RSS

Hur mycket orkar ni innan ni ger upp?

22 May

Hur många gånger har det inte hänt att man plockar upp en bok man har sett fram emot att läsa och upptäcker att den inte alls är lika bra som man trodde? Envis som man är så tvingar man sig själv att läsa ut för att kunna börja på nästa bok med ett gott samvete.

Men… hur gör man med de böcker som är så usla att man fortfarande efter 100 sidor inte känner något för karaktärerna och förstår knappt vad handlingen går ut på? Ska man ge upp eller ska man bita ihop och läsa de resterande 200 sidorna? Tänk om det blir bättre i slutet? Tänk så missar man något fantastiskt för att man inte hade tålamodet?

Anledningen till varför jag ställer den här frågan är för att jag nyligen har stött på problemet. Jag håller ju på att läsa böcker till mitt steampunk-tema och en av böckerna är riktigt dålig. Hade det varit en vanlig biblioteksbok skulle jag ha gett upp efter 50 sidor men nu ingår den i temat samt jag har lagt ner pengar på den. Känns så slösaktigt att inte läsa klart den då.

Så jag undrar hur ni gör med böcker ni inte gillar. Hur många sidor läser ni innan ni lägger boken åt sidan? Eller är ni envisa och läser klart boken trots att den är dålig?

 
22 Comments

Posted by on May 22, 2013 in Blandat

 

22 responses to “Hur mycket orkar ni innan ni ger upp?

  1. Lisa

    May 22, 2013 at 17:21

    Jag brukar oftast försöka läsa klart böcker även om jag inte gillar dem, men då kan det bli så att jag skumläser många delar. Men ibland kommer det böcker som jag helt enkelt inte förmår mig själv att öppna igen efter att ha läst en bit. Antingen så tycker jag då att de är hemskt dåliga, eller så är de helt enkelt inte min smak!

     
  2. Anna

    May 22, 2013 at 17:36

    Är det en bok jag har hört gott om brukar jag läsa vidare till slutet, både för att jag hoppas på att bli överraskad och att jag vill kunna diskutera den med att faktiskt ha riktiga belägg, att ha läst hela boken. Även om jag tycker den var dålig. Om jag inte har hört så mycket om den tidigare brukar jag ge upp efter ca en tredjedel.

    Men tvinga mig själv till läsning gör jag väldigt sällan, om det inte handlar om recensionsexemplar som jag har bett om, eller någon bokcirkelbok som jag har “lovat”.

     
  3. Frida

    May 22, 2013 at 17:45

    Jag är rätt envis av mig och det är väldigt sällan som jag lägger undan en bok, även om jag tycker att den är urusel. Önskar att jag faktiskt kunde lägga undan böcker som jag inte gillar, så att jag fick mer tid till att läsa sådant som jag faktiskt tycker om, men det är någonting i mig som “tvingar” mig att fortsätta att läsa. Det låter lite knäppt, men så är det. Får kanske gå i någon slags “lär-dig-att-våga-lägga-undan-böcker-trots-att-du-inte-läst-ut-dem”-terapi. Eller något i den stilen ^^

     
  4. Helena

    May 22, 2013 at 17:49

    Eftersom jag inte köper böcker så ofta så brukar jag inte känna den pressen att jag måste läsa för att jag har betalat för den. För mig beror det lite på bokens tjocklek. Har för mig att jag testade en rysk klassiker en gång och tyckte att den var ganska obegriplig så jag slutade bara efter några kapitel. Men om det är en bok på kring 300 sidor så läser jag nog ut den bara för att.

    Jag tycker dock inte att man ska tvinga sig själv. Tänk på att tid är pengar, såna pengar du inte får tillbaka. Du kan ju alltid sälja en dålig bok som du köpt och på så sätt få tillbaka lite av kostnaden men du kan inte få tillbaka tiden du spenderat på att läsa den. Om du är nyfiken på slutet så kan man säkert googla det^^

     
  5. Melanie

    May 22, 2013 at 17:57

    Jag ger aldrig upp gällande läsningen. Jag kämpar mig igenom de outhärdliga sidorna och klagar lite extra i recensionen, men jag klarar inte av att bara sluta läsa eftersom jag betalar för de flesta böckerna själv. Och har jag fått den i present känns det som jag är dum mot personen som köpt den och har jag fått den av ett bokförlag vill jag inte svika det förtroendet jag fått. Så jag läser helt enkelt ut den och njuter lite extra när sista meningen är läst. 😉

     
  6. Pia

    May 22, 2013 at 18:01

    Jag brukar alltid tvinga mig själv att läsa hela vägen till slutet, även dåliga böcker. Det har nog bara hänt ca två gånger att jag gett upp. Men i båda fallen så var det rätt förståeligt. Den första var Eragon, fast då gav jag upp för att jag var typ 11 år och ovan vid fantasy. Den andra var Beautiful Creatures. Den avslutade jag för att det var precis i början på min läsa-böcker-på-engelska-period och den är rätt krävande. Men ja, nuför tiden så läser jag alltid till slutet. Det är nog som du säger, att jag är rädd för att missa något fantastiskt eller att boken kommer bli jättebra i sista halvan osv.

     
  7. Amelie

    May 22, 2013 at 18:43

    Jag läser alltid hela boken – är rädd att missa någonting i slutet, även om detta “någonting” inte gör boken bättre. Det kan ju finnas något intressant där…
    Jag vill kunna känna att jag läst boken, hela boken. Jag gillar inte att bara ge upp med böcker, även om jag ofta känner mig frestad till det.
    Som tur är sker det ganska sällan att jag stöter på en riktigt usel bok.

     
  8. Anna

    May 22, 2013 at 18:54

    Jag tvingar mig aldrig att läsa böcker, ska jag tvinga mig igenom en bok som inte tilltalar mig så tappar jag lätt läslusten. Jag har inga som helst problem att lägga en bok åt sidan & påbörja en ny, får absolut inte dåligt samvete över det. Boken jag la åt sidan behöver jag inte döma ut helt för det utan kan ge den en ny chans vid ett senare tillfälle, ibland kan det ju vara så att t.ex. tidpunkten är helt fel för just den typen av bok.

     
  9. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    May 22, 2013 at 19:09

    Beror på hur lång den är men känner ganska snabbt om jag tycker min tid är värd den eller inte, är den dålig finns det alltid bättre böcker. Är också envis och ger sällan upp men min tid är värd mer så jag försöker ändå skippa de som är mest sega!

     
  10. Ebba

    May 22, 2013 at 19:18

    Det beror på vilken bok det är, är det en 600 sidors jätte och jag inte bryr mig om vad som ska hända ger jag upp men annars försöker jag läsa ut den till varje pris. Oftast är den sista halvan bättre än den första och många jobbiga böcker känns så bra när man väl är klar med dem så känslan efteråt vinner över det jobbiga. Så tillhör jag även den gruppen som tycker det är ganska skönt att läsa lite sämre böcker ibland för då kan man uppskatta de bra mera 🙂

     
  11. Fia Filur

    May 22, 2013 at 19:18

    Jag kämpar! Men ibland skumläser jag lite och om jag märker att det blir intressant så kan jag gå tillbaka och läsa det intressanta noggrant.

     
  12. flygaren

    May 22, 2013 at 19:39

    Har gränsen vid ca 80 sidor, för en ljudbok ca 2 skivor.

     
  13. jeebah

    May 22, 2013 at 20:00

    Jag läser inte klart böcker jag inte kan komma in i. Med Sagan om ringen-triologin var det nära att jag inte läste vidare alls efter de inledande 100 sidorna men då vände det plötsligt. Men jag tycker att det är sån’t slöseri m tid då det finns så mycket annat att läsa om en bok inte faller mig i smaken. Så visst, jag försöker ge boken en chans, men kämpar inte ihjäl mig. Jag läser för nöjes skull. 🙂

     
  14. How hollow heart and full

    May 22, 2013 at 20:34

    För mig beror det på hur lång tid det har att läsa boken. Om det tar lång tid så är jag mer benägen att ge upp tidigt men om det inte tar så lång tid så kanske det tar en stund..

     
  15. sanna

    May 23, 2013 at 09:25

    Jag kämpar ett tag, men inte hur länge som helst. Livet är för kort för att man ska ägna det åt dåliga böcker. Det finns så mycket bra läsning som väntar därute.

     
  16. bylined

    May 23, 2013 at 12:50

    För mig är det väldigt olika, känns det som att det kan komma en vändning och finns ett flyt i läsningen trots att jag inte tycker den är särskilt bra fortsätter jag att läsa – tar det emot för mycket lägger jag ner. För fem år sedan hade jag svarat helt olika (läste ut alla böcker på den tiden), men med tanke på de hundratals böcker som finns på min vill läsa-lista så har jag tänkt om lite 🙂

     
  17. Mimsan

    May 23, 2013 at 15:27

    Jag är väldigt envis av mig. Personligen gillar jag inte att sluta läsa en bok förrän den är helt slut, även om den får mig att vilja kasta den i väggen.
    Om jag inte var så envis skulle jag ha slutat läsa Vampire Diaries efter cirka 20 sidor, om ens det… 😉

     
  18. Läslampan

    May 23, 2013 at 16:12

    Hej!
    Har taggat dig att gör tegelstenstaggen här:
    http://laslampan.blogspot.se/2013/05/tegelstenstaggen.html
    😀

     
    • Anna - Boktycke

      May 23, 2013 at 18:13

      Tack för taggen! Ska försöka hinna med den i helgen 🙂

       
  19. Anna A

    May 23, 2013 at 17:05

    Jag läser i princip alltid klart böcker som jag börjar på. Och det har faktiskt funnits exempel då de allra sista sidorna gör det hela värt det.

     
  20. Iktoro

    May 24, 2013 at 19:33

    Jag är en sån där envis typ som alltid läser ut en bok till sista sidan hur dålig den än är. Sedan så brukar jag hämnas på den dåliga boken och skriva en riktigt elak recension :3

     
  21. Fanny

    May 24, 2013 at 22:32

    Jag brukar nog ta och försöka läsa klart den, och om jag verkligen, verkligen inte vill och det är min låt så kanske jag säljer den/ger bort den eller något (för att känna att jag inte har slösat för mycket pengar).

     

Leave a Reply

 
