RSS

Svenska översättningar att längta efter (2013 del 3)

13 Apr

Älskar när fler och fler intressanta ungdomsböcker släpps på svenska! Kollade runt lite och hittade dessa nyheter! Tyvärr har många av dem inte fått omslag än men det gör ju inte så mycket, det viktiga är ju att de kommer ut på svenska 😀

Observera att vissa av utgivningsdatumen kan ändras.

Underbara helvete

Jamie McGuires Beautiful Disaster blir på svenska Underbara helvete
Förlag: Kalla kulor
Utgivningsdatum: 1:a maj

Egentligen är det en New Adult-bok men jag tar med den ändå bara för att jag redan har läst den på engelska och recenserat den. Min recension hittar ni här.

_____________________________________________________________________________________

gregor från ovanjord

Suzanne Collins Gregor the Overlander (The Underland Chronicles #1) blir på svenska Gregor från Ovanjord
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 15:e maj

Yay! Gregor-serien kommer på svenska! I sann Collins anda är det en av de bästa samt den mest deprimerande “middle grade”-boken som jag har läst. Min recension på den hittar ni här.

_____________________________________________________________________________________

dödens labyrint

Suzanne Collins Gregor and the Prophecy of Bane (The Underland Chronicles #2) blir på svenska Dödens labyrint
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 15:e maj

Andra boken i serien kommer ut samma dag som den första vilket jag tycker är väldigt bra då böckerna är rätt tunna. Gillar det svenska omslaget mer än originalet. Min recension på boken hittar ni här.

_____________________________________________________________________________________

Smaragdgrön

Kerstin Giers Smaragdgrün (Edelstein Trilogie #3) blir på svenska Smaragdgrön
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 1:a augusti

Gillade Rubinröd jättemycket och har nyligen fått hem Safirblå. Redan nu är jag väldigt säker på att jag kommer att vilja läsa den här! Känns verkligen toppen att den släpps redan om mindre än fyra månader så man slipper vänta en evighet på den!

_____________________________________________________________________________________

Det svarta hjärtat

Holly Blacks Black Heart (The Curse Workers #3) blir på svenska Det svarta hjärtat
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsdatum: 5:e augusti

Sista boken i serien och det är även min favorit av Holly Blacks böcker. Min recension av den hittar ni här.

Uppdatering: Tack till Naba för länken till det svenska omslaget! Men ehh… är det här verkligen det slutgiltiga omslaget till Det svarta hjärtat? Följer ju inte alls samma stil som de tidigare böckerna och den inklippta handen ser bara skumt ut. 

_____________________________________________________________________________________

De utstötta

John Flanagans The Outcasts (Brotherband Chronicles #1) blir på svenska De utstötta
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsdatum: 5:e augusti

Tror att den här ska utspela sig i samma värld som Spejaren-böckerna.

_____________________________________________________________________________________

demonfängelset

Brandon Mulls Saeculum blir på svenska Demonfängelset
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsdatum: 6:e augusti

Önskar att fler svenska bokbloggare läste den här serien. Det är en av mina favoriter när det kommer till MG-serier, en scen i sista boken (den här alltså) fick mig både att skratta och gråta… samtidigt. Min recension på den hittar ni här.

_____________________________________________________________________________________

Mörk ängel

Laini Taylors Daughter of Smoke & Bone (Daughter of Smoke & Bone #1) blir på svenska Mörk Ängel
Förlag: Bazar Förlag
Utgivningsdatum: 15:e augusti

En populär serie som har fantastisk miljö och koncept. Dock tyckte jag att handlingen blev lite för skum fram mot slutet och har därför inte plockat upp andra boken än, men kul att den kommer på svenska! Min recension av den hittar ni här.

_____________________________________________________________________________________

Berövad

Liz Coleys Pretty Girl -13 blir på svenska Berövad
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsdatum: 5:e september

Yay, den här färska boken har jag på min att-läsa-lista! Den släpptes nu i mars så jag är väldigt glad över att den kommer på svenska så snabbt.

Uppdatering: Tack till Naba för länken till det svenska omslaget! Hmm, vet inte vilket omslag jag föredrar. Jag gillar fonten och texten mer i originalomslaget men jag gillar stämningen det svenska omslaget förmedlar. 

_____________________________________________________________________________________

Kodnamn Verity

Elizabeth Weins Code Name Verity blir på svenska Kodnamn Verity
Förlag: Gilla böcker
Utgivningsdatum: 22:e oktober

Den här boken är jag också väldigt glad över att den kommer ut på svenska. Från början tyckte jag inte att den verkade vara intressant men nu har jag sett jättemånga positiva recensioner på den så jag är väldigt intresserad!

_____________________________________________________________________________________

Vilka av översättningarna är ni mest sugna på? Jag har ju redan läst rätt många av dem på engelska men mest intresserad är jag av Smaragdgrön, Berövad och Kodnamn Verity.

För fler svenska översättningar som kommer ut i år kan ni kika på:
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 4)
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 3)
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 2)
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 1)

 

13 responses to “Svenska översättningar att längta efter (2013 del 3)

  1. Anna

    April 13, 2013 at 17:19

    Jag hade hela Fablehaven-serien på engelska (+första boken på svenska) tills i dag då jag åkte med ett gäng böcker till Kupan/Röda Korset och de åkte med där. Tyckte de var snygga att ha i bokhyllan men läste bara första boken och fastnade inte alls…

     
    • Anna - Boktycke

      April 13, 2013 at 18:42

      Vad synd att du inte gillade första boken, själv så gillade jag den väldigt mycket också.

       
  2. Amanda (Pandan)

    April 13, 2013 at 18:09

    Är väl mest sugen på Smaragdgrön just nu, men det kanske är för att jag läste Safirblå för någon vecka sen 😉

     
    • Anna - Boktycke

      April 13, 2013 at 18:43

      Har Safirblå hemma nu och ska läsa den snart, lär också längta väldigt mycket efter Smaragdgrön när jag är klar med den :p

       
  3. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    April 13, 2013 at 18:30

    Älskar dessa inlägg =)

    Men så kul att Daughter of Smoke & Bone ska översättas och att de behåller omslaget ^^
    Den ska jag läsa på svenska då lätt!

    En annan översättning jag ser fram emot är Tell the wolves Im home som jag hört ska vara superbra.

     
    • Anna - Boktycke

      April 13, 2013 at 18:42

      Kul att höra att du gillar dessa inlägg 😀

      Åh just ja, glömde ju bort Låt vargarna komma. Får ha med det i nästa inlägg 🙂

       
  4. Lena

    April 13, 2013 at 19:20

    Jag har Beautiful disaster, Code name verity och Pretty girl-13 på engelska, men ser fram emot att läsa Smaragdgrön (bara jag läst de två första böckerna någon gång haha) och Mörk ängel på svenska istället 🙂 Ja, även Tell the wolves I’m home ser jag också fram emot att läsa på svenska sedan. Så roligt att många böcker blir översatta till svenska 🙂

     
  5. Lena

    April 13, 2013 at 19:25

    Du råkar inte veta när Insurgent kommer ut på svenska? Vill inte byta språk nu när jag läst första på svenska.

     
    • Anna - Boktycke

      April 13, 2013 at 20:59

      Jag har inte hittat någon information om det tyvärr.

       
  6. Naba S.

    April 13, 2013 at 20:29

    Vissa har visst fått omslag! Tittade på B.Wahlströms facebook-sida för inte så länge sen och då fanns några där….. Tittade här : http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151424804414582.1073741825.298959604581&type=1

     
  7. Beate

    April 13, 2013 at 20:49

    Jag vill jättegärna läsa Daughter of Smoke and Bone eftersom jag för någon dag sedan upptäckte Laini Taylors blogg där hon skrev väldigt vettiga saker 🙂 Har boken i hyllan, men vet inte om jag ska ta tag i den nu precis efter Hemligheternas rike…

     
  8. Nina

    April 13, 2013 at 22:44

    Många böcker där som verkar bra. Underbara Helvete är jag tex lite nyfiken på.

     

Leave a Reply

 
