RSS

Ett mörkt drömland

16 May

Om ni tror att Sarah Dessen bara skriver gulliga och puttenuttiga böcker så har ni fel. 

DreamlandTitel: Dreamland
Författare: Sarah Dessen
Sidantal: 250
Utgivningsår: 2004 (original 2000)

Handling:

Caitlins har alltid beundrat och levt i skuggan av sin perfekta syster Cassandra. Men när Cass rymmer hemifrån på Caitlins födelsedag vänds hemmet upp och ner. Ingen förstår varför Cass har lämnat familjen och Caitlin känner att hon nu måste leva upp till föräldrarnas förväntningar istället för sin syster. Först var det skönt att få den uppmärksamhet som alltid har tillägnats Cass, men ju längre tiden gick desto mer kvävd kände sig Caitlin av sitt nya liv. In kommer Rogerson, stadens beryktade kille och de enda gångerna Caitlin känner sig levande är när hon är med honom. Men Rogerson har problem, och snart har Caitlin det också.

 

Tycke:
Att Sarah Dessen är en mästare på ljusa och mysiga sommarböcker känner de flesta nog redan till. Men alla hennes böcker är inte lättsamma, Dreamland, en av hennes tidigare böcker tillhör definitivt den mörkare sorten.

Dreamland börjar som vilken Dessen-bok som helst. En tjej som har familjeproblem och lever på ytan ett perfekt liv men håller på att bryta sönder inuti. In kommer en swoonig kille som lär henne att hitta sig själv på nytt. Men till skillnad från Dessens typiska killkaraktärer så är Rogerson ingen ängel. Han är en destruktiv kraft som långsamt raserar Caitlins liv, trots att han innerst inne egentligen inte vill göra det heller.

Det är inget fel på boken men mörka contemporary är verkligen inte min grej. Jag blir så sur och arg på alla dumma valen som Caitlin gör samtidigt som jag kan förstå henne till en viss del. Ibland är det helt enkelt mycket lättare att låtsas som att ingenting är fel istället för att be om hjälp. Jag gillar att titeln har en betydelse för handlingen i boken, Caitlin anser att hon lever i en dröm och kan inte vakna därifrån utan sjunker bara längre och längre ner i mörkret.

Den bästa scenen i boken fick mig faktiskt att fälla en tår, så även om jag inte direkt gillade Caitlin så måste hon ändå ha berört mig på något sätt. Dessens böcker har en tendens att få mina ögon att tåras, vare sig de är ljusa eller mörka.

Kort sagt, den mörkaste boken jag hittills har läst av Sarah Dessen. Jag föredrar ljusa contemporary framför mörka så den här blev tyvärr ingen ny favorit. Läsvärd, till och med ganska bra tycker jag att den är men det är ingen bok som jag kommer att läsa om.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Hur kan Caitlin stå ut med att Rogerson slår henne gång på gång? Och de har ju ändå bara varit ihop i några månader. Tycker ju inte heller att deras kärlek är så passionerad heller. Det är mer som två trasiga människor som har hittat varandra och kan inte släppa taget.

Berättarröst: +0,5

Mest intressanta karaktär: Uhm… gillar ingen men Rogerson är väl mest intressant.
Bästa scen eller del: Spoiler [När mamman upptäckte att Rogerson misshandlade Caitlin]
Minnesvärt citat: “It’s so easy to get caught up in what people expect of you. Sometimes, you can just lose yourself.”

Rekommenderar för:
Vill du ha en mörk bok där du både hejar på och stör sig på huvudpersonens dumma val är den här perfekt.

Rekommenderar inte för:
Om du vill ha något lättsmält, romantiskt och somrigt (som Dessens andra böcker är) så bör du leta vidare.  

B5.5Betyg: 5,5/10

Andra böcker av författaren som jag har recenserat
Along for the Ride (sv. Mycket mer än så)
The Truth About Forever (sv. Mitt perfekta liv)
Just Listen
What Happened to Goodbye (sv. Du glömde säga hejdå)
Keeping the Moon (alt. Last Chance)

Andra versioner av omslaget

Dreamland alt 3

Dreamland alt 2

9780142401750_Dreamland_CV.indd

 

Tags: ,

Leave a Reply

 
