RSS

En ljusbärare i mörkret

18 May

Här är det ljus mot mörker, ordagrant sagt! 

Shadow and BoneTitel: Shadow and Bone
Författare: Leigh Bardugo
Serie: The Grisha #1
Sidantal: 356
Utgivningsår: 2012

Handling:

Föräldrarlösa Alina och Mal har varit bästa kompisar och oskiljaktiga sedan de träffade varandra som barn. Nu när båda är tonåringar har de tagit värvning i armén, Mal som spårare och Alina som kartograf. När de korsar The Fold, en förbannad plats som befolkas av fruktansvärda monster, blir de attackerade och Alina svimmade. När hon vaknar upp igen får hon veta att hennes magiska krafter har räddat livet på truppen – Alina är en Grisha, och en ljusbesvärjare på köpet. Mot sin vilja blir hon bortförd till huvudstaden för att läsa sig magi. Hovlivet är ensamt, hon har inget grepp om magin och Alina vantrivs. Är hon verkligen den som kan omintetgöra The Fold och åter låta ljuset flöda över landet som den attraktiva Grishaledaren, Darkling, tror att hon är?

Tycke:
Den här boken var en wildcard för mig. Visste i princip bara om att det skulle vara en high fantasy och ingenting annat. Riktigt kul när en bok överraskar en!

De första 50 sidorna var rätt tråkiga. Det tog tid att sätta sig in i världen samt lära känna karaktärerna, men när Alina for till huvudstaden blev det riktigt spännande. Sedan blev det rätt tråkigt igen men de sista 100 sidorna var riktigt bra. Så takten var tyvärr inte så jämn med andra ord.

Karaktärerna tycker jag är rätt bra. Själva huvudrollen Alina fastnade jag inte så mycket för men däremot så fann jag hovkompisen Gwenya och Grishaledaren Darkling (han kallas bara för det, man fick aldrig veta hans namn) ganska intressanta. Relationen mellan Alina och Darkling är ju hundra gånger med intressant än den mellan Alina och Mal tycker jag. Nåja, lyckligvist är triangeldramat inte så mycket i fokus så det var inget jag fann störande.

Vissa vändningar i handlingen överraskade mig verkligen. Jag trodde att jag hade koll på hur boken skulle sluta men så blev det inte alls så. Slutet var så himla spännande att jag läste ut den sista delen i ett enda svep trots att jag borde ha gått och lagt mig för länge sedan. Hade takten varit mer jämn så och Alina lite mer intressant så skulle nog den här har blivit en ny favorit.

Sammanfattat så tycker jag att Shadow and Bone är en bra och spännande bok med en handling som jag inte lyckades förutspå. Vill ni läsa en high-fantasy så är denna ett bra val. Ser nu fram emot att läsa fortsättningen i Siege and Storm!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag trodde först att det var prästen som var den onda, blev överraskad när darkling:en var ond.
  • Tyckte först att det var så himla mesigt av Alina att inte kunna döda hjorten när hon vet att så många andra liv hänger på att hon gör det. Men sen tyckte jag att författaren skötte det snyggt med att ge henne kraften över hornen ändå.

 

Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär: Gwenya
Bästa scen eller del: Spoiler [När de hittade hjorten]
Minnesvärt citat: I hate hiding how much the stupid things he did hurt me, but I hated the idea of him finding out even more.

Andra verk som jag kom att tänka på:
Rör mig inte! av Tahereh Mafi – Triangeldramat…

Rekommenderar för:
Ni som gillar high-fantasy och har inget emot påhittade ord.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha en berättelse som är lätt att komma in i.

B7Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. Shadow and Bone
2. Siege and Storm
3. Ruin and Rising

Extraböcker:
0.5. The Witch of Duva

Andra versioner av omslaget

Shadow and Bone alt 1

 

Tags: , ,

4 responses to “En ljusbärare i mörkret

  1. Elin - Bokparadiset

    May 19, 2013 at 12:02

    Åh jag är himla sugen på att läsa denna!

     
  2. Bokmalen

    April 5, 2015 at 13:00

    The Darkling!!!

     
  3. Bokmalen

    May 14, 2015 at 13:08

    Har precis läst klart sista boken Ruin and Rising och Wooow. Du bara måste läsa den! Älskar sättet författaren knyter ihop allt. Läs den!;)

     
    • Anna - Boktycke

      May 16, 2015 at 20:49

      Okej, ska sätta den serien högre upp på läslistan🙂 Tack för tipset!

       

Leave a Reply

 
