RSS

Nytt i bokvärlden! (April 2013 del 2)

21 Apr

Boknytt

Divergent
Sista boken i Divergent-serien har nu fått titel: Allegiant. Boken kommer att släppas den 22:e oktober och jag längtar så!

Level 2 blir The Memory of After
Level 2 av Lenore Appelhans släpptes i januari i år men eftersom folk ständigt misstolkar titeln och tror att siffran “2” står för “andra boken i serien” så har nu förlaget bestämt sig för att byta namn på boken. Ett namnbyte kräver givetvis också ett omslagsbyte och nedan ser ni till vänster det nya omslaget, det till höger är det gamla. Tycker att det gamla är snyggare faktiskt, vad tycker ni?

Level 2 (The Memory Chronicles #1) av Lenore Appelhans

The Mortal Instruments
The Mortal Instruments blir allt mer populär och nu när filmen håller på att spelas in så har det blivit officiellt att ett par nya böcker kommer att släppas. Dessa är:

Shadowhunter’s Guide

The Shadowhunter’s Guide

Den här boken är INTE samma sak som Shadowhunter’s Codex som kommer ut senare i år. I Shadowhunter’s Guide kommer information att fokusera på Shadowhunter-världen i filmen.

The Official Illustrated Movie Companion

The Official Illustrated Companion

För de som inte kan få nog av filmen kommer det även att släppas en movie companion. Den kommer bland annat att innehålla intervjuer med skådespelarna och regissören etc.

City of Bones 

City of Bones

Sedan ska givetvis City of Bones (boken alltså) släppas med ett nytt omslag som är baserat på filmpostern. Tycker att den är rätt snygg om affisch, men som bokomslag… nja…

Inte nog med att det släpps en massa extraböcker till filmen, det kommer även att släppas lite kläder också. I samband med filmpremiären kommer klädkedjan Hot Topic att sälja Shadowhunter-inspirerade kläder. Nedan är en skiss på hur de kan se ut.

Clothes

Jag är lite osäker om Hot Topic finns i Sverige, men om det finns så tar jag gärna en titt på den här kollektionen! Skulle ni vilja klä er som en shadowhunter?

The Eternity Cure
Andra boken i Julie Kagawas vampyrserie Blood of Eden har fått en bok-trailer.

Tycker att trailern är rätt så tråkig tyvärr. Har inte riktigt förstått mig på tjusningen med boktrailers så jag har inte sett så många, men den här hör tyvärr till de sämre. Och har ni inte läst första boken så bör ni undvika att titta på den med tanke på att den innehåller lite spoilers.

The Bane Chronicles
Första boken i The Bane Chronicles har redan blivit släppt och jag läste den igår, riktigt underhållande! Här kommer en lista på titel samt datum på när de resterande delarna kommer att ges ut. Notera att dessa är e-böcker. För er som inte läser e-böcker så kommer den goda nyheten om att i september 2014 kommer alla dessa noveller att ges ut som en riktig bok. Frågan är bara om ni kan vänta tills dess :p

1. What Really Happened in Peru – 16:e april
2. The Runaway Queen – 21:e maj
3. Vampires, Scones, and Edmund Herondale – 18:e juni
4. The Midnight Heir – 16:e juli
5. The Rise and Fall of the Hotel Dumont – 20:e augusti
6. Saving Raphael Santiago – 17:e september
7. No Immortal Can Keep a Secret – 15:e oktober
8. The Course of True Love [and First Dates] – 19:e november
9. What to Buy the Shadowhunter Who Has Everything [And Who You’re Not Officially Dating Anyway] – 17:e december
10. The Last Stand of the New York Institute – 31:e december

 Filmnytt

Divergent
Skådespelarna för den kommande Divergent-filmen är i stort sett castade. För oss som har längtat efter att få veta vem som ska spela Uriah kommer tyvärr en dålig nyhet – Uriah kommer inte att dyka upp i första filmen! Måste säga att jag är ganska besviken faktiskt, Uriah är ju en av mina favoritkaraktärer! Jag vet att han knappt är med i första boken men hans karaktär har ju en betydande roll, han visar ju Tris att det faktiskt inte bara finns idioter i Dauntless och vänskapen med honom är ju en av anledningarna till varför Tris stannar kvar i Dauntless. Nåja, man kan ju hoppas på att första filmen blir så pass populär att de bestämmer sig för att filmatisera den andra boken Insurgent också.

Catching Fire
En teaser-trailer till Catching Fire har kommit och jag förstår inte riktigt vad som är “teaser” med den med tanke på att den ändå är över 2 min lång. Måste den avslöja hela filmens innehåll innan man kan kalla den för en riktig trailer eller? Hur som helst så gillar jag den. Har egentligen inte så höga förväntningar eftersom jag har en tendens att bli besviken på filmer som är baserade på böcker.

Cirkeln
Det är inte bara utländska författare som får se sina verk förflyttas till bioduken. Nu är det återigen bestämt att Cirkeln av Mats Standberg och Sara Bergmark Elfgren kommer att bli film! Och självaste Benny Andersson från Abba kommer att vara med i projektet. Håller verkligen tummarna för att filmen kommer att bli super! Vill ni läsa mer finns en artikel på DN här.

The Mazerunner
Nu har vi fått namnen på vilka som ska spela Minho, Thomas och Teresa! Är väldigt nöjd med castingen till filmen hittills! Tror nog att den kan bli riktigt bra.

The Mazerunner

Omslagsnytt

Countdown av Michelle Rowen

Countdown av Michelle Rowen

Nu syns det iofs inte så bra på den här bilden men personerna ser verkligen jätteinklistrade. Skuggorna och ljuset ser helt fel ut. Killen står liksom i vägen för en ljusstråla och ändå kastar han ingen skugga, hmm… Tycker annars att den är snygg.

Firebrand av Antony John

Firebrand (Elemental Trilogy #2) av Antony John

Samma sak med det här omslaget, snyggt men personerna i hörnet ser också inklistrade ut, de är dock mindre så det syns inte lika tydligt. Tror faktiskt att det här omslaget skulle ha varit ännu snyggare om man hade skippat personerna.

Sentinel av Jennifer L. Armentrout

Sentinel (Covenant #5) av Jennifer L. Armentrout

Den här är nog den minst attraktiva av böckerna i serien som förövrigt har jättefina och häftiga omslag. Jag är dock glad över att den följer samma omslagsdesign som de andra men den här känns bara så tom. Ska röken föreställa en tulpan?

Andra böcker som har fått omslag

Omslag

 
13 Comments

Posted by on April 21, 2013 in Blandat, Nytt i bokvärlden!

 

13 responses to “Nytt i bokvärlden! (April 2013 del 2)

  1. stina liffner

    April 21, 2013 at 14:16

    Hej är du medlem på booked..

     
  2. Malin

    April 21, 2013 at 16:33

    Vilket jobb du har lagt ner! Kul att få ta del av 🙂

     
  3. Rebecca G

    April 21, 2013 at 19:38

    Alltså jag älskar ju Shadowhunter världen, det gör jag verkligen, men det börjar bli lite för mycket nu tycker jag. Det har getts ut hur många extraböcker som helst, det går ju inte ens att hålla reda på dem. Dessutom har ju Clare sagt att hon förmodligen kommer att skriva ännu en serie som utspelar sig i shadowhunter-världen efter TDA. Jag är rädd för att det någonstans på vägen kommer att bli ganska tröttsamt :/

    Åh vilken rolig nyhet med Cirkeln. Har hört att författarna blivit erbjudna innan men tackade nej, så det här är ju fantastiskt 🙂
    Och Catching Fire har jag så höga förväntningar för. Min favoritbok i serien och jag var mer än nöjd med teaser trailern. Dock är jag samtidigt orolig, för att det händer så mycket i boken. Tycker nästan att de skulle delat upp Catching Fire i två filmer i stället för Mockingjay.

     
    • Anna - Boktycke

      April 21, 2013 at 20:46

      Whaaaa? En till serie efter TDA, åh gud. Så hon planerar alltså redan en fortsättning för fortsättningen när originalserien inte ens är färdig. Jag vet ju även att hon har planer på en fortsättning på The Infernal Devices som än så länge heter TLH. Sen ska ju hon och Holly Black skriva en serie ihop (den här ska INTE handla om shadowhunters som tur är). Hur ska hon hinna med allt???

       
      • Rebecca G

        April 22, 2013 at 20:54

        Ja du, det undrar jag också. Men hon kanske jobbar snabbt och bra under deadlines 🙂

         
  4. Once Upon a Time

    April 22, 2013 at 13:16

    Ser fram emot Fatta eld.

    Fin blogg förresten 🙂

     
  5. Beate

    April 22, 2013 at 14:17

    Jag blir alldeles snurrig av all hype kring City of Bones! I början tyckte jag det var kul, men det känns lite överdrivet med Shadowhunter-inspirerade kläder… Kanske att de har tagit det ett steg för långt 😛
    SV: Vad kul att du blev lite inspirerad att plocka upp Borta med vinden av min recension! Det var min mening, att den skulle kännas lite mer lättillgänglig och bra som bok, inte bara som tegelsten 😉

     
    • Anna - Boktycke

      April 22, 2013 at 19:24

      Haha ah, skulle inte förvåna mig om de började sälja shadowhunter barbiekläder snart.

      Näh, Borta med vinden blir ett sommarprojekt. Ska iaf se till att jag har en vecka ledigt i sträck innan jag hugger tag i den. Men jag ser faktiskt fram emot det tack vare din recension!

       
  6. Författardrömmar

    April 22, 2013 at 19:08

    Jag ser jättemycket fram emot Catching Fire och vill se den nu 🙂
    Jag har inte läst city of bones eller nån av de andra böckerna i serien men har tänkt göra det och vill se filmen. Men jag tycker att det blir lite för mycket när det kommer så många extraböcker och till och med kläder (även om en del av dem är riktigt snygga)

     
    • Anna - Boktycke

      April 22, 2013 at 19:31

      Är väldigt nyfiken om kläderna kommer att bli en flopp eller inte. Jag tycker att de ser rätt snygga ut på skisserna så man kan ju hoppas på att de är lika snygga i verkligheten också.

       

Leave a Reply

 
