RSS

Vad väljer du: att bli kvävd eller att bli förgiftad?

16 Mar

En studie i gifter och överlevnad.

GiftetTitel: Giftet (eng. Poison Study)
Författare: Maria V. Snyder
Serie: Study #1
Sidantal: 368
Utgivningsår: 2013 (original 2004)

Handling:

Yelena är dömd till hängning för att ha mördat sonen till generalen Brazell. Men strax innan hon skulle dödas får hon ett val, hennes liv i utbyte mot att hon blir befälhavarens provsmakare. Lättad över att inte behöva dö går hon med på avtalet och blir tränad till att känna igen olika sorters gifter av Valek. Yelenas nya liv är dock ingen dans på rosor, förutom att hon har ett dödligt gift i sig och Brazell vill se henne död så får hon ännu fler fiender utan att själv veta varför. Hur länge kommer Yelena att överleva tills hon stupar för fiendens hand eller dör av förgiftad mat?

 

Omdöme:
Maria V. Snyder är en författare jag har varit supernyfiken på och när jag fick förfrågan om jag ville recensera några böcker av Harlequin Ab Nordic Group så var jag inte sen med att fråga efter den här titeln. Det visade sig vara helt rätt gjort för jag gillar boken väldigt mycket.

Så himla kul att läsa en fantasybok, och nu menar jag inte paranormal romance eller nutidsböcker som innehåller övernaturliga varelser. Nej, här har vi en påhittad värld med en påhittad historia och magi och intriger. Har verkligen saknat det, läser alldeles för få episka fantasyromaner nu för tiden. Gillar både karaktärerna och världen som Snyder har byggt upp.

När det kommer till karaktärer så gillar jag hur sniken och grym Valek är. Han är så målfokuserad och bryr sig inte om att han offrar flera människoliv på vägen. Älskar hur stark Yelena är och jag beundrar henne verkligen. Dock så är jag ganska skeptisk mot att hon lyckades lära sig så mycket om att smaka av gifter på 2 veckor. Dessutom är hon både smart, värsta atletisk och spoiler [senare även grym på att slåss samt tydligen en väldigt mäktig magiker också]. Hon är liksom för bra för att vara sann. Detsamma gäller Valek. Jag gillade dem i början men efter ett tag så verkar de så perfekta och oövervinnerliga så de kändes inte trovärdiga längre.

Både takten och handlingen tycker jag är bra, boken är intressant rakt igenom och jag läste ut den på två dagar. Gillade händelseutvecklingen och uppskattar väldigt mycket att karaktärernas relationer byggs långsamt upp istället för pang på som det brukar vara i så många andra ungdomsböcker. Från början var jag ovan vid att översättaren använde talstreck istället för citattecken för att markera dialoger men det vande man sig vid ganska snabbt och i slutet tyckte jag att det fungerade väldigt bra.

Vill ni ha en stark kvinnlig huvudperson i en medeltida fantasymiljö så rekommenderar jag verkligen Giftet. Andra boken Magin har redan kommit ut och den vill jag definitivt läsa.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Va? Är befälhavaren en man som tror att han är en kvinna som i sin tur vill vara en man? Eller har hon genomgått ett könsbyte? Fattade inte det där riktigt… men jag gillar att han/hon inte är korrupt och uppmuntrar kvinnor till att bli krigare.

 

Karaktärer: +0,5
Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Miljö: +0,5
Berättarröst: +0,5

Mest intressanta karaktär: Valek
Bästa scen eller del: Har inte riktigt någon favoritscen, men jag gillar de delar då Yelena inte var rädd för Valek längre och de var så dryga mot varandra.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra delar av serien
1. Giftet (Poison Study)
2. Magin (Magic Study)
3. Fire Study
4. Titel ej bestämd
5. Titel ej bestämd
6. Titel ej bestämd

 

 

Tags: , ,

9 responses to “Vad väljer du: att bli kvävd eller att bli förgiftad?

  1. frida

    March 16, 2013 at 13:56

    Jag ska definitivt läsa den här boken! Verkar riktigt bra! Ska bli kul att läsa en “riktig” fantasy bok precis som du skrev, det känns som de flesta böcker man läser är paranormal böcker just nu!

     
  2. Sara

    March 16, 2013 at 15:28

    Spoiler!
    Jag fattade det som att befälhavaren egentligen är en kvinna, men att hon på något sätt fixat en manlig kropp.

     
    • Anna - Boktycke

      March 16, 2013 at 16:46

      Spoiler!
      Jaha… men hur fixade hon en manlig kropp? Genom magi eller? Kanske därför magi är förbjudet i landet.

       
      • Sara

        March 16, 2013 at 17:02

        Spoiler!
        Ja, så tänkte jag. En magiker skulle kunna avslöja henne.

         
  3. Lena

    March 18, 2013 at 18:47

    Velat läsa den här ett tag nu, men kanske jag bara köper den på svenska när de två första böckerna redan finns översatta🙂

     
    • Anna - Boktycke

      March 18, 2013 at 20:10

      Tycker jag att du ska göra! Det är bra att de svenska versionerna kommer ut så tät efter varandra för då slipper man glömma bort handlingen.

       
  4. stina liffner

    July 20, 2014 at 14:57

    Gillade verkligen första boken, har läst ut magi nu och ska börja på Elden, men på harlequin hemsida kan man läsa “lönmördaren” en sorts ja mellanbok som utspelar sig mellan den första och andra boken: http://www.harlequin.se/veckofoljetong/lonnmordaren.html

     
    • Anna - Boktycke

      July 21, 2014 at 15:41

      Ah, det finns en mellanbok/novell som handlar om Valek. Det är väl förmodligen den.

       

Leave a Reply

 
