RSS

En åttondeklassare som biter

30 Apr

Början på en lovande serie. 

Eighth Grade BitesTitel: Eigtht Grade Bites
Författare: Heather Brewer
Serie: The Chronicles of Vladimir Tod #1
Sidantal: 172
Utgivningsår: 2007

Handling:

Tod har varit föräldralös sedan tre år tillbaka och blivit omhändertagen av sin mammas bästa vän Nelly som inte har något emot hans hemliga och speciella kost – blod. Tods pappa är nämligen en vampyr och hans mamma en människa vilket gör honom till en halvvampyr. I hela sitt liv har han trott att det inte fanns andra vampyrer men mystiska mord och försvinnanden i staden väcker hans misstankar. När en ny lärare börjar på skolan och blir onormalt intresserad av honom börjar det minst sagt blir skumt. Tillsammans med sin bästa kompis Henry lär sig Tod att det finns fler vampyrer än vad han tror.

 

Tycke:
Den här serien har jag varit intresserad av hur länge som helst så jag blev superglad när jag upptäckte att stadsbiblioteket i Malmö hade hela serien inne! För att inte vara alltför girig lånade jag bara hem de två första böckerna i serien och nu har jag läst första boken.

Det är en relativt kort bok och i och med att det är första boken i en serie så känns det mest som en prolog, dock en väldigt lovande sådan. Jag gillar Tods berättarröst och han känns som en trovärdig 13/14-åring. Jag gillar även kompisen Henrys intresse för udda tjejer. Tycker mycket om vänskapen mellan dem och att Henry inte behandlar Tod annorlunda bara för att han är vampyr.

Vad jag gillar riktigt mycket med Tod är att han faktiskt berättar om sina problem och misstankar för andra redan i tidigt skedde. Hur ofta händer det i ungdomsböcker egentligen? Uppskattar verkligen att författaren inte hamnade i den klichén med att låta huvudrollen bete sig som en idiot och håller allt hemligt. Dock så trodde varken Nelly eller Henry på Tod och tyckte bara att han överdrev så det tjänade inte så mycket till. Men det var ett tappert försök åtminstone.

I och med att det är en kort bok så får det blir en kortare recension den här gången. I överlag så gillar jag den och tycker att serien verkar mycket lovande. Boken är lättläst och takten är jämn. Innehöll inte så mycket action men jag kan tänka mig att det blir mer av den varan i de kommande böckerna.

Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Tod
Bästa scen eller del: Övernattningen med Henry.
Minnesvärt citat: “People fear what they can’t understand and harm what they fear.”

Rekommenderar för:
Ni som vill ha något snabbläst och lättsmält med en övernaturlig touch och manlig protagonist. Kan tänka mig att yngre killar kommer att älska den här. 

Rekommenderar inte för:
Är du trött på vampyrböcker är det inget för dig. Inte heller om du vill ha en romantisk bok.

B6.5Betyg: 6,5/10

Andra delar i serien:
1. Eighth Grade Bites
2. Ninth Grade Slays
3. Tenth Grade Bleeds
4. Eleventh Grade Burns
5. Twelfth Grade Kills

 

Tags: , , ,

Leave a Reply

 
