RSS

När man vaknar upp i en ny kropp varje dag

14 Mar

… så är det inte så lätt att få till ett fungerande förhållande.

Jag,en av David LevithanTitel: Jag, En (eng. Every Day)
Författare: David Levithan
Sidantal: 250
Utgivningsår: 2013 (original 2012)

Handling:

En har inget ansikte, hen har inte ens något kön eller kropp. Varje dag vaknar En upp i en ny människas kropp och tar över dennes liv. I över 16 år har En levt med att hoppa runt i olika personers minnen och kroppar. En trodde att livet skulle fortsätta så här i all evighet tills hen möter Rhiannon, flickvännen till kroppen hen för tillfället befinner sig i. Mot sin vilja blev En kär i henne och försöker starta en relation med henne. Men hur kan man ha ett förhållande när man varje dag är en ny människa?

 

Omdöme:
Jag, En eller Every Day som den heter på engelska är den första boken jag läser av David Levithan (om man inte räknar med de han har skrivit ihop med andra författare) och det är minst sagt en annorlunda läsupplevelse. Älskar verkligen konceptet med att En tar över en ny människas liv varje dag. Som läsare får inte bara inblick i Ens liv, man får inblick i mångas liv. Varje kapitel behandlar en ny dag och en ny värd och man vet aldrig vad som kommer att hända. Boken är inte särskilt actionfylld, men det låg mycket spänning i att ta reda på vem En kommer att vakna upp som.

Karaktärsmässigt så tycker jag att den är bra men inte fantastiskt. Det var lite för mycket instalove i början där En blev kär i Rhiannon nästan direkt och bryter mot sina egna regler för att få vara med henne. Däremot så tycker jag att deras förhållande blev riktigt intressant efter halva boken och man är så insjunken i Ens känslor till henne att man glömmer bort att de knappt känner varandra.

Berättarrösten är riktigt bra. Nu vet jag inte om det beror på att jag är fördomsfull för jag uppfattade En mer som en kille än som en tjej trots att hen säger att hen är könslös. Tror att det bero på att jag undermedvetet vet om att författaren är en man samt att En blir kär i Rhiannon som är en tjej. Annars så tycker jag att boken tar upp ett intressant ämne om att det är insidan som räknas och kroppen är bara ett skal för själen.

Man fick inte veta så mycket om vad eller En egentligen är och det tycker jag är lite synd. Å andra sidan är jag helt införstådd med att det inte är vad boken fokuserar på. Slutet tycker jag är alldeles för cliffhanger-aktig för att tillhöra en ensamstående bok. Den slutar väldigt mitt i tycker jag.

Kort sagt, en bok med intressant koncept och bra språk.  Slutet föll mig inte riktigt i smaken men annars så tyckte jag mycket om den.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Eh… kul att En bara ger Rhiannon en ny pojkvän. ”Sorry, jag måste dra, men jag har fixat en annan bra kille åt dig. Ha det så bra!”
  • Helt ärligt talat så skulle jag inte heller ha klarat av att förhållande med En. Jag vill gärna vara romantisk och intala mig själv att det är själen inuti kroppen som är viktigt. Men rent praktiskt så skulle det vara väldigt jobbigt att ha en relation med någon som man aldrig kan vakna upp på morgonen med. Man kan inte gifta sig, skaffa barn och bo ihop, man kan inte ens planera en framtid tillsammans. Så jag förstår verkligen Rhiannon när hon säger att hon inte klarar av det trots att hon älskar En.

 

Koncept: +1
Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Språk: +0,5
Slut: -0,5

Mest intressanta karaktär: En
Bästa scen eller del: Varje nytt kapitel, tyckte att det var superintressant att se hur den nya kroppen var
Minnesvärt citat:
”Är du säker på att han är bög?”
”Jag kan sjunga musikallåtar för dig om du vill att jag ska bevisa det”, erbjuder jag.

Andra verk som jag kom att tänka på:
Mercy av Rebecca Lim – Huvudrollerna vaknar upp i andra människors kroppar.

B7.5Betyg: 7,5/10

 

Tags: , , , ,

3 responses to “När man vaknar upp i en ny kropp varje dag

  1. Elise

    March 14, 2013 at 20:28

    Alla verkar verkligen gilla den här boken, så jag tror att jag ska läsa den!🙂

     
  2. Rebecca G

    March 17, 2013 at 00:53

    Är så sugen på denna. Har spanat in den ett tag nu🙂

     

Leave a Reply

 
