RSS

Svenska översättningar att längta efter (2013 del 4)

11 May

Riktigt många nya och trevliga översättningar som ska komma ut på svenska i år. Är väldigt överraskad över flera av dem faktiskt, känns helt underbart över att fler och fler svenska förlag har fått upp ögonen för engelska YA-böcker!

Observera att vissa av utgivningsdatumen kan ändras.

Alice i Zombielandet

Titel: Alice i Zombielandet (org. Alice in Zombieland)
Författare: Gena Showalter
Serie: The White Rabbit Chronicles #1
Förlag: Harlequin
Utgivningsdatum: 3:e juni

Wow, hade ingen aning om att Alice in Zombieland skulle översättas till svenska. Mycket bra jobbat där Harlequin. Som om omslaget inte är läckert nog för att man skulle vilja köpa den så tycker jag även att handlingen är rätt bra. Jag har redan läst boken på engelska och min recension av den hittar ni här.

_____________________________________________________________________________________

De odödligas regler

Titel: De odödligas regler (org. The Immortal Rules)
Författare: Julie Kagawa
Serie: Blood of Eden #1
Förlag: Harlequin
Utgivningsdatum: 3:e juni

Harlequin satsar stort på Julie Kagawa och kommer även att översätta hennes dystopiska vampyrserie. Riktigt kul tycker jag! Även den här har jag redan läst på engelska och min recension av den har ni här.

_____________________________________________________________________________________

Tyst

Titel: Tyst (org. Speechless)
Författare: Hannah Harrington
Förlag: Harlequin
Utgivningsdatum: 3:e juni

Variation är bra och det har Harlequin förlag uppenbarligen förstått för förutom Alice i Zombielandet och De odödligas regler så kommer de att släppa en contemporary. Yay! Den här boken har jag velat läsa länge så jag är väldigt glad över den här nyheten!

_____________________________________________________________________________________

Scarlet

Titel: Scarlet (org. Scarlet)
Författare: Hannah Harrington
Serie: The Lunar Chronicles #2
Förlag: Mix förlag
Utgivningsdatum: 3:e juni

För alla er som tyckte om Cinder så kommer den efterlängtade uppföljaren Scarlet äntligen ut på svenska i början av juni. Den har jag redan läst på engelska så min recension av den hittar ni här.

_____________________________________________________________________________________

Insurgent

Titel: Insurgent (org. Insurgent)
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent #2
Förlag: Modernista
Utgivningsdatum: 21:e september

En av mina favoritdystopier och en översättning som jag vet många längtar efter. Håll ut! Det är inte långt kvar tills september! Jag har som vanligt redan läst den på engelska och här är min recension.

_____________________________________________________________________________________

Låt vargarna komma

Titel: Låt vargarna komma (org. Tell the Wolves I’m Home)
Författare: Carol Rifka Brunt
Förlag: X Publishing
Utgivningsdatum: 25:e september

Jag har faktiskt ingen aning om vad den här boken handlar om förutom att den ska vara helt fantastisk. Är supernyfiken på den, och omslaget är så gulligt också!

_____________________________________________________________________________________

Rekviem

Titel: Rekviem (org. Requiem)
Författare: Lauren Oliver
Serie: Delirium #3
Förlag: Bonniers Carlsen
Utgivningsdatum: 30:e september

Äntligen! Sista delen i Delirium-serien! Tycker verkligen att Bonniers Carlsen gör ett toppenjobb med att ger ut översättningar så snabbt. Requiem släpptes ju på engelska bara för ett par månader sen. Gillar även det svenska omslaget mer än originalet. Längtar!

_____________________________________________________________________________________

Legend

Titel: Legend (org. Legend)
Författare: Marie Lu
Serie: Legend #1
Förlag: Modernista
Utgivningsdatum: 3:e oktober

Först Divergent och nu Legend, förlaget Modernista ger ut mina favoritdystopier en efter en. Mycket bra jobbat där! Hade ingen aning om att Legend skulle översättas så himla glad är jag trots att jag redan har läst boken. Min recension av den finns här.

_____________________________________________________________________________________

Gregor - Blodets förbannelse

Titel: Gregor – Blodets förbannelse (org. Gregor and the Curse of the Warmbloods)
Författare: Suzanne Collins
Serie: The Underland Chronicles #3
Förlag: Bonniers Carlsen
Utgivningsdatum: 1:a november

Tredje delen i Suzanne Collins mörka middle grade-serie, perfekt läsning för folk i åldrarna 10-99. Min recension av den kan ni hitta här.

_____________________________________________________________________________________

Stad av Aska

Titel: Stad av aska (org. City of Ashes)
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #2
Förlag: Bonniers Carlsen
Utgivningsdatum: 30:e september

Två TMI-böcker inom loppet av ett halvår! Folket på Bonniers Carlsen jobbar hårt. I den här takten så kanske de hinner ge ut översättningen av City of Heavenly Fire innan originalboken släpps :p
Min recension av boken har ni här.

_____________________________________________________________________________________

Ser riktigt fram emot Tyst, Låt vargarna komma och Rekviem. Resten av böckerna har jag redan läst men tycker ändå att det är superroligt att de kommer att översättas till svenska. 

Vilka översättningar är du sugen på?

För fler svenska översättningar som kommer ut i år kan ni kika på:
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 3)
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 2)
Svenska översättningar att längta efter (2013 del 1)

 

13 responses to “Svenska översättningar att längta efter (2013 del 4)

  1. Anna

    May 11, 2013 at 14:25

    Är sugen på Alice i Zombielandet (så glad att de inte ändrade det underbara omslaget!) och Stad av aska, men måste först läsa Stad av skuggor…

     
  2. Fia Filur

    May 11, 2013 at 15:24

    Oj! Jag är sugen på alla!🙂

     
  3. Elin - Bokparadiset

    May 11, 2013 at 15:54

    Jag är sugen på alltihopa, alla hinner nog komma ut på svenska innan jag har läst och köpt dom på engelska, haha!

     
  4. Felicia

    May 11, 2013 at 16:33

    Jag är väldigt sugen på Alice i Zombielandet.
    Vart får du reda på dom nya svensköversättningarna på böckerna?🙂

     
    • Anna - Boktycke

      May 11, 2013 at 21:06

      Jag kollar runt på förlagets samt bokhandlars sidor.

       
  5. Carro

    May 11, 2013 at 16:35

    Vad kul att du lägger upp sådant här, själv har jag så dålig koll🙂

     
  6. Amelie

    May 11, 2013 at 17:11

    Oj vad många översättningar du funnit! Hade ingen aning om flera, till exempel Legend!

     
  7. Maria S.

    May 11, 2013 at 18:26

     
  8. Rebecca

    May 11, 2013 at 21:33

    Åh, vad bra nu har jag lite koll på vad som händer i bokvärlden. Hoppas du fortsätter med att informera om kommande böcker på svenska🙂

     
    • Anna - Boktycke

      May 11, 2013 at 22:05

      Jag brukar göra dessa inlägg med jämna mellanrum så det kommer säkert upp fler i framtiden🙂

       
  9. Maria - unga vuxna

    May 11, 2013 at 23:10

    Coolt med Speechless! Känns som ett udda val, men spännande.

     
  10. Lena

    May 12, 2013 at 11:52

    Så roligt att det kommer fler översättningar på engelska YA böcker😀 Låt vargarna komma, Tyst och De odödligas regler och några av fortsättningarna på en serie kommer jag då i alla fall att läsa på svenska sedan.

     

Leave a Reply

 
