RSS

Slutet av en kär serie

28 Apr

En av årets mest efterlängtade böcker är nu läst!

Clockwork PrincessTitel: Clockwork Princess
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices #3
Sidantal: 568
Utgivningsår: 2013

Obs, handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling:

Tessa står inför sitt bröllop men kan ändå inte känna sig lycklig. Hennes fästman Jem är döende och en del av hennes hjärta tillhör fortfarande Will. Dessutom är Mortmain fortfarande efter henne och ingen vet varför han ens vill ha henne eller vad för varelse som Tessa egentligen är. Klockan tickar och det dröjer inte länge förrän Mortmain skrider till verkat och skadar dem som står Tessa nära. Jem och Will vill skydda henne och hon vill skydda dem. Men kommer kärleken att leda till hopp eller kommer den att leda till undergång?

Tycke:
Äntligen har jag läst ut Clockwork Princess, en av de absolut mest efterlängtade böckerna i år! Jag är ingen hardcore fan men jag gillar Clares Shadowhunter-värld väldigt mycket och tycker om alla hennes böcker, den här är inget undantag.

Yup, jag tycker om boken mycket men samtidigt så är jag lite besviken på den för jag hade förväntat mig att den skulle vara ännu bättre. Med tanke på att alla jag känner på Goodreads som har läst den har gett den fullpott så trodde jag också att jag skulle hitta en 10-poängare, men nja… det blev inte riktigt så.

Jag trodde att det skulle bli ett superepiskt slut men det fick jag inte och dessutom så gillar jag inte riktigt vissa av valen som karaktärerna gjorde i sista tredjedelen av boken. Från The City of Lost Souls så fick man ju även ett litet hum om hur den här serien skulle sluta så jag blev inte så förvånad över handlingen tyvärr. För att inte spoila något så skriver jag mer om detta i spoilersektionen.

Och nu till det som jag älskar med den här boken: dialogerna! Cassandra Clare är en mästarinna på att få till roliga repliker oavsett vilken situation karaktärerna befinner sig i och jag brast ut i skratt flera gånger trots att handlingen är så mörk. Sen älskar jag att Jem pratar mandarin och jag känner mig så smart när jag förstår vad han säger utan att behöva läsa översättningen. Dialogerna han säger är dock väldigt sliskiga och jag tvivlar faktiskt på att en normal människa skulle prata så på riktigt men just här så funkar det. Till sist men inte minst så gillar jag verkligen kärlekstriangeln i den här boken. Nu för tiden brukar jag bara himla med ögonen åt dem men Clare har lyckats riktigt bra. Till skillnad från det vanliga ”tjej-har-två-alfahanar-efter-sig” så är det här snarare tre kompisar som älskar varandra så mycket att de försöker dra sig tillbaka för att inte såra de andra två. Tess vill inte förstöra vänskapen mellan Jem och Will, Jem har ingen aning om att Will är kär i Tess och Will håller igen sina känslor för att han vill att Jem och Tess ska bli lyckliga. Istället för att försöka ta så försöker de ge varandra så mycket de kan. Så olyckligt och fint.

Blir svårt att fortsätta skriva utan att spoila något så jag nöjer mig här. Som sagt, en mycket bra bok och det är verkligen både sorgligt och lyckligt att den här serien nu är slut. Har ni inte läst något av Cassandra Clare så måste ni börja göra det med en gång!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Någon annan som tyckte att det var helt skumt att Tess åkte till Lightwoods hus i bröllopsklänning? De visste ju allihop att det kunde strid, varför åker hon dit när hon är klädd i en otymplig bröllopsklänning. Känns knäppt.  
  • Är Woolsey ett vanligt varulvsnamn? Dyker upp både i Själlös och i här.
  • Något jag störde mig på var att Tess och Will hade sex så snabbt efter Jems död! Jag vet att de trodde att de skulle dö nästa dag och att de har älskat varandra länge men moralpolisen inne i mig tyckte att det var fruktansvärt respektlöst av dem att ligga med varandra. Känns som att de förrådde Jem😦
  • Anade att Jem inte alls var död eftersom man aldrig fick läsa om den, så man visste ju att nåt lurt var på gång! Och med tanke på att jag redan efter att ha läst the City of lost souls misstänkte att broder Zacharias var antingen Will eller Jem så var jag inte helt oförberedd på att Jem fortfarande levde, misstänkte dock genom halva boken att det var Will som skulle vara broder Zacharias.
  • Första halvan av epilogen krossade mitt hjärta totalt, satt och storgrät i soffan. Men sen när man fick se att Jem hade blivit frisk igen blev jag så chockad att jag liksom slängdes ut från berättelsen. Hur blev Jem mänsklig igen? Missade jag något från the City of lost souls?

 

Karaktärer: +0,5
Dialoger: +1
Berättarröst: +0,5
Handling: +1
Spänning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Så svårt! Men det får väl bli Jem ändå.
Bästa scen eller del: Första halvan av epilogen
Minnesvärt citat: (höll på att skratta ihjäl mig på den här, kräver dock att man har läst The Mortal Instruments för att fatta skämtet)
“A very magnanimous statement, Gideon,” said Magnus.
“I’m Gabriel.”
Magnus waved a hand. “All Lightwoods look the same to me.”

Rekommenderar för:
Ni som gillar Cassandra Clares böcker så klart!

Rekommenderar inte för:
Har ni testat att läsa någon av Shadowhunter-böckerna och inte gillat dem så är inte den här boken för er.

B8.5Betyg: 8,5/10

Andra delar i serien: 
1. Clockwork Angel
2. Clockwork Prince
3. Clockwork Princess

 

Tags: , , ,

10 responses to “Slutet av en kär serie

  1. Cecilia A

    April 28, 2013 at 16:08

    Gillade Clockwork Princess så mycket, och epilogen var helt klart en av mina favorit delar!❤

    Sista punkten i din spoilerdel kan jag nog svara på; alla böckerna i TMI utspelar sig under sent 2007, medan epilogen utspelar sig under 2008 – så Tessa och Jem möts alltså efter CoHF! Är ganska episkt om när man väl tänker på det.😛

     
    • Anna - Boktycke

      April 28, 2013 at 17:04

      Ahh, det förklarar saken! Åhh, är så taggad inför CoHF nu!!!🙂

       
  2. Rebecca G

    April 28, 2013 at 20:20

    Hm, vet inte riktigt ifall jag gillade sista halvan av epilogen. Kändes som ett billigt sätt att få båda sidorna nöjda och allting var helt oförklarat. Men jag antar att man får höra mer om det i CoHF.

    Tyvärr så hade jag redan råkat smygtitta på familjeträdet så visste en del som skulle hända:/ Men det var saker som lyckades överraska mig ändå.

    Blev mycket berörd av boken och grät vid vissa delar (STOR SPOILER!!!)

    -När bandet bröts mellan Jem och Will
    -När Jem tog farväl av Will och Tessa (speciellt Will)
    -Första halvan av epilogen

     
    • Anna - Boktycke

      April 29, 2013 at 08:38

      MEGASPOILER

      Jag blev liksom så chockad över att Jem blev frisk så att jag kom av mig helt i berättelsen, så jag kände inte särskilt mycket för den sista delen av epilogen. Detsamma var det när bandet mellan Jem och Wills bröt, man visste ju att något var väldigt lurt med Jems ”död”. Tänkte mest ”Meh, han är ju inte död på riktigt, isf skulle läsarna ha fått läsa om det”. Så jag tyckte mest att det var skumt. Men första halvan av epilogen när man fick läsa om Wills sista stund fick mig att storgråta. Så himla fint och sorgligt.

       
    • Anna - Boktycke

      April 29, 2013 at 12:38

      Tack för länken! Mycket intressant läsning.

      SPOILER
      Fast mitt problem är ju inte att Tessa blev ihop med Jem i epilogen, det tyckte jag var helt fine, till och med bra eftersom jag gillar Jem mer än Will :p Vad jag hade problem med (eller problem och problem, det var mest att jag blev så chockad av upptäckten) var att Jem hade blivit frisk och han antydde att det var ett gäng unga shadowhunters som hade hjälpt honom. Det fick mig att undra om jag hade missat något från CoLS och kom därför av mig i berättelsen:/

      Tycker dock fortfarande att det är respektlöst av Tessa och Will att ligga med varandra så snart efter Jems död, det hade väl bara gått en dag? Inte ens Jem kunde ha tyckt att det där var okej med tanke på att han inte ville veta/prata om det. Men jag är glad över att han förlät dem och vänskapen/kärleken mellan dem är oförändrad.

       
  3. stina liffner

    February 22, 2014 at 19:12

    Den här serien, uspelar den sig före The Mortal Instruments?

     
  4. stina liffner

    June 22, 2014 at 18:17

    Hoppas den kommer på svenska, men kommer det inte komma en till serie på den här, eller någon spinoff The Last Hours, tror jag serien heter.

     
    • Anna - Boktycke

      June 22, 2014 at 18:22

      Jo, Cassandra Clare ska ju släppa 3 trilogier samt en till novellserie om shadowhunter-världen. Så det finns nog goda chanser till att man återser karaktärer.

       

Leave a Reply

 
