RSS

En bok på vers som visar sig vara en bok med dikter

26 Mar

En ny sida av Schroeder

Falling for you

 

Titel: Falling for You
Författare: Lisa Schroeder
Sidantal: 355
Utgivningsår: 2013

Handling:

Rae var sjutton år och okysst. Hon brydde sig inte så mycket om killar men när snygga och rika Nathan började på skolan och intresserade sig för henne så dröjde det inte länge förrän de blev tillsammans. Först var allt perfekt men sedan märkte hon hur svartsjuk och krävande Nathan var. Inte heller hjälpte det att hennes styvfar förlorade jobbet och snodde hennes pengar. Raes mamma ställde sig alltid på sin mans sida oavsett vad Rae sade och allting i livet såg mörkt ut… ja, så mörkt att Rae kanske väljer ljuset istället för mörket.

 

Omdöme:
Alla böcker jag har läst av Lisa Schroeder tidigare har varit versböcker så därför blev jag väldigt förvånad när jag slog upp hennes senaste bok och upptäckte att det var en ”vanlig” bok. Eller ja, vanlig och vanlig, den innehåller ju fortfarande dikter, men de dyker bara upp då och då så förväntar er ingen renodlad versbok när ni läser den här.

Det är en mörk bok och det känns som att hela Raes liv bara består av problem efter problem. Jag fullkomligt hatade styvpappan och jag irriterade mig otroligt mycket på mamman som inte ville lämna honom trots att han misshandlade henne och tog alla deras pengar. Ahhh, ville bara sträcka in mina händer i boken och skaka om henne. Nathan märkte man ju väldigt snabbt att han var en potentiell framtida kvinnomisshandlare. Även om Rae aldrig har haft en pojkvän tidigare så borde hon väl fatta att normala killar inte beordrar tjejen att radera bort alla killkontakter ur mobilen efter första träffen? Jag tycker dock att det var väldigt bra gjort av Rae att stå på sig och inte har sex med honom trots att han tjatar hela tiden. Raes närmaste vänner gillade jag inte från början heller för de lyssnade inte på henne när hon berättade om att hon var rädd för Nathan.

Nja, karaktärerna var sådär i början men de blev mycket bättre i slutet, speciellt Nathan och Raes kompisar. Tycker att Nathan är den mest intressanta karaktären för man fattar att han har väldigt stora problem men man fick aldrig riktigt veta hela historien, t.ex. vad som hände i hans gamla skola. Är det någon som vet om han är en karaktär från någon av Lisa Schroeders tidigare böcker? Huvudpersonen Rae själv är väldigt sympatisk så jag gillar henne. Hon är stark samtidigt som hon hela tiden begår misstag men det gör henne bara mer trovärdig som människa.

Och nu till dikterna i boken, trots att jag inte är någon poetisk person så var de mina favoritdelar. Tycker om hela idén med att Rae skriver anonyma dikter om vad hon känner innerst inne och publicerar dem i skoltidningen. På det sättet blandades dikterna in i texten på ett väldigt smidigt och fint sätt. Gillar!

Jag trodde att jag hade listat ut slutet efter halva boken men det visade sig att jag hade helt fel. Älskar när en bok kan överraska mig så det tycker jag att författaren gjorde bra!

Falling for You är en fin och mörk berättelse om hur det är när både kärleken och familjen håller på att kväva en. Jag gillar Schroeders versböcker sen tidigare och nu vet jag att jag gillar hennes ”riktiga” böcker också.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Efter halva boken så trodde jag att det var Nathan som hade misshandlat henne, tänkte aldrig på att farsan skulle skada henne så mycket.

Språk: +1
Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Nathan
Bästa scen eller del: Dikterna och superspoiler [När Rae blev skjuten]

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra böcker av författaren
I Heart You, You Haunt Me
Far From You
The Day Before

 

 

Tags: , ,

2 responses to “En bok på vers som visar sig vara en bok med dikter

  1. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    March 26, 2013 at 21:39

    Jaha trodde också denna med var en versbok. Där ser man!

     
  2. Woosh (booknightingale.blogspot.com)

    March 27, 2013 at 15:00

    Av Tad Williams serier så tycker jag nog bäst om Shadowmach, det är en fantasyserie som jag fastnade för direkt (= Fast alla hans böcker är väldigt bra…

     

Leave a Reply

 
