RSS

Drottning av de döda

21 May

En spökhistoria som är allt annat än läskig. 

Queen of the DeadTitel: Queen of the Dead
Författare: Stacey Kade
Serie: The Ghost and the Goth #2
Sidantal: 266
Utgivningsår: 2011

Obs, spoilers för tidigare böcker kan förekomma i handlingen.

Handling:

Alona har nu varit Wills spirit guide i tre månader och allting är frid och fröjd tills alla problemen börjar dyka upp på samma gång. För det första möter Will en annan tjej som kan se spöken vilket gör honom till en idiot (enligt Alona). Sedan börjar Alonas föräldrar sakta men säkert glömma bort henne och gå vidare i livet vilket Alona inte gillar… alls. Släng in en liga som är ute efter att döda de odöda och spöken som vill ha hjälp av Will så förstår ni varför Alonas och Wills problem är minst sagt jobbiga.

Tycke:
Första boken i serien, The Ghost and the Goth var en sådan mysig bok att jag blev superglad när jag hittade fortsättningen på serien i biblioteket. Kan Queen of the Dead mäta sig mot sin föregångare? Nästan!

Alonas berättarröst är lika underbar som sist och man kan inte låta bli att gilla henne. Jag skulle också bli helt förstörd om jag upptäckte att min familj började rensa bort saker ur mitt rum och täckte över mina foton med andra etc. Men sen kommer Wills berättarröst in och ger en annan syn på bilden. Är det inte bättre att föräldrarna gå vidare med sorgen istället för att låta dem ältar sig i sin dotters död? Just kontrasterna mellan Wills och Alonas berättarröster tycker jag är riktigt bra, och både är väldigt distinkta vilket är ett stort plus!

Som sagt så gillar jag Alonas berättarröst men som karaktär så föll hon lite i mina ögon. Vissa saker som hon gjorde var så himla själviska och omogna, som t.ex. att hon vill att sina föräldrar ska fortsätta sörja henne. Jag förstår absolut att hon vill känna sig saknad och älskad men att påminna föräldrarna om hennes död är inte det rätta sättet. Will har jag fortfarande inte riktigt fastnat för, ville mest att hans kapitel skulle ta slut så jag kunde fortsätta på Alonas. Nykomlingen Mina är riktigt irriterande och jag delar absolut Alonas avsky för henne.

Boken slutade ganska spännande och det är tur att jag redan har den tredje och avslutande boken hemma. Kommer förmodligen att plocka upp den om någon vecka.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh, blev överraskad när Alona fastnade i Lilys kropp. Undrar hur det ska sluta!

 

Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Handling: 0,5

Mest intressanta karaktär: Alona
Bästa scen eller del: När Alona besökte sin familj

Rekommenderar för:
Perfekt till er som vill ha något övernaturligt, mysigt och lättläst.

Rekommenderar inte för:
Gillar du inte första boken så bör du inte plocka upp den här.

B7Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
The Ghost and the Goth av Stacey Kade
1. The Ghost and the Goth
2. Queen of the Dead
3. Body and Soul

Andra versioner av omslaget

Queen of the Dead alt 1

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
