RSS

Svenska översättningar att längta efter (2013 del 2)

10 Mar

Många spännande böcker som inom kort kommer att komma ut på svenska! Här har ni ett urval av dem som jag tycker är mest intressanta.

Observera att vissa av utgivningsdatumen kan ändras.

Farlig förmåga

Jessica Spotswoods Born wicked (The Cahill Witch Chronicles #1) blir på svenska Farlig förmåga
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsdatum: 14:e mars

Den här kommer redan ut nästa vecka och jag avgudar omslaget!

_____________________________________________________________________________________

ttyl

Lauren Myracles ttyl (Internet Girls #1) blir på svenska ttyl
Förlag: Lindskog Förlag
Utgivningsdatum: 15:e mars

Originalet publicerades redan år 2004 men nu kommer den även ut på svenska.

_____________________________________________________________________________________

Hemligheternas rike

Kristin Cashores Bitterblue (Graceling Realm #3) blir på svenska Hemligheternas rike
Förlag: Semic
Utgivningsdatum: 15:e mars

Mycket snyggt omslag. Till skillnad från de flesta så blev jag besviken på första boken Tankeläsaren och därför har jag inte läst någon av fortsättningarna. Lite kul är det att se att i det svenska omslaget har de förminskat manteln och lagt till ett svärd på ryggen.

_____________________________________________________________________________________

Safirblå

Kerstin Giers Saphirblau (Edelstein Trilogie #2) blir på svenska Safirblå
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 25:e mars

Gillade Rubinröd jättemycket så jag kommer absolut att läsa den här. Dock är jag besviken på det nya omslaget. Tyckte mycket bättre om det gamla :/

_____________________________________________________________________________________

Rebellhjärta

Moira Youngs Rebel Heart (Dust Lands #2) blir på svenska Rebellhjärta
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsdatum: 2:a april

Blodröd väg gillade jag väldigt mycket trots språket så den här hamnar givetvis på önskelistan.

_____________________________________________________________________________________

Rädda mig inte

Tahereh Mafis Unravel Me (Shatter Me #2) blir på svenska Rädda mig inte!
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsdatum: 8:e april

Förmodligen den svenska översättningen som jag längtar efter mest. Warner <3!

_____________________________________________________________________________________

Saeculum

Ursula Poznanskis Saeculum blir på svenska Saeculum
Förlag: Opal
Utgivningsdatum: 15:e april

Tyckte att Erebos var rätt bra så den här är jag nyfiken på.

_____________________________________________________________________________________

Time Riders

Alex Scarrows TimeRiders (TimeRiders #1) blir på svenska Time Riders
Förlag: Förlaget Buster
Utgivningsdatum: 15:e april

En serie om tidsresenärer? Ja varför inte? Gillade ju som sagt Rubinröd 🙂

_____________________________________________________________________________________

Änglarnas kamp

Becca Fitzpatricks Finale (Hush, Hush #4) blir på svenska Änglarnas kamp
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsdatum: 7:e maj

Säkert en översättning som många har längtat efter. Själv har jag redan läst den på engelska och vad jag tyckte om boken hittar ni här.

_____________________________________________________________________________________

Francesca

Melina Marchettas Saving Francesca blir på svenska Francesca
Förlag: X-Publishing
Utgivningsdatum: 15:e maj

Blev inte lika hänförd över Jellicoe Road som alla andra verkar ha blivit men jag är absolut nyfiken på andra böcker av Marchetta.

_____________________________________________________________________________________

Nemesis

Josephine Angelinis Goddess (Starcrossed #3) blir på svenska Nemesis
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 22:e maj

Den tredje och avslutande delen i Starcrossed-trilogin. Tycker att utgivningsdatumet är lite skumt för enl. Goodreads så släpps inte boken på engelska förrän den 28:e maj, det vill säga efter den svenska! Sen verkar den italienska versionen redan släppas i mars om ett par veckor. Wuut? Vet inte hur sanna uppgifterna är men det känns väldigt skumt att boken kommer att släppas på andra språk först trots att originalspråket är engelska. Fast å andra sidan så kan väl förlagen släppa boken när de vill om de har köpt rättigheterna till den.. kanske?

_____________________________________________________________________________________

Blunda och hoppa

Sarah Dessens This Lullaby blir på svenska Blunda och hoppa
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsdatum: 3:e juni

Dessen skriver perfekta sommarböcker och jag kan lätt tänka mig att den läsa den här i sommar!

_____________________________________________________________________________________

Stad av skuggor

Cassandra Clares City of Bones (The Mortal Instruments #1) blir på svenska Stad av skuggor
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 5:e juni

ÄNTLIGEN!!! Lagom till biopremiären så kommer äntligen första delen i The Mortal Instruments ut på svenska! Jag har läst alla böcker som har kommit ut på engelska hittills och vad jag tycker om dem hittar ni här.

_____________________________________________________________________________________

2013-07-30

Rick Yanceys The 5th Wave (The Fifth Wave #1) blir på svenska Den femte vågen
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsdatum: 30:e juli

Yay, ännu en sci-fi dystopi som kommer ut på svenska. Har velat läsa något av Yancey länge så det är väldigt kul att hans nya serie kommer att släppas på svenska!

_____________________________________________________________________________________

Dubellgångaren

Jenny Valentines Double (alt.The Double Life of Cassiel Roadnight) blir på svenska Dubbelgångare
Förlag: Atrium Förlag
Utgivningsdatum: 1:a september

Atrium förlag fortsätter att ge ut Valentines böcker.

_____________________________________________________________________________________

Tänker ni läsa någon av översättningarna?

För fler svenska översättningar som kommer ut i år kan ni kika på:
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 4)
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 3)
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 2)
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 1)

 

14 responses to “Svenska översättningar att längta efter (2013 del 2)

  1. Amelie

    March 10, 2013 at 14:22

    Lär läsa Nemesis, då jag gillade bok ett och två i den serien. Sedan är jag väldigt sugen på Sarah Dessen’s nya. Jag har tänkt länge att jag ska börja läsa hennes böcker på engelska istället, men de snygga svenska omslagen är svåra att motstå 😉

    Bra inlägg!

     
    • Anna - Boktycke

      March 10, 2013 at 22:14

      Jag gillar att de svenska omslagen är så somriga och mysiga. Tycker att de till och med är snyggare än originalomslagen 🙂

       
  2. Petra

    March 10, 2013 at 14:40

    Jag tänker läsa Nemesis och Hemligheternas rike, kanske Time Riders också. Är inte så förtjust i tidsresor men just detta koncept lät väldigt lovande. 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      March 10, 2013 at 22:15

      Ja, samma här. Har en tendens att ogilla tidsresor men är väldigt nyfiken på den.

       
  3. Elen [bokpotaten]

    March 10, 2013 at 16:09

    Verkar som att målet med svenska Cashore-omslaget är att hon ska se snygg ut. Bort med manteln så att hennes ben syns, på med högklackat! Nej, bara irriterande. Dock glad att de valt det snygga Born Wicked-omslaget, det andra tycker jag är apfult.

     
    • Anna - Boktycke

      March 10, 2013 at 22:16

      Oj, det där med högklackat såg jag inte ens. Undrar hur de kommer att göra med nästa bok i Born Wicked, min magkänsla säger att de kommer att köra med den andra för den andra boken men man kan ju hoppas att det blir annorlunda.

       
  4. Fanny

    March 10, 2013 at 19:30

    Jag skulle kanske kunna tänka mig att läsa Farlig Förmåga för den verkar lite intressant. Stad av Skuggor ska nog också läsas eftersom att så många har pratat om den. Annars så ska jag helt klart läsa Blunda och Hoppa – älskar Sarahs böcker! 😀

     
    • Anna - Boktycke

      March 10, 2013 at 22:16

      Åh, Stad av Skuggor måste du läsa om du inte har läst den på engelska än!

       
  5. Fia Filur

    March 10, 2013 at 20:04

    Många godbitar att se fram emot! Bitterblue och Rädda mig inte har jag längtat efter länge, kommer även läsa Safirblå. Springer jag på någon annan åker de nog in i att-läsa-högen också. Det brukar bli så … 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      March 10, 2013 at 22:17

      Haha, det bästa med svenska översättningar är ju att de brukar finnas på biblioteken. Är väldigt taggad på Rädda mig inte!

       
  6. Ann

    March 10, 2013 at 22:56

    Jag läste Saving Francesca innan jag läste Jellicoe Road, och jag tyckte att Francesca var bättre, så jag tycker absolut att du borde läsa den 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      March 11, 2013 at 10:29

      Ah, då ska jag nog ta och läsa Saving Franscesca. Är dock lite osäker på om jag ska läsa den på svenska eller på på engelska. En av Marchettas styrkor är ju hennes vackra språk. Känns som att jag borde läsa den på engelska då.

       
  7. eve - min bok och jag

    March 12, 2013 at 08:37

    Jag kommer att läsa Farlig Förmåga! Endast för att omslaget är så sjuukt snyggt! 😉

     

Leave a Reply

 
