vet inte om det var jag som var på dåligt humör eller något för i den här tyckte jag att han bara var jobbig som inte kunde kalla Cammie för hennes namn fastän Cammie sa åt honom att göra det.

På tal om Zach så tycker jag att det börjar bli lite uttjatat med hans mystik. Kom igen, han har ändå varit med i 3 böcker. Kan man inte få veta mer om honom och vilken roll han spelar? Cammie ska ju föreställa en spion, borde hon inte ha gjort ett bättre jobb ifrån sig med att hitta information om honom? Visserligen så får man veta en del i den här boken men det var inte tillräckligt tycker jag.

Haha, vilken gnällig recension det blev. Får skylla på att jag har haft en dålig dag. Grejen är ju att jag älskar spionkonceptet och Ally Carters humoristiska ton, men det är hela tiden en massa småsaker som drar ner betyget vilket jag tycker är väldigt synd. Jag kommer i vilket fall att läsa fortsättningen, ska dock vänta tills jag är i rätt sinnesstämning innan jag läser den.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Var ju rätt kul att Townsend visade sig vara snäll och på Joes Salomons sida.

 

Koncept/Handling: +0,5
Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär:
Cammie
Bästa scen eller del: Spoiler [När de bröt sig in i Sublevel 2]

B6.5Betyg: 6,5/10

Andra böcker i serien:
1. I’d Tell You I Love You, But Then I’d Have to Kill You
2. Cross My Heart and Hope to Spy
3. Don’t Judge a Girl by Her Cover
4. Only the Good Spy Young
5. Out of Sight, Out of Time
6. United We Spy

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
