RSS

Grekiska vampyrer?

18 Apr

Som Vampire Academy fast med grekisk mytologi

Half-BloodTitel: Half-Blood
Författare: Jennifer L. Armentrout
Serie: Covenant #1
Sidantal: 281
Utgivningsår: 2011

Handling:

Alex (Alexandra) har varit på flykt med sin mor i tre år utan att hon själv vet varför. Men när hennes mamma blir dödad av daemons och Alex lämnades ensam så dröjer det inte länge förrän vakterna från Covenant hittar henne. Tillbaka på skolan får hon veta att hon har sommaren på sig att bevisa att hon är en värdig kämpe för annars kommer hon att bli en slav. Alex blir tränad av den heta pure-blood Aiden som hon motvilligt får känslor för. Men alla vet att en pure-blood och en half-blood inte kan bli tillsammans och snart får Alex mycket värre problem. Daemonsattacker i närheten ökar och Alex inser att hon måste göra något för att stoppa dem.

 

Tycke:
Med tanke på att jag redan innan jag öppnade upp boken visste att den skulle påminna mycket om Vampire Academy så kunde jag inte låta bli att hålla utkik efter likheterna. Och ja, böckerna liknar varandra, men för mig så gör det faktiskt inte så mycket för jag gillar den ändå.

Alexandra är som en bitchigare version av Rose och termerna half-blood, pure-bloods och daemon har sina motsvarigheter i dhampir, moroi och strigoi. Pure-bloods är dock inga vampyrer utan ättlingar till grekiska gudar men deamon suger blod för att få i sig aether. Och ja, en deamon kan omvandla andra till deamons som den biter tillräckligt länge.

Det finns fler likheter men nog talat om dem. I överlag så gillar jag både karaktärerna och handlingen. Favoriten är än så länge Seth och jag hoppas att han är med mer i nästa bok. Aiden fastnar jag inte så mycket för, han känns som det typiska kärleksintresset men han är helt okej. Alex gillade jag inte alls i början för hon var så himla omogen men hon växte under berättelsens gång och nu tycker jag att hon är rätt bra.

Handlingen är tillräckligt spännande för att jag skulle läsa ut boken i två sittningar. Takten är jämn och det blir aldrig tråkigt. Hade det inte varit för att jag hela tiden jämförde den med VA så skulle jag förmodligen ha gillat den riktigt mycket. Nu känns ju inte konceptet så nyskapande för jag har läst liknande böcker förr, men jag tycker absolut att Half-Blood ändå har sin unika touch med sina grekiska gudar (som i och för sig inte var med särskilt mycket) och sina färgstarka karaktärer.

Kort sagt, en bra och spännande bok. Har du inget emot att den påminner om VA eller om du inte har läst VA tidigare så tror jag att det kan bli en ny favoritbok. Jag gillar den och ser fram emot att läsa nästa del i serien.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Misstänkte att mamman hade blivit en strigoi, ehh daemon när Alex berättade att hon aldrig fick tid att ta hand om liket. Jag trodde dock inte att oraklet menade mamman när hon berättade om spådomen.

 

Spänning: +1
Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär: Seth
Bästa scen eller del: Delarna med Seth
Minnesvärt citat: “Okay. I’m ready to move onto something else, like practicing with knives or defense against the dark arts. Cool things.”
“Did you just quote Harry Potter?”

Rekommenderar för:
Ni som gillar Vampire Academy och som inte har något emot att läsa en liknande historia. Rekommenderar även till er som inte har läst VA och gillar spännande böcker med karaktärer som kan slåss.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill läsa något unikt eller inte gillar envisa och omogna huvudkaraktärer.

B7.5Betyg: 7,5/10

Andra delar i serien
1. Half-Blood
2. Pure
3. Deity
4. Apollyn
5. Sentinel

Extraböcker
0.5. Daimon
3.5. Elixir

 

Tags: , ,

10 responses to “Grekiska vampyrer?

  1. Mel

    April 18, 2013 at 17:24

    Jag gillade också Half-Blood men håller med det du skrev att den inte var särskillt unik. Men jag har hört att den får sin unika touch längre in i serien, så det håller jag tummarna för. =)

     
    • Anna - Boktycke

      April 18, 2013 at 20:31

      Låter ju lovande iaf, har andra boken hemma och ska väl sätta igång med den snart.

       
  2. RoM

    April 18, 2013 at 20:00

    Gillar att du lagt in rekommenderar för / inte för på recensionerna.

     
    • Anna - Boktycke

      April 18, 2013 at 20:32

      Ah, tack. Jag började egentligen redan med dem i januari. Sen tappade jag bort dem på vägen och nu har jag börjat med dem igen.

       
  3. jeebah

    April 18, 2013 at 21:21

    Har precis beställt hem Apollyon och jag längtar att få sätta tä
    nderna i den. Roligt att du också gillar Seth, han är en av mina favoriter. Serien har ju otroligt bra tempo som gör att det sällan blir segt. Ska bli roligt och se vad tycker om resten. Tänkte också på likheterna med VA, men det störde mig inte så mycket och som sagt, likheterna minskar i de övriga delarna.

     
    • Anna - Boktycke

      April 20, 2013 at 10:08

      Seth är ju den mest intressanta av karaktärerna. Gillar starka och knasiga karaktärer🙂

       
  4. Mari - Flukten fra virkeligheten

    April 19, 2013 at 15:44

    Jeg er litt usikker på om jeg klarer å se forbi det faktum at historien ligner så mye på VA🙂

     
    • Anna - Boktycke

      April 20, 2013 at 10:09

      Man kan ju hoppas på att resten av böckerna inte liknar så mycket🙂

       
  5. Författardrömmar

    April 22, 2013 at 18:59

    Den här serien har så snygga bokomslag🙂 Jag har inte läst VA så jag kommer inte ha något att jämföra med, men jag vill läsa de här böckerna, de verkar bra.

     
    • Anna - Boktycke

      April 22, 2013 at 19:28

      Femmans omslag är inte lika snyggt haha, men jag håller med att resten av omslagen är riktigt snygga. Och serien sägs bli bättre🙂

       

Leave a Reply

 
